תוך 3 חודשים: אכיפה אלקטרונית בנת"צים
עושים שימוש בנתיבי תחבורה ציבורית בדרכים עירוניות? תוך שלושה חודשים תהפוך העבירה למתועדת על-ידי מצלמות אכיפה אלקטרוניות. המטרה: מניעה מוחלטת של הפרעה לתנועת התחבורה הציבורית
בעוד שלושה חודשים תפרוס המשטרה רשת מצלמות אכיפה אלקטרוניות חדשות, שיתעדו נהגים הנוסעים בניגוד לחוק בנתיבי תחבורה ציבורית. כך אומר ל-ynet קצין האג"מ של אגף התנועה במשטרה, סגן ניצב ישראל הנגבי. "הכוונה היא להגיע למצב בו בכל נתיב תחבורה ציבורית תהיה מצלמה", אומר הנגבי, ומבהיר כי ההתמקדות תהיה בשלוש הערים הגדולות - תל-אביב, ירושלים וחיפה - הסובלות מבעיות התחבורה הקשות ביותר. לנהגים שיתועדו נוסעים בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) תישלח הודעת קנס בדואר. הקנס על העבירה עומד כיום על 250 שקלים, אך משרד התחבורה מתכוון להביא בקרוב לאישור ועדת הכלכלה את הגדלתו ל-500 שקלים.
- זהירות בדרך נמיר: מצלמות אכיפה בנת"צים
הצבת המצלמות נעשית לאחר שהמשטרה סיימה ניסוי במערכת אכיפה אלקטרונית, שהוצבה לפני יותר משנה בצומת הרחובות דרך נמיר ויהודה המכבי. באגף התנועה סיכמו את הניסוי כמוצלח, וכעת נערכים לפריסה רחבה של המערכת. לדברי הבכיר, המצלמות יוצבו במקומות בהם לא ניתן יהיה לערער על ממצאיהן - למשל, מטרים ספורים לאחר היציאה מצומת.
יש לציין כי שלא כמו מערכות אכיפה המשמשות למדידה, אקדח לייזר המודד מהירות, או ה"ינשוף" המודד אלכוהול, המערכת בנת"צים משמשת לתיעוד בלבד - צילום נסיעת כלי הרכב בנתיב אסור. לכן, ההערכות הן כי נהגים יתקשו להתמודד מול המערכת בבתי המשפט, או לעורר ספק מהותי באמינותה.
600 דו"חות לנהגים בשבוע
הצבת המערכת האלקטרונית היא שלב שני בתוכנית להגברת האכיפה בנת"צים, עליה הכריז לאחרונה שר התחבורה, ישראל כץ. בשבוע שעבר החל אגף התנועה במבצע אכיפה נרחב, ולדברי סנ"צ הנגבי, ניתן כבר לראות תוצאות חיוביות: "אפשר כבר לראות שיש פחות אנשים שנוסעים בנת"צים", אומר הנגבי ל-ynet. "הנהגים מבינים שמדובר בעבירה מוחלטת - יש תמרורים, סימון על הכבישים, ואי אפשר לתרץ את העבירה בכל מיני מעשיות".את דברי הנגבי מחזקים בחברת דן. "אנחנו בהחלט רואים את נוכחות השוטרים בנת"צים מדי יום בשבוע האחרון", אומר ל-ynet דובר החברה, איתן פיקסמן. "יש לכך השפעה ברורה בשטח - נהגי מכוניות פרטיות משתדלים להימנע מנסיעה בנתיבי התחבורה שלנו, וכך אנחנו יכולים להגביר את 'המהירות המסחרית' - מהירות הנסיעה של האוטובוסים".
לדברי הנגבי, בשבוע הראשון של מבצע האכיפה ניתנו 600 דו"חות לנהגים שנסעו בניגוד לחוק בנת"צים. בהתייחסו לטענות כאילו המשטרה משתמשת בדו"חות תנועה כאמצעי לגביית מסים עבור המדינה, אומר הנגבי כי "האכיפה אינה המטרה העיקרית של המבצע הזה. באמצעות האכיפה, אנחנו מנסים לשנות את המגמה הקיימת היום, לפיה אף אחד 'לא שם' על הנת"צים. המגמה שלנו היא לתת דו"חות נגד מי שמבצע עבירה, אך גם לערוך הסברה. בצורה זו, אנחנו מקיים לאפשר לתחבורה הציבורית לנוע בחופשיות, ובכך לעודד את השימוש בה".
"פחות או יותר, אפס מימוש"
את מבצע האכיפה המשטרתי מלווה תמיכה מלאה של שר התחבורה, שהציג לאחרונה בוועדת הכלכלה את מטרתו: "אם מי שעולה על אוטובוס, או על כל כלי אחר של תחבורה ציבורית, יראה שהוא מגיע מהר יותר, אז הוא ייסע יותר בתחבורה הציבורית", הסביר כץ לחברי הוועדה. "היום, כאשר אין לך עדיפות במהירות ההגעה, אתה לא משתמש בתחבורה הציבורית".
כפי שהבהיר כץ לחברי הכנסת, האכיפה הכרחית למימוש ההשקעה של המדינה בסלילת הנת"צים. "אם השקיעו מאות מיליוני שקלים ואולי מיליארדי שקלים בנתיבי תחבורה ציבוריים ברחבי הארץ, ויש פחות או יותר כמעט אפס מימוש, הנושא של האכיפה שם הוא קריטי. התוכנית שלנו משולבת - בשלב הראשון יהיו שוטרים בפועל שיעשו את העבודה, ולאחר מכן יתווסף לזה נושא של המצלמות, שיצטרכו להשלים את המלאכה".
עם זאת, כדאי לזכור כי מרבית מומחי התחבורה מסכימים כי רשת הנת"צים בישראל אינה מפותחת דיה. כך למשל, בכל תל-אביב יש רק כ-47 ק"מ של נת"צים. בעיה נוספת של נתיבי התחבורה היא מיקומם: בצד הימני של הכביש. מיקום זה גורם להפרעות תנועה רבות, גם כאשר מבוצעת אכיפה. לדעת רבים, המיקום המועדף של נת"צים הוא דווקא בצד שמאל - במרכז הכביש - שם יכולים האוטובוסים ליהנות מהעדפה מוחלטת בתנועה.