החברה שספינתה נלכדה: לא ידענו על הנשק
ה-FRANCOP עשתה דרכה ממצרים לסוריה, דרך קפריסין ולבנון. אבל בלב ים שובשו התוכניות. צוות המלחים, שהופתע לפגוש את לוחמי השייטת, טען שלא ידע מה יש במכולות. מחברת הספנות הקפריסאית נמסר ל-ynet: "אנחנו רק מסיעים, לא רשאים על פי חוק לבדוק את המטען"
קצת לפני חצות ניתן האות - ומבצע "ארבעת המינים" יצא לדרך בתום מעקב מודיעני מתמשך. צוות השייטת, שהגיע ללב ים בסירות קלות, עלה על ה-FRANCOP - ספינת משא של חברת הספנות UFS, נושאת דגל אנטיגואה. צוות המלחים לא גילה התנגדות, וסיפר שאינו יודע כלל מה טמון במכולות הענק. אנשי הקומנדו הימי פתחו אותן - ומצאו כל טוב: טילים, רקטות, מרגמות, רימונים ונשק קל.
במערכת הביטחון מעריכים כי מדובר בנשק שעשה דרכו מאיראן לחיזבאללה. הספינה אמורה הייתה לעגון בביירות, ומשם להגיע לידי אנשיו של חסן נסראללה. ליד קפריסין, במרחק של כ-180 ק"מ מהחוף הישראלי, שובשו כאמור התוכניות. FRANCOP מצאה את עצמה בנמל אשדוד, בעיצומה של עוד פרשיית הברחה מסוכלת.
הספינה יצאה אתמול בבוקר מנמל דמיאט שבמצרים, בדרכה ללימסול שבקפריסין. מחר אמורה הייתה לעגון בנמל ביירות, ומשם להמשיך לנמל לטקייה שבסוריה - שם תוכננה לעגון במהלך סוף השבוע.
ה-FRANCOP יוצרה ב-2003. אורכה 137 מטרים ורוחבה 22 מטרים, והיא נכנסת ויוצאת לנמלים הללו בתדירות גבוהה. בחודש שעבר עגנה למשך 18 שעות בקפריסין. אל האי הגיעה מביירות - שם שהו אנשי הצוות במשך כחמש שעות. בחודשי הקיץ עגנה בכמה נמלים ביוון.
הספינה בנמל אשדוד (צילום: PAR)
UFS היא חברת שינוע קפריסאית, הפועלת בעשרות נמלים
בים התיכון ובים השחור. פניאטויס אמירס, ראש מחלקת אוניות סוחר בחברה, אמר ל-ynet: "שכרנו את האונייה, אבל היא לא ברשותנו. אנחנו רק מסיעים. לא ידענו שיש עליה נשק, ידענו שאנחנו נושאים קונטיינרים אבל לא רשאים על פי חוק לבדוק מה יש בתוכם. זאת אחריות רשויות המכס בנמלים שאנחנו עוגנים בהם. אנחנו לא יודעים מה היה באונייה, ומחכים בדיוק כמוכם לתשובות".
הוא הוסיף: "זאת פעם ראשונה שקורה לנו דבר כזה. אני מקווה שזה לא יגרום נזק ליחסים בין ישראל לקפריסין, כי מדובר רק בעסקים בשבילנו".
אחד המנהלים בחברת הספנות אללוף, ספקית שירותי הנמל של חברת UFS בישראל כבר קרוב לעשור, לא הופתע מפשיטת השייטת. "מדובר במחדל אבטחתי אבל מחדל שקורה כל יום ולילה. לחברות כמו UFS אין רשות כלל לבדוק את תוכן הקונטיינרים שהן מסיעות, אלא רק רשויות המדינה בה הספינה עוגנת. UFS מקבלת בדרך כלל נתונים יבשים על הקונטיינרים: מספרם, משקלם וסוגם - כלומר קונטיינר רגיל או מקורר וכדומה. הם לא יכולים לדעת מה תכולתם, בגלל חוקים של חשאיות מסחרית. רק החברה שמספקת את הקונטיינרים יודעת. זאת ערובה בטוחה להברחה של נשק וסמים. עד שהחוקים לא יתוקנו, ישראל תישאר חשופה לסכנה. זאת לא הפעם הראשונה וגם לא האחרונה שהוברח נשק דרך הספינות האלו".
לדבריו, הפתרון לבעיה כבר נמצא - אלא שהוא נמצא הרחק באופק. "בנמלי ישראל עתיד בקרוב להיכנס לשימוש באופן סופי מכונת משקף, שיכולה לזהות בעזרת רנטגן את תכולת הקונטיינרים. הבעיה היא שעד שהמכונות האלו ייכנסו לשימוש נרחב בעולם ייקח עוד זמן. אלו תהליכים ממושכים שלא קורים ביום".