שתף קטע נבחר
 

ח"כים: להלאים את הרכבת הקלה בתל-אביב

חברי ועדת ביקורת המדינה פנו לממשלה בדרישה - פרויקט הרכבת הקלה אינו מתקדם לשום מקום, ולכן יש מקום להלאימו ולממן אותו מתקציב המדינה. אופיר פינס: "זה נס שאפשר בכלל לנוע בתל-אביב"

חברי ועדת ביקורת המדינה קוראים לממשלה: הלאימו את הרכבת הקלה בתל-אביב. חברי הוועדה לענייני ביקורת המדינה, קראו היום (ד') לבטל את החוזה עם חברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בגוש דן. לדבריהם, עיכובים חוזרים ונשנים בפרויקט מחייבים את הלאמתו, תוך הבטחת המימון לביצועו מתקציב המדינה. חברי הוועדה גם קראו לממשלה שלא להתגמש במשא ומתן המתנהל עם הזכיינית - אשר אחת מבעלות השליטה בה היא חברת אפריקה-ישראל של לב לבייב.

 

"לא צריך לתת מתנות נוספות ללב לבייב ושותפיו", אומר ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת. "גורם שמאחר בשנה וחצי בהבטחת מקורות מימון לפרויקט, ומגיע עכשיו עם רשימת דרישות ובקשות למתנות - זה מעשה שלא ייעשה. יש גבול. מדינת ישראל צריכה לקחת על עצמה את האחריות על הפרויקט, ולצאת כבר לדרך ולקדם אותו". כדאי להזכיר כי על-פי החוזה שחתמה עם המדינה, התחייבה MTS להגיע לסגירה פיננסית - הבטחת מקורות המימון - עד מאי 2008.

 

"לראש הממשלה יש יעד"

"לראש הממשלה, שר התחבורה ושר האוצר יש יעד - שהרכבת הקלה בגוש-דן תצא לדרך. כולם מעוניינים בכך. והפרויקט הזה אכן יצא לפועל". כך הבטיח מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, לחברי הוועדה בתחילת הדיון. לדבריו, בשבועות הקרובים ייערך לזכיינית שימוע, ולאחריו יחליטו משרדי הממשלה כיצד להתקדם. לדעת מרבית גורמי המקצוע המעורבים בפרויקט, האפשרות העדיפה היא דווקא מימוש החוזה עם MTS, שיאפשר את תחילת העבודות במועד המוקדם ביותר האפשרי.


הרכבת הקלה (אילוסטרציה)

 

אלא שמי שמחכה לנסיעה הראשונה של הרכבת הקלה, ייאלץ להתאזר בסבלנות. אף אחד מהנוכחים בדיון לא מוכן להתחייב על תאריך יעד כלשהו. אם יתממש התרחיש האופטימי, לפיו יצליחו המדינה והזכיינית להגיע להסכם בעניין הבטחת מקורות המימון לפרויקט, יתכן כי הרכבת הקלה תחל לפעול ב-2016. אולם, אם תיאלץ המדינה לבטל את החוזה עם הזכיינית, תידחה פתיחת הקו הראשון של הרכבת לשלהי העשור הבא. בכל מקרה, מדובר על איחור של בין ארבע לשש שנים.

 

מי שמחפש נקודת אור בפרויקט, עשוי למצוא אותה בעבודת הרשות הממונה מטעם משרדי הממשלה על הפרויקט, חברת נת"ע. לדברי ישי דותן, מנכ"ל החברה, מיד עם פתרון הבעיות הפיננסיות - אם אכן ייפתרו - תוכל הזכיינית להתחיל בעבודות. לדבריו, חברת נת"ע סיימה את כל עבודות ההכנה שנדרשו ממנה במסגרת החוזה, ובכלל זאת פינוי תשתיות, אישור תוכניות מתאר, ואף הפקעת כל הקרקעות הנחוצות בתוואי הפרויקט.

 

"להקים ועדת חקירה ממלכתית"

חברי הכנסת חנין ואופיר פינס גם קראו במהלך הדיון להקים ועדת חקירה ממלכתית, שתבדוק את כל הגורמים המעורבים בפרויקטי הרכבת הקלה בירושלים וגוש-דן. "הנושא הזה ראוי לוועדת חקירה ממלכתית", אומר חנין. "לא רק בגלל שלנושא עצמו יש חשיבות עצומה, אלא בגלל ההשלכות מרחיקות הלכת שיש לו על כל התנהלות המדינה בהקמת פרויקטי תשתית גדולים".

 

פינס, שתקף את משרדי הממשלה בחריפות, מסכים עם דרישת חנין: "המצב התחבורתי בתל אביב זועק לשמיים, הוא אסוני. זה נס שעוד אפשר לנוע בכלל בתל-אביב. זו תעודת עניות לכל ממשלות ישראל".

 

עם זאת, יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, סבור כי הקמת ועדת חקירה ממלכתית אינה נחוצה בשלב זה - אך יתכן כי ישקול את הקמתה אם לא יחול שיפור משמעותי במצב הפרויקטים. "למדינת ישראל יש בעיה עם פרויקטי תשתית", אומר ח"כ חסון. "זה דפוס שחוזר על עצמו. יש 'באג' במערכת, שפשוט לא מסוגלת לקדם פרויקטי תשתית ללא הפסדי עתק ואיבודי זמן. עם זאת, הקמת ועדת חקירה ממלכתית היא צעד קיצוני, ואנחנו לא צריכים להשתמש בו בצורה קלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים