סיבוב פרסה: ג'נרל מוטורס לא תמכור את אופל
לפני חודשים ספורים ג'נרל מוטורס הודיעה על כוונתה למכור את חטיבת הרכב האירופית לקנדים - וכעת היא חוזרת בה בהודעה מפתיעה
העסקה שלא הייתה. אופל, חטיבת הרכב האירופית של ג'נרל מוטורס, תישאר בידי האמריקנים. כך החליט חבר המנהלים של קונצרן הענק המתאושש מפשיטת רגל, חודשיים בלבד לאחר שאישר את מכירת אופל למגנה שטייר הקנדית.
מוכרת, לא מוכרת
עסקת מכירת אופל נתקלה בשורה של מכשולים, מאז הכריזה GM על מציאת קונה ב-31 במאי השנה. בין האמריקנים לקנדים נתגלעו מחלוקות בנוגע לזכויות האינטלקטואליות של המותג, שימוש בטכנולוגיות וניהול כוח האדם. העובדים במפעלי אופל ברחבי אירופה הביעו אף הם סייגים שונים, עקב החשש מגל פיטורי ענק.
- 31.05.09 - מחליפה ידיים: אופל עוברת מ-GM למגנה שטייר
- 01.07.09 - האם עסקת אופל - מגנה שטייר עלתה על שרטון?
- 13.07.09 - ג'נרל מוטורס החדשה יצאה מפשיטת רגל
- 11.09.09 - הושגה החלטה: אופל עוברת לבעלות מגנה
- 14.10.09 - מנכ"ל GM: ייתכן שעסקת אופל תיחתם השבוע
לפני שפשטה רגל, ג'נרל מוטורס העבירה את השליטה באופל לקרן נאמנות שמומנה על-ידי הלוואה ממשלתית גדולה מטעם גרמניה. זאת, במטרה למנוע ממנה מלהיכלל בהליך פשיטת הרגל המתוקשר שעברה GM החל ב-1 ביוני, וממנו יצאה ב-13 ביולי כשהיא רזה בהרבה. האמריקנים נאלצו לבטל או למכור שורה של מותגים, בהם האמר, סאאב, פונטיאק וסאטורן.
אופל. נשארת בידי ג'נרל מוטורס
אופל, שנמצאת בבעלות מלאה של ג'נרל מוטורס מזה 80 שנה, היא נכס חשוב לאמריקנים בכל הנוגע ליבשת אירופה. מהנדסי אופל אחראים לפיתוח והתאמת חלק נכבד מהמכוניות המשווקות באירופה על-ידי האמריקנים, לטעם המקומי. אופל מהווה גם נדבך משמעותי בקשר שבין הקונצרן לבין דייהו (GM-קוריאה), ויחד הן מפתחות שורה של מכוניות המשווקות בכל רחבי העולם - כולל בישראל.
13 נציגי חבר המנהלים אישרו את ההחלטה אמש (ג') בדטרויט. ממנה עולה כי GM תיאלץ להשקיע כשלושה מיליארד יורו בייעול אופל, זאת בלי להתחשב בהלוואת העתק שקיבלה היצרנית מגרמניה - 1.5 מיליארד יורו - אותה היא מתחייבת כעת להחזיר במלואה.
לפי התוכנית עליה הוחלט קודם לכן, חבר המנהלים אישר את מכירת אופל למגנה שטייר, תוך שהיא מעבירה 10% מהמניות לעובדי היצרנית הגרמנית. עם ביטול התוכנית הזו, תישאר אופל בבעלות מלאה של ג'נרל מוטורס.