סיטרואן C3 - עדיין לא משכנעת
התרשמות ראשונה מהסופר-מיני החדשה של סיטרואן: האם היא מצליחה לשפר את נקודות החולשה של קודמתה? שאלה טובה
סיטרואן משיקה בימים אלה באירופה את ה-C3 החדשה, דור שני לסופר-מיני מודרנית וחביבת מראה, שלא ממש הצליחה לכבוש לבבות אצלנו. כמה לא הצליחה? בכל 2008 למשל, נמכרו ממנה 84 יחידות. מתחילת השנה הנוכחית נמסרו 40 יחידות ממנה. לא הצלחה מסחררת, בלשון המעטה.
ככה זה כאשר תג המחיר של מכונית סופר-מיני קרוב באופן מעיק לזה של משפחתיות קומפקטיות, תמיד גדולות יותר ולעיתים מאובזרות לא פחות, בשוק בו הגודל בהחלט קובע. ובדיוק מסיבות אלה, ה-C3 החדשה בה נהגנו לאחרונה, יכולה לעורר עניין. היא מעודכנת, גדולה ומאובזרת יותר.
סיטרואן C3 החדשה (צילומים: רועי צוקרמן)
שיווקה באירופה יחל בקרוב, ולישראל היא אמורה להגיע מיד לאחר כניסתה לייצור של גרסת ארבעת ההילוכים אוטומטית, בסביבות אפריל הקרוב. בינתיים, רק כדי לטעום ממנה מעט, נהגנו בגרסה הידנית, חסרת החשיבות עבור השוק המקומי.
פנים חדשות, פלטפורמה ישנה
הסופר-מיני המודרנית של סיטרואן מבוססת כמובן על פלטפורמת הדור הראשון בשינויים מתבקשים במתלים ובהגה, אם להזכיר שניים עיקריים. היא כאמור גדולה מבעבר, אך יש לזכור כי בסיס הגלגלים נותר ללא שינוי. לכן הוא גם מציג נתון צנוע יחסית לעידן הנוכחי - 246 ס"מ.
איבדה את העיצוב הייחודי
תוספת של שמונה ס"מ, המעמידה את האורך הכללי על 394 ס"מ, מצליחה בהחלט לחולל את השינוי המבוקש מבחינת מראה. ה-C3 נראית גדולה מבעבר, אך יש לזכור כי הצמיחה במידות נועדה בעיקר לטובת עמידה בתקני בטיחות מחמירים מבעבר ובמבחני הריסוק של ה-Euro NCAP. אלא שבדרך, ה-C3 גם מאבדת לא מעט מהחן והייחוד של הדגם הראשון, וממילא לא זכתה ביותר מארבעה כוכבי בטיחות. הישג בינוני למדי כיום.
לדגם החדש, שוויתר על עגלגלות מקורית אה-לה דה-שבו, מבנה סופר-מיני שגרתי יותר, עם דימיון דווקא לפיאסטה של פורד ולדגמים נוספים בקטגוריה. העיצוב יותר חינני, פחות מוקפד, ולבטח לא ייחודי כבעבר. כך שלמרות צבע ירוק-מזעזע של מכונית המבחן, קשה היה להתרשם לטובה. תא הנוסעים מציע מעט יותר ייחוד, עם קונסולה מבריקה. עד שנזכרים שמוטיב דומה (עם ביצוע עדיף) ניתן למצוא בפיאט 500 החדשה.
תא הנוסעים עם ניצוץ של מקוריות
כצפוי מבסיס הגלגלים הצנוע יחסית, ה-C3 אינה מרווחת במיוחד מאחור, וגם באזור הנהג ניכרת צפיפות לא מחוייבת המציאות. בשורות טובות יותר ניתן למצוא בתא המטען, שמציע מידות נדיבות יחסית.
ביצועים טובים, הנוחות פחות
ההשקה בסביבות רומא, שלוותה במזג-אוויר בעייתי ומסלול נהיגה מצומצם, העניקה לנו טעימה ראשונית מיכולתה הדינמית של הסיטרואן הקטנה. את זאת עשינו בגרסה נטולת תיבה אוטומטית - לצערנו, היחידה בעלת משמעות כלשהי עבור השוק המקומי. לא תתפלאו לשמוע שעיתונאים אירופים לא חשו בחסרונה.
ארוכה ומאובזרת יותר
משמח היה לגלות כי ה-C3, שזוכה לראשונה במנוע ה-1.6 ליטר שפיתחה עבור הצרפתים ב.מ.וו, מציעה ביצועים נאותים. עם 120 כ"ס ו-16.3 קג"מ, המנוע מציע תחושת כוח מפתיעה לטובה, עם ביצועים טובים וגמישות יוצאת דופן. וזה טוב, כי פעולת המצמד, כמו-גם בורר ההילוכים, לא הרשימו.
על מסלול הכבישים המהירים שהציעה לנו סיטרואן, הרגישה הסופר-מיני כמו, ובכן, סופר-מיני. ההגה החשמלי חסר תחושה, ולמרות שהוא מציע פעולה קשה יותר עם עליית המהירות, הוא עדיין לא משכנע במיוחד וקל יתר על המידה.
עוד פחות הרשימה נוחות הנסיעה. ל-C3 כיול מתלים נוקשה במפתיע, ועובדה זו באה לידי ביטוי בכל מהירות נסיעה. בתנועה עירונית הנוחות עוד פחות טובה, ורק מחוץ לעיר ועל אספלט סלול היטב, היא משתפרת. בכל מקרה, היא אינה מרגישה רכה ומרחפת, כמו דגמי סיטרואן של העבר. גם בידוד הרעשים, בעיקר אלה המגיעים מבתי הגלגלים, יכול להיות טוב יותר.
נמתין לאפריל
האם ה-C3 החדשה יכולה להצליח יותר מקודמתה? נהיגה ראשונה מגלה מכונית סופר-מיני מודרנית למראה ובעלת מנוע מרשים וביצועים בהתאם, אך עם פחות ייחוד מבעבר ורמת נוחות שמעלה תהיות.
בכל מקרה, נותר לנו עדיין לנהוג בגרסה האוטומטית, שעשויה להציע כיול מתלים שונה - לפחות במקצת. באותו זמן נוכל גם לספר לכם כמה היא אמורה לעלות בדיוק, מכיוון שכרגע מדברים בלובינסקי - יבואנית סיטרואן ופיז'ו - על תג-מחיר שנע בין 105 ל-110 אלף שקלים. בהתאם לרמות האבזור שיוצעו, נוכל לספר לכם עד כמה כדאית רכישת המכונית.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,598 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 120 כ"ס ב-6,000 סל"ד |
מומנט מרבי | 16.3 קג"מ ב-4,250 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, האצ'בק |
אורך | 394 ס"מ |
רוחב | 173 ס"מ |
גובה | 152 ס"מ |
בסיס גלגלים | 246 ס"מ |
משקל | 1,070 ק"ג |
נפח תא מטען | 300 ליטר |
100-0 קמ"ש | 8.9 שניות |
מהירות מרבית | 190 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 16.7 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) | 138 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 |
מחיר | 110,000 שקל (הערכה) |
אחריות | 24 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | 4 כוכבים לפי Euro NCAP |
הכתב היה אורח חברת סיטרואן