פתית - קרקר לנשים בלבד?
על אריזת הקרקר דל השומן והקלוריות ישנן פניות רבות לצרכנים - רובן ככולן בלשון נקבה. יוסי, צרכן גברי של המוצר, רואה בכך אפלייה. יוניליוור: "אם מישהו מציבור הגברים נפגע, אנו מצרים על כך וכמובן שלא הייתה כאן כוונת זדון"
האם המוצר פתית, קרקר דגנים דל שומן וקלוריות של יוניליוור מבית תלמה, אמור להיאכל על-ידי נשים בלבד? האם רק נשים חובבות קררים? האם רק הן אמורות לשמור על גזרתן?
שאלות אלו ורבות אחרות צצו בראשי של יוסי, שפנה ל-ynet אחרי שגילה כי על אריזת המוצר הפרו-דיאטתי, מצויות פניות רבות, שכולן מיועדות לנשים בלבד.
- אפלייה: "מי קונה מותג עם כיתוב בעברית"?
הפסקה הראשונה החקוקה בצידי האריזה של הקרקר, מובאת בשפה נייטרלית: "בחזית האריזה הצעת הגשה מפתה לקרקר הפריך שבחרת. מה יותר נפלא מגבעה צחה של גבינת קוטג' עשירה בטעם, עם צרור נבטים ירוקים וטריים מלאי בריאות וקוביות פלפלים צהובים וירוקים על פתית קליל עשיר בסיבים תזונתיים"!
אכן, לא ברור עד כה אם הפנייה היא לנשים, גברים או שניהם, מה שבטוח - מדובר בפנייה לכל מי שמרייר מגבינה גושישית על קרקר. אחרי הפסקה הציורית הזאת, מגיעה הפנייה המובהקת לנשים בלבד:
"...את מוזמנת להינות ממגוון המוצרים שלנו ולנסות את הטעמים החדשים והנפלאים שיצרנו במיוחד בשבילך!. השינוי מתחיל עכשיו, היכנסי"!
האריזה שמתעלמת מקיומם של צרכנים ממין זכר. פתית
בנקודה זו, יוסי נעלב קשות. כשפנה לצידה האחורי של האריזה, הפגיעה היתה צורבת יותר.
"פתית מבינה כי המסע היומי שלך לשמירה על המשקל ואורח חיים בריא אינו פשוט ואף מבלבל. על מנת שתצליחי לממש את שאיפותייך אנו מזמינים אותך להכנס לעולם עשיר של המלצות.." וכאן ישנה רשימת מכולת של המלצות לחיים רזים יותר, כולן במין נקבה.
האם דין קרקר כדין תחבושות היגייניות?
יוסי התבצר עוד יותר בעלבונו. "תמיד ידעתי שתחבושות היגייניות הן לנשים בלבד", אמר ל-ynet, "אבל לא ידעתי שיש "פתית" לנשים בלבד, עד שגיליתי שכל הכיתוב על האריזה הוא בלשון נקבה. האם אני לא קהל היעד של פתית, כיוון שלא נולדתי אישה"?
יוסי צלצל לשירות הלקוחות של יוניליוור. "אמרו לי שנשים הן שאוכלות בדרך כלל אוכל בריא, ולכן הפנייה מיועדת להן", הוא מספר. "לדעתי זו פשוט אפלייה".
נתקלת בזה כי גם אתה, גבר, צרכן של פתית.
"גם אני אוכל פתית, אבל להגיד לך את האמת, אשתי היא זו שנתקלה בזה".
מיוניליוור נמסר בתגובה: "על פי מידע שנמצא בידנו, מוצרי פתית פונים בעיקר לקהל הנשי. עקב כך כל מאמצי השיווק שלנו הותאמו על מנת להגיע לפלח זה באוכלוסיה, והפנייה אליהן היא בלשון נקבה.
"אנו שמחים שגם גברים צורכים את מוצרי פתית ומאחלים להם הצלחה בדרך החיים המאוזנת שבחרו לעצמם. באם משהו מציבור הגברים נפגע, אנו מצרים על כך וכמובן שלא הייתה כאן כוונת זדון".