דורון שפר מציג: כך חזרתי בתשובה
"היו גם משברים באמצע - סיני, ברזיל, יפו, אבל אז הצעקה הפנימית נשמעה". דורון שפר, פעם סמל על המגרש, היום - סמל לשליחי ארגון התשובה. בהרצאה בפני קורס השליחים של "מעייני הישועה" סיפר על המסע האישי שלו אל התורה. וגם נתן טיפים
כשדורון שפר היה בן 16, ערב הצו הראשון, החלום הגדול שלו היה להיות טייס קרב בחיל האוויר. בסוף - נעבעך - הוא עשה רק טירונות כלל צה"לית עם פרופיל רפואי 45 ומסע כומתה של 800 מטר, ונאלץ להסתפק בקריירה חלופית כאחד מגדולי הכדורסלנים הישראלים בכל הזמנים. התובנה שלו, 21 שנים אחרי: "הבדיחה הכי טובה שאתם יכולים לספר לקדוש ברוך היא פשוט לתכנן תכניות".
מאז עברו על שפר עוד כמה דברים שוודאי לא תיכנן - רוחניות בהודו, מחלת סרטן קשה וגם חזרה בתשובה - והוא מבטיח שזה לא הסוף, כי "המסע הוא לאין סוף". אמש (א') הוא הופיע בפני חניכי קורס השליחים של ארגון התשובה "מעייני הישועה" בירושלים, סיפר את סיפורו האישי וגם נתן כמה טיפים למי שיעמדו בקרוב מאחורי דוכן הפצת היהדות במדרחוב הקרוב.
ה"אייס-מן" בגרסה החדשה (צילום: קובי נחשוני)
"אין עוד מלבדו", הוא פתח, "היום גם המדע מודה בזה ומוכיח את זה, במה שנקרא 'אפקט הפרפר'". שפר מרבה לדבר על "אחדות" ו"שלמות" - בין אדם לעצמו ובינו לבין הסביבה, וטוען כי "לא צריך להיות מיסטיקן או גדול בתורה כדי להבין את זה". לדבריו, אפילו בעולם הספורט הכל-כך אגרסיבי הוא מוצא את מבוקשו, וכיום, כמאמן נערים, הוא מבקש להכניס לכדורסל "ערכים ודרך ארץ".
המסע של שפר
"בקונטיקט נזרע הזרע", הוא שיחזר בכנס את תחילת המסע. שם, רחוק כל-כך מהבית, הוא נתקל בשני ספרים דווקא לא-יהודיים – "האלכימאי" ו"הנבואה השמימית". הם נגעו בו בנקודה מאוד מסויימת, ורק כעבור שנים הבין כי שם היה בעצם הניצוץ היהודי. מאז חיפש אותה כדי להוציאה מהכוח אל הפועל, ובדיעבד הוא מגדיר את התהליך - "מסע חיים". בדרך הוא חיטט בעצמו המון ושינה הרגלי אכילה, לבוש ואורח חיים - עם ובלי קשר למחלה - אבל רק בהודו, בחגים, חווה לראשונה ש"משהו בפנים מתעורר".
כשחזר לכדורסל, לירושלים, הוא מספר כי ההרגשה הייתה של "שמחה גדולה בנפש ובנשמה, התרגשות, 'ושבו בנים לגבולם'". בעין כרם, מקום מגוריו, התחבר לאיש חב"ד, ומשם הדרך לכותל, למעיינות ולתפילין הייתה קצרה. "היו גם משברים באמצע - סיני, ברזיל, יפו, אבל אז הצעקה הפנימית נשמעה שוב".
בהמשך החל ללמוד תורה בצורה מסודרת בכולל ליטאי לחוזרים בתשובה בבירה, החל לקיים מצוות, ויחד עם אשתו נוכח ש"תורה מביאה הרבה ברכה בחיינו". להיות "דתי בלב" זה לא בשבילו והוא גם לא ממליץ לאחרים: "אם אין מעשים זה לא רוחניות אלא פשוט 'לעשות רוח', אבל אם הם הולכים ביחד - זו תורת חיים".
שפר חזר בתשובה בעצמו - אבל לא לבד: "היו איתי הקב"ה ומיליוני החיידקים שבגוף". למרות זאת, ובעיקר משום שהוא המרצה היחיד שאינו רב ובכל זאת גם היה בצד השני, יש לו כמה טיפים לחניכי קורס השליחים. "איינשטיין אמר שדוגמה אישית היא לא הדרך הכי טובה לחנך אלא הדרך היחידה לחנך", הוא מאתגר את הקהל, "צריך גם לדעת מה לומר ומה לא, מתי ואל מי לדבר. לפעמים זה עלול לפעול דווקא לצד השני".
"מדונה ביקשה להיפגש עם הרב בצרי"
הרב יצחק בצרי, בנו של המקובל הרב דוד בצרי, שהרצה לפני שפר, בחר גם הוא להתמקד במיסטי, והרבה להזכיר גלגולים, דיבוקים וחלומות. "הציבור אוהב היום מאוד קבלה אז צריך להסביר", אמר. הוא הוסיף כי אדם המספר שחלם חלום הוא "הזדמנות הכי גדולה" להחזרה בתשובה, ולכן אף פעם אין לדחותו.
בהמשך טען כי
"יש דיבוקים, זה משהו שצריך לדבר עליו", ושיחזר – כעד ראיה - את סיפור הוצאת הדיבוק המפורסם על ידי אביו המקובל. הרב בצרי התאונן על כך ש"אנשים נוטים לא להאמין בעל-טבעי, גם אם הכל מצולם ומתועד", ואמר: "כל דימונה הכירו את הסיפור והיו עדים לו רבנים ומקובלים מכל הזרמים והחוגים".
הרב יצחק בצרי התייחס גם לנושאים אקטואליים וקבע כי לאליאור חן יש כוחות על טבעיים אך הוא מנצל אותם לרעה. הוא הבטיח כי "הקדוש ברוך הוא לא יפקיר את עם ישראל" ו"אין מה לדאוג מאיראן או מאף אחד אחר בעולם". על מדונה, העוסקת בקבלה, סיפר כי כשביקרה בישראל ביקשה להיפגש עם אביו, רבי דוד, אך הוא סירב כדי "שלא יחשבו שכך נראים מקובלים".
עשרות צעירים וצעירות משתתפים במחזור השני של קורס השליחים ע"ש אליהו ושושנה מירון, הנערך ב"בית מים" של תנועת מעייני הישועה במרכז ירושלים. אחת לשבוע הם באים לשמוע שתי הרצאות מרבנים שעוסקים כבר שנים ארוכות בתחום – מהרב שלום ארוש מברסלב, דרך הרב מנחם ברוד מחב"ד, הרב מרדכי נויגרשל החרדי והרבנים שמואל אליהו ויהושע שפירא מהציונות הדתית.
יו"ר תנועת מעייני הישועה, אביחי בוארון, אמר ל-ynet: "יש צמא אדיר של הציבור הכללי ליהדות ואנחנו מבקשים להנגיש אותה לכל ישראלי שרוצה בזה. מי שיכול לעשות את זה הכי טוב זה הציבור הדתי לאומי, הנמצא בחיכוך גבוה מאוד עם הציבור הכללי, אלא שהוא לא קנה מספיק כלים כדי לעשות זאת. לחלל הזה 'מעייני הישועה' נכנסת, במטרה להקנות דרך הקורס לכל דתי לאומי באשר הוא את דרכי הפעולה ל'שיווק' היהדות - בצורה חיננית, שעושה כיף לכל ישראלי להתחבר אליה. ממילא – כך אנו מאמינים - זה יביא לקירוב לבבות אדיר וסוחף".