שתף קטע נבחר
 

שווי שימוש: עדיין רב הנסתר על הגלוי

רשות המיסים מנסה לעשות סדר, ולהסביר לעובדים המקבלים רכב צמוד מהעבודה, כמה ידרשו לשלם מינואר 2010. אלא שגם הרשות מודה כי ההשפעה החיצונית על גובה המס רבה מדי

כמה תשלמו על המכונית הצמודה? רשות המסים מנסה לעשות סדר בשיטת החישוב החדשה של שווי השימוש ברכב צמוד - אבל לא ממש מצליחה. ב-1 בינואר 2010 תשנה רשות המסים את שיטת החישוב של שווי השימוש ברכב צמוד - המס שמשלם כל עובד המקבל רכב צמוד. על-פי השיטה החדשה, יחושב המס כאחוז קבוע ממחיר המחירון של כל מכונית חדשה ("שווי ליניארי"). כיום, המס מחושב בהתאם לשבע קבוצות מחיר קבועות מראש, המתעדכנות פעם בשנה. יש לציין כי השיטה החדשה תחול רק על מכוניות שיעלו על הכביש החל ב-1 בינואר.

 

ואיך זה בדיוק ישפיע על התשלום החודשי של העובדים? הרשות פרסמה היום (ג') השוואה בין המס שמשלמים עובדים כיום, והמס שישלמו בהתאם לשיטה החדשה. עוד מפרטת הטבלה את המס שישלמו עובדים שמכוניתם עלתה על הכביש לפני ה-1 בינואר, ולכן ימשיכו לשלם על-פי שיטת הקבוצות. 
השוואת שווי שימוש לפי קבוצות מחיר

השוואת שווי שימוש לפי קבוצות מחיר
    2010 2011
מחיר - קבוצת מחיר שווי שימוש כיום

שווי משוער:

קבוצות - ליניארי

שווי משוער:

קבוצות - ליניארי

90,000 - 1 1,680 2,120 - 1,750 2,490 - 2,250
115,000 - 2 1,860 2,330 - 2,520 2,720 - 2,880
130,000 - 3 2,630 3,120 - 2,850 3,510 - 3,250
150,000 - 4 3,200 3,760 - 3,290 4,210 - 3,750
200,000 - 5 4,440 5,210 - 4,380 5,820 - 5,000
400,000 - 7 7,290 8,620 - 8,760 9,680 - 10,000
 

ברשות המסים מציינים כי שווי השימוש הממוצע לא ישתנה כתוצאה משינוי שיטת החישוב, כאשר בחלק מהדגמים אף צפויה הוזלה - בעיקר דגמי מכוניות זולות, הנמנות כיום עם קבוצת המחיר הראשונה. עם זאת, המס שישלמו מי שנוהגים במכוניות הפופולאריות ביותר בציי הרכב - מכוניות משפחתיות כמו מאזדה 3 או טויוטה קורולה, שמחירן כ-115 אלף שקל - דווקא צפוי לעלות בעקבות שינוי שיטת החישוב.

 

"גורמים משפיעים שאינם ידועים"

אלא שלמרות ניסיונה של הרשות לפזר את הערפל באשר לגובה המס החודשי, מתברר כי עדיין רב הנסתר על הגלוי. כפי שמציינים ברשות, "קיימים גורמים שמשפיעים על סכומי שווי השימוש, ואינם ידועים בנקודת זמן זו". מה למשל? מדד המחירים לצרכן, שעשוי לייקר את המס המחושב לעובדים המשלמים בהתאם לקבוצות המחיר.

 

גם השווי הליניארי עשוי להשתנות: בטבלה שמפרסמת הרשות, המס לשנת 2011 מחושב כ-2.5% ממחיר המכוניות החדשות (ב-2010 מחושב המס כ-2.19% ממחיר המחירון). אלא שבהתאם להסכם עם הארגונים הכלכליים - שנחתם ביוני האחרון - המס יכול לרדת החל מ-2011 ל-2.43%, או לעלות ל-2.6%. זאת, בהתאם לשינויים במחיר הרכב הממוצע בישראל.

 

ויש עוד עניין בכלל לא פעוט - מחיר המחירון של מכוניות חדשות. אמנם ברשות אומרים כי "יש להניח שלפחות בחלק מהדגמים, יהיה בכך (שינוי שיטת החישוב, ש.ה) תמריץ להפחתת מחירי המחירון", אלא ששני משפטים מוקדם יותר, מותווה מה שנראה כמו התרחיש הריאלי לגבי מרבית הדגמים בשוק: עליית מחירים הדרגתית. "ייתכנו שינויים במחירי המחירון של דגמי הרכב השונים", מציינים ברשות, "בהתאם למכלול שיקולים רחב של יבואני הרכב - שערי חליפין, עלות יבוא, רמת המיסוי, התפלגות המכירות בין ציי רכב למשקי בית, וכדומה".

 

כדאי גם לזכור כי אותו "מכלול שיקולים רחב", כולל גם את האינטרסים הכלכליים של חברות הליסינג: הוזלה של מחירי המחירון תפגע בהן באופן ברור וישיר, ולכן קשה להאמין שיבואניות רכב רבות יסתכנו בכך. כדאי לזכור כי יותר מ-60% מכל המכוניות החדשות נרכשות כיום על-ידי חברות הליסינג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שווי השימוש - ההשוואה
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים