מכה לרוכבים: הממשלה מנעה ביטול הייקור
מהלך נוסף שנועד לטרפד את העלאת מחירי פוליסות ביטוח החובה לרוכבי דו-גלגלי, נכשל היום (א'). הממשלה הצביעה נגד הצעת חוק לפיה ועדת הכספים, המתנגדת לייקור הביטוח, תהיה חייבת לאשר כל שינוי במחיר הפוליסה
עוד מכה לרוכבים: הממשלה דחתה הצעת חוק שנועדה לטרפד את ייקור ביטוח החובה. ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה אחר הצהריים (א') הצעת חוק, לפיה כל שינוי בתעריפי הביטוח לכלי רכב, ידרוש את אישורה של ועדת הכספים. למעשה, מטרת הצעת החוק - שהוגשה על-ידי חברי הכנסת יואל חסון וכרמל שאמה - הייתה למנוע מהמפקח על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, מלייקר באופן עצמאי את תעריפי הביטוח, ללא אישור הכנסת.
ברקע הצעת החוק עומדת החלטת המפקח לייקר החל מהיום את תעריפי הביטוח לרוכבי אופנועים וקטנועים, בשיעור ממוצע של 12%. במחאה על הייקור, הפגינו היום אלפי אופנוענים בכבישים בגוש-דן, וגרמו לפקקי תנועה קשים בכל אזור המרכז. אגף התנועה במשטרה הודיע כי במהלך הבוקר, נרשמו יותר מ-800 דו"חות לרוכבים, "שבחרו להפר את הסדר ולפגוע בתנועה". דובר האגף ציין כי הדו"חות - בצירוף הודעות על תשלום קנס - ישלחו לבתי הרוכבים בימים הקרובים.
הפגנת הרוכבים היום, בנתיבי איילון (צילום: ירון ברנר)
יש לציין כי גם אם הצעת החוק הייתה מאושרת, לא היה בכוחה לבטל באופן מיידי את הייקור. עם זאת, אישורה היה מאפשר לחברי הכנסת לבקש משר האוצר להורות למפקח על הביטוח להקפיא את הייקור, וזאת עד סיום הליך החקיקה. ראוי להזכיר כי כהצעת פשרה, הודיע משרד האוצר ביום חמישי האחרון, כי רוכבים יוכלו לרכוש פוליסות ביטוח בעלות מרכיב מוגדל של השתתפות עצמית. הגדלת ההשתתפות העצמית, כך טוענים באוצר, תקזז את הייקור - ובחלק מהמקרים אף תביא להוזלת פרמיית הביטוח. אלא שהרוכבים דחו בתוקף את הצעת האוצר, והם ממשיכים לדרוש את ביטול הייקור לחלוטין.
שינוי בתעריפים - באישור הוועדה
לדברי חברי הכנסת חסון ושאמה, החוק הקיים בעניין ביטוח רוכבים מאפשר למפקח על הביטוח לשנות את התעריפים, ללא מנגנון ביקורת אפקטיבי של ועדת הכספים בכנסת. לדבריהם, "לכל שינוי חריג בתעריפי הביטוח קיימות - מעבר להשפעות כלכליות - גם השלכות חברתיות, הכרוכות בשאלות מדיניות. החלטות חשובות מעין אלה, אינן יכולות לעבור ללא בקרה ופיקוח של הגוף המחוקק, ולהיות נחלתו הפרטית של גוף חיצוני או פקיד, מיומנים ככל שיהיו".
לאור המצב שנוצר, הציעו חברי הכנסת לחייב את המפקח על הביטוח להביא לאישור ועדת הכספים כל החלטה בעניין שינוי תעריפים הביטוח לכלי רכב. "מוצע כי כל שינוי בתעריפים ייעשה רק באישורה של הוועדה", כותבים חברי הכנסת בדברי ההסבר של הצעת החוק. כדאי להזכיר כי כל חברי ועדת הכספים התנגדו לייקור תעריפי הביטוח, ודרשו לבטלו. הצעת החוק של חסון ושאמה גם קבעה כי שר האוצר יחוייב להתייעץ עם שר התחבורה והבטיחות בדרכים, וזאת בטרם ישונו התעריפים.
"יקשה על הצטרפות ל-OECD"
החלטת ועדת השרים לדחות את הצעת החוק אינה מפתיעה: במשרד האוצר רואים בה משום התערבות בלתי סבירה בעבודת הרגולטור. התערבות זו, כך הסבירו בכירים באוצר במספר הזדמנויות, תביא להפעלת לחצים פוליטיים בלתי-ראויים בקבלת החלטות מקצועיות. למעשה, במשרדי הממשלה היו אף מי שאמרו כי אישור הצעת החוק - והצעות חוק דומות לה - יקשה על ישראל להצטרף ל-OECD, ארגון המדינות המפותחות.
מנגד, חברי הכנסת שהגישו את הצעת החוק - כמו-גם בכירים בארגוני הרוכבים - טוענים כי המצב הקיים, לפיו דרג הפקידים מקבל החלטות המשנות בפועל את מדיניות הממשלה, אינו ראוי. במספר דיונים שנערכו בעניין בוועדות הכספים והכלכלה, תקפו חברי כנסת רבים את פקידי האוצר, וטענו כי כל החלטה המביאה לשינוי מדיניות טעון החלטת ממשלה או אישור של בית המחוקקים.
יש לציין כי חברי הכנסת חסון ושאמה יוכלו להביא את הצעת החוק להצבעה טרומית במליאת הכנסת, למרות התנגדות הממשלה. עם זאת, לאור עוצמת הקואליציה בכנסת הנוכחית, סביר להניח כי גם אם יחליטו לעשות כן, לא יזכו באישור המליאה.