התחרטתם אחרי חצי שעה? שלמו 25% מהעסקה
בני זוג שהזמינו סלון בתערוכת רהיטים, ביקשו לבטל את ההזמנה כעבור כ-30 דקות אך החברה סירבה. ביהמ"ש קבע שישלמו לחברה 25% והוצאות משפט על תביעה מנופחת
בי זוג ביקרו בתערוכת רהיטים, והביעו עניין בסלון שניצב בתצוגת הביתן של חברת בסט רהיט. לטענתם, בעקבות לחץ שהפעיל עליהם נציג החברה, הם חתמו על הזמנה בסך 5,650 שקל, וזאת למרות שלא היו בטוחים לחלוטין כי ברצונם לרכוש את הסלון, ואכן כעבור כ-30 דקות, הם התחרטו, וביקשו לבטל את העסקה, אך החברה סירבה לכך ואף חייבה את כרטיס האשראי שלהם.
בתביעה שהגישו לבית-המשפט לתביעות קטנות בירושלים, דרשו התובעים לבטל את העסקה ולקבל פיצוי של 10,000 שקל הכולל את סכום ההזמנה וכן פיצוי בשל עגמת הנפש אשר נגרמה להם.
החברה טענה, כי לפני הרכישה, התובעים בדקו היטב את הסלון, הסתובבו בחנות כשעתיים, התייעצו עם אנשי המכירות, ורק לאחר מכן הזמינו. לטענתה, בשלט אשר הוצג בסמוך לרהיטים, הובהר כי לאחר אישור ההזמנה לא ניתן לבטל את העסקה. עוד טענה החברה, כי הפסידה מכך ששמרה את הסלון לתובעים, ולכן לא יכלה למכרו לקונים אחרים.
טופס ההזמנה עליו חתמו הקונים מחייב אותם
השופטת אנה שניידר קבעה כי התובעים היו רשאים אמנם לבטל את העסקה, אך עליהם לשלם 25% מסכום ההזמנה. זאת, כיוון שבטופס ההזמנה עליו חתמו, ושעומד בניגוד לשילוט אותו הציגה החברה, נכתב, כי ביטול ההזמנה על-ידי הקונה יחייבו בפיצוי קבוע ומוסכם מראש בשיעור של 25% מסכום ההזמנה, ללא צורך בהוכחת נזק.
השופטת קבעה כי התובעים לא הוכיחו שחתמו על ההזמנה מתוך אילוץ או כפיה מצד נציגי החברה כלפיהם. "אם לא קראו התובעים את תנאי ההזמנה לפני החתימה, אין להם להלין אלא על עצמם" כתבה השופטת, ופסקה, כי תנאי ההזמנה, כולל התנאי בדבר חיוב בשיעור של 25% משווי העסקה, מחייבים אותם.
לפיכך, נקבע, כי החברה תשיב לתובעים 4,237.5 שקל, שהינם 75% מסכום ההזמנה. למרות שהתביעה התקבלה חלקית, לא חויבה החברה לשלם את הוצאות המשפט של התובעים, וזאת כיוון שהגישו תביעה מנופחת ללא הצדקה.
לעיון בפסק הדין
לאתר המשפט הישראלי פסק דין