שתף קטע נבחר
 

ב-1 בדצמבר: כביש 1 ייסגר לתנועת משאיות

משרד התחבורה הודיע היום (ב') כי החל ב-1 בדצמבר תיאסר תנועת משאיות וכלי רכב כבדים בכביש מספר 1, בשעות הבוקר. זאת, במסגרת ניסוי שיימשך חצי שנה, ומטרתו לבחון את השפעת האיסור על עומסי התנועה וזיהום האוויר בכביש

החל ב-1 בדצמבר: כביש מספר 1 ייסגר לתנועת משאיות בשעות הבוקר. בתחילת החודש הבא, יחל משרד התחבורה בניסוי בכביש מספר 1, במסגרתו תיאסר תנועת משאיות בין השעות 06:30 עד 09:30 בקטע שבין שער הגיא וירושלים. מטרת הניסוי, כך מסבירים במשרד התחבורה, היא לשפר את זרימת התנועה בכביש, לצמצם את זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב, ולהקל על תנועת התחבורה הציבורית בדרך אל הבירה.

 

ההחלטה על סגירת כביש 1 לתנועת משאיות התקבלה כבר לפני יותר משנתיים, במסגרת תוכנית בין-משרדית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה. לפני שנתיים בדיוק, בחודש נובמבר 2007, הודיע משרד התחבורה כי החל ב-1 בינואר 2008 ייסגר הכביש לתנועת משאיות בשעות הבוקר. אולם, לחץ כבד שהפעילו ארגון המובילים ועיריית מודיעין הביא לדחיית הניסוי. אלא שבניגוד לאותו ניסוי שבוטל, נדמה כי הפעם סיכויי ההצלחה גבוהים יותר: ארגון המובילים הסיר את התנגדותו, ולכן מבטיחים במשרד התחבורה כי לא יהיו דחיות נוספות.


האם נמצא הפתרון לפקקים בכביש מספר 1? (צילום: דודי ועקנין) 

 

כביש 1 ועוד שלושה

על-פי תוכנית הניסוי, תנועת משאיות במשקל של יותר מ-12 טון תיאסר לחלוטין בין השעות 06:30 ו-09:30 בארבעה כבישים: כביש מספר 1, בקטע בין שער הגיא וירושלים, כולל מחלף שורש; כביש מספר 3, בין מחלף לטרון ומודיעין; כביש מספר 431, בין מחלף ענבה ומודיעין; וכביש מספר 375, המוביל לצור-הדסה.

 

בשעות שבהן תיאסר תנועת המשאיות, יופנו נהגי המשאיות לכביש 443, או לחניון שהוכשר לצורך הניסוי, באתר השריון בלטרון. עוד צעד שננקט הוא הצבת תמרורים חדשים בכביש 443, האוסרים על משאיות לעקוף כלי רכב אחרים. במשרד התחבורה מדגישים כי איסור העקיפה יחול בכל שעות היום.

 

בימים אלה משלימה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) את התקנתם של שלטים מתאימים, המגדירים את שעות התנועה למשאיות וכלי רכב כבדים. על-פי הנחיית שר התחבורה, ישראל כץ, את הניסוי ילווה צוות שיכלול נציגים ממשרדי התחבורה והגנת הסביבה, משטרת התנועה והחברה הלאומית לדרכים. בסיום הניסוי, יוחלט אם לסגור את הכביש באופן קבוע לתנועת משאיות.

 

"שלא תהיה מהומת אלוהים"

בשיחה עם ynet, מעריך יו"ר ארגון המובילים, גבי בן-הרוש, כי סיכויי ההצלחה של הניסוי נמוכים מאוד. "אני מקווה שאני טועה, אבל אני מאוד סקפטי. אנחנו הרי מעלים את כל הסחורה לירושלים - אבל אף אחד לא בדק איך הניסוי הזה ישפיע על המסחר בעיר. איך יתחילו הסוחרים או הקבלנים את יום העבודה בירושלים? אני מאוד מקווה שלא תהיה מהומת אלוהים בגלל הניסוי הזה".

 

לדברי בן-הרוש, גם הסטת התנועה לכביש 443 עלולה ליצור בעיות חמורות. "יחול איסור על כלי רכב במשקל של יותר מ-12 טון לעקוף. זה יגרום ליצירת שיירות של מאות משאיות, אותן יובילו המשאיות הכבדות. זו תהיה סכנה לעקוף אותן, אבל הרבה מכוניות ינסו לעקוף אותן בגלל המהירות הנמוכה שלהן". עם זאת, ובניגוד לניסיון הקודם, הסכים הפעם ארגון המובילים לקיים את הניסוי. "השר פנה אלי כבר לפני חצי שנה", מספר בן-הרוש, "אחרי ניסיון כושל לפני שנתיים, הוא ביקש לעשות עוד ניסיון. אם תוך חודש או חודשיים נראה שזה לא עובד, זו לא תהיה בושה להפסיק את הניסוי".

 

שינויים חשובים במתווה הניסוי

בעיריית מודיעין אומרים ל-ynet כי לפני כחודש שלח ראש העיר, חיים ביבס, מכתב לשר התחבורה, ובו הביע את התנגדותו לניסוי ולהפיכת איסור התנועה בכביש 1 לפתרון קבע. עם זאת, לאור מספר שינויים שנערכו במתווה הניסוי, החליטו שלא להביע מחאה פומבית, כפי שעשו לפני שנתיים. כך למשל, פתיחת כביש 431 לתנועה, בתחילת השנה, הקלה באופן משמעותי על התנועה במודיעין - גם בכניסה אל העיר, וגם ביציאה ממנה.

 

בעירייה גם מציינים כי במסגרת הניסוי, תיאסר תנועת משאיות במשקל 12 טון ויותר בתוך העיר - איסור שיימנע מנהגי המשאיות מלהיכנס לתוך מודיעין, ולגרום לעומסים מיותרים. עוד שינוי עליו מצביעים בעיריית מודיעין נוגע לשעות שבהן תיאסר תנועת המשאיות: בניסוי שבוטל ב-2007 תוכנן האיסור להתחיל ב-06:00 ולהסתיים ב-10:00. בניסוי שיחל בעוד שבועיים, צומצם משך האיסור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים