מטוס אישי לנשיא: "כדאי כלכלית ונכון ממלכתית"
הדיון המתקרב בוועדת הכספים, בנושא רכישת מטוס להטסת ראש הממשלה ונשיא המדינה, הוא ככל הנראה פורמלי בלבד. סגן שר האוצר גילה בדיון במליאה כי התקיימה כבר עבודת מטה והממשלה מוצאת את הרכישה "כדאית מבחינה כלכלית ונכונה מבחינה ממלכתית. עלות הרכישה תוחזר בתוך שנים ספורות"
ועדת הכספים תדון בימים הקרובים ברכישת מטוס נוסעים מיוחד לטיסות ממלכתיות לחו"ל של נשיא המדינה וראש הממשלה, במתכונת המטוס הנשיאותי של ארה"ב "אייר פורס 1". מליאת הכנסת החליטה ביום ד' להעביר את הנושא לטיפול הוועדה, לאחר שהתברר כי משרדי ראש הממשלה והאוצר בדקו ומצאו שיש לצעד הזה כדאיות כלכלית. ההחלטה התקבלה בתום דיון בהצעתו של ח"כ אבי דיכטר (קדימה), לשעבר ראש השב"כ.
סגן שר האוצר יצחק כהן גילה בדיון כי באוצר כבר התקיימה עבודת מטה בנושא בראשות סגן החשב הכללי יריב נחמה, שבדקה את כדאיות רכישת המטוס. "הרכישה אכן כדאית מבחינה כלכלית ונכונה מבחינה ממלכתית", אמר כהן. "עלות הרכישה תוחזר תוך שנים ספורות, ותחזוקת המטוס, לאחר החזר הרכישה תעלה פחות בצורה משמעותית מהטסת ראשי המדינה כפי שהיא מתנהלת היום".
כהן הוסיף כי הכוונה הייתה ועודנה לרכוש מטוס משומש שיהיה באחריות חיל האוויר וינוצל בשעת הצורך גם כמטוס תדלוק לטיסות קרב ארוכות טווח, מסוג מטוסי הבואינג שכבר נמצאים בשימוש החיל. לדבריו ניתן לתאם בין שתי המשימות, כך שטיסות התדלוק, בדרך כלל במסגרת אימונים, יתקיימו כשראשי המדינה בארץ וגם לא ערב נסיעותיהם הרשמיות לחו"ל.
דיכטר ציין בהצעתו כי לחיל האוויר היה "מטוס לאומי" כזה עד לפני 12 שנה להטסת נשיאי המדינה ובעיקר ראשי הממשלות. מאז השתנו דברים. היום כל נסיעה שלהם לחו"ל הופכת למבצע מבחינה כלכלית וביטחונית. מחפשים במכרז לחכור טיסה מסחרית זולה כפי שהיה לאחרונה "במהומה סביב נסיעת ראש הממשלה לוושינגטון".
תופס טרמפים
איך הגיע נתניהו למוסקבה? במטוס של יוסי מימן
רוני סופר
כשכולם שאלו לאן הוא נעלם, ביקר ראש הממשלה בחשאי במוסקבה. ל-ynet נודע כי כדי לחמוק מהעיתונאים, הוא חכר מטוס פרטי מחברה-בת של המיליונר יוסי מימן, מבעלי ערוץ 10 וחברת הגז המצרית, שמספקת אנרגיה לחברת חשמל
באשר לנסיעת הנשיא לאמריקה הדרומית, אמר דיכטר, "מזלנו שאל-על פתחה לאחרונה קו לברזיל, אחרת היה הנשיא מכתת רגליו מספרד לאמריקה ובין ברזיל לארגנטינה ובחזרה בטיסות מסחריות זרות, כאילו הוא טרמפיסט או נוהג כאחרון הקבצנים שהחבר'ה צריכים להקפיץ אותו". מלבד הביזיון הממלכתי בשיטה הנהוגה היא גם כרוכה בסיכונים ביטחוניים שעלותם גבוהה לאין שיעור לעומת הביטחון בטיסות במטוס קבוע.
לדברי דיכטר רכישת מטוס ממלכתי, שניתן לשלוט בו ובמסלולי טיסותיו, במקום לחיות בחסדי זרים או מכרזים, תחזיר את עלותה בתוך כ-5 שנים. השימוש הנוסף במטוס בפרקי הזמן שבהם ראשי המדינה אינם עושים בו שימוש רק מקצרים את תקופת החזרת העלות. "כבוד לאומי הוא בראש וראשונה נכס לאומי, וכשצריך לשלם עבוד הכבוד זה מצדיק אולי התלבטות, אבל כשהוא ניתן חינם? אפילו ההתלבטות מיותרת" אמר דיכטר.
וכאמור, בידיעה או במקרה, מתשובת סגן שר האוצר עולה שדיכטר בעצם התפרץ לדלת פתוחה. ההחלטה להעביר את הטיפול המעשי בנושא לוועדת הכספים, בתור הגוף המפקח על חלוקת התקציב, כולל של נשיא המדינה וראש הממשלה, היא פורמלית בלבד. הוועדה תתבקש לתת את אישורה לתוכנית שיש סביבה כבר הסכמה בדרג הממשלתי הגבוה ביותר.
פורסם לראשונה 19/11/2009 22:24
ראש הממשלה נוחת בוושינגטון. מהומה
צילום: לע"מ
הנשיא בברזיל. מזל שאל על פתחו קו
צילום: משה מילנר, לע"מ
מומלצים