ארדן לראשי ערים: מגיע לנו אוויר נקי
השר להגנת הסביבה קורא לראשי הערים להכין תכנית לצמצום זיהום האוויר שמקורו בכלי רכב מזהמים. אלא שברשויות המקומיות לא מבינים מדוע השר מתעורר רק עכשיו, וטוענים כי הוא "מתפרץ לדלת פתוחה"
הזכות לנשום, במחיר הגבלת תנועה: חמש עיריות נדרשות להגיש בעוד חצי שנה תוכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה - רחובות עלולים להסגר, תנועת כלי רכב מזהמים תוגבל, והאכיפה תוגבר. המשרד להגנת הסביבה הורה היום (א') לחמש רשויות מקומיות - תל-אביב, ירושלים, פתח-תקווה, רמת-גן וחולון - להכין תוכנית לצמצום זיהום האוויר שמקורו בתחבורה. במכתב לחמשת ראשי הערים, כותב השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן - "לתושבים מגיע לנשום אוויר נקי יותר, ולא להמשיך לסבול מזיהום אוויר שפוגע בבריאותם ובסביבה".
- העיריות יטפלו בזיהום האוויר - בלי אגרת גודש
הכנת התוכניות, שיוגשו למשרד להגנת הסביבה בתוך שישה חודשים, נעשית בהתאם לתיקון בפקודת התעבורה, שאושר בכנסת לפני כשנה וחצי. התיקון, אותו יזם ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, מעביר סמכויות ממשרדי הממשלה לרשויות המקומיות - כמו למשל, סמכות לסגור רחובות ומרכזי ערים לתנועת כלי רכב, הגבלת תנועה של כלי רכב מזהמים, ומתן העדפה בהפעלת רמזורים לאמצעי תחבורה ציבורית.
"חריגות חוזרות מתקני הסביבה שמקורן מתחבורה" (צילום: עופר מאיר)
"זיהום אוויר חזק ובלתי-סביר"
במשרד להגנת הסביבה טוענים כי נתוני ניטור האוויר בחמש הערים, "מצביעים על חריגות חוזרות מתקני הסביבה, שמקורן מתחבורה. זיהום זה מהווה זיהום אוויר חזק ובלתי-סביר". במשרד אמנם מציינים כי לאחרונה נצפתה מגמה של ירידה מתונה בחריגות - ובתדירותן - מתקני זיהום האוויר, אך למרות זאת על הרשויות המקומיות לקדם תוכניות לצמצום זיהום האוויר שמקורו בתחבורה.
ראוי לציין כי מגמת הירידה בזיהום האוויר, מקורה בעיקר בשיפור בטכנולוגיות המוטמעות בכלי הרכב - והיא אינה קשורה בפעילויות משרדי הממשלה או הרשויות המקומיות. התוכניות אותן נדרשות כעת הרשויות המקומיות להכין, יכללו צעדים שעשויים לשפר משמעותית את איכות האוויר. כך למשל, הן יוכלו לסגור את מרכזי הערים לתנועת כלי רכב מזהמים, להגביל את מספר כלי הרכב הנכנסים לאזורים קבועים מראש, וליצור העדפת-תנועה לאמצעי תחבורה ציבורית - באמצעות רמזורים או הוספת נתיבי תנועה ייעודיים (נת"צים).
התיקון בחוק גם קבע כי על-מנת להקל על יישום התוכניות, יורחבו סמכויות האכיפה של פקחי הרשויות, והם יוכלו לעכב כלי רכב מזהמים, ולמנוע את כניסתם לאזורים אסורים לתנועה. כמו-כן יוכלו הפקחים לעצור כלי רכב הנוסעים בניגוד לחוק בנתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית.
"תל-אביב יכולה לצאת מהמאה ה-19"
ח"כ דב חנין, יוזם התיקון בחוק עליו יתבססו התוכניות, מברך על החלטת השר ארדן. "אני מברך את השר על הצעד החשוב, ועל הדרישה מחמש הרשויות המקומיות להגיש תוכניות לצמצום הזיהום", אומר חנין ל-ynet. "תחבורה היא מקור זיהום האוויר העיקרי, בעיקר בגוש-דן ובתל-אביב, והיא הסיבה לתחלואה גבוהה ולפגיעה באיכות החיים של התושבים".לדברי חנין, התיקון לפקודת התעבורה אותו יזם, יפתור את המחלוקות בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות באשר לסמכויות השונות. "העיקרון הבסיסי של התיקון בחוק הוא הפסקת המצב שבו לכל החלטה יש שני 'הורים' - משרדי ממשלה ועיריות. כעת, יש רק 'הורה' אחד - הרשות המקומית. הממשלה תתערב רק במקרים שבהם התוכניות שיוגשו לא יהיו מספקות, ולא יעמדו ביעדים לצמצום הזיהום".
חנין, שהתמודד בעבר על ראשות עיריית תל-אביב, מותח ביקורת על התנהלות הרשויות המקומיות - ובעיקר, עיריית תל-אביב: "תל-אביב לא חייבת להישאר במאה ה-19, היא יכולה להגיע למאה ה-21. העירייה מתנהגת כאילו הבריאות של האזרחים אינה מעניינה, והגיע הזמן שהיא תתעורר, תכין תוכנית לצמצום הזיהום, ותפעל בנחישות ליישם אותה".
תלויים בפקיד אחד במשרד התחבורה
אלא שברשויות המקומיות לא ממש מבינים את המכתב שנשלח מהשר להגנת הסביבה - וודאי שאינם מסכימים עם הביקורת הנמתחת עליהם, למשל מצד ח"כ חנין. "המשרד להגנת הסביבה מתפרץ לדלת פתוחה", אומר ל-ynet איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15, המאגד את 15 הרשויות המקומיות הגדולות בישראל. "כבר לפני שנתיים, חתמנו על אמנת אקלים, שאחד הסעיפים העיקריים בה היה תחבורה, והיא כללה התחייבות שלנו להכין תוכנית לצמצום זיהום האוויר".
לדברי אטיה, מאז החתימה על האמנה, ערכו חברות פורום ה-15 סקרים מדעיים בשטחן, למיפוי זיהום האוויר בשטחן, ובכלל זאת פליטת גזי חממה - כמו למשל, פחמן דו-חמצני - מאמצעי תחבורה. "למעשה", ממשיך אטיה, "רוב הרשויות נמצאות בעיצומה של הכנת תוכנית. בחלק מהן, למשל בפתח-תקווה ובתל-אביב, כבר הושלמה התוכנית".
אם כן, מדוע התוכניות לא מיושמות? "כל הסמכויות בתחום התחבורה, ובמיוחד בתחבורה הציבורית, נתונות בידי משרד התחבורה. עירייה לא יכולה להזיז תחנת אוטובוס או לשנות את תזמון הרמזורים מבלי לקבל אישור מהמפקח על התעבורה במשרד התחבורה. וכל עוד זה כך, כל עוד כל צעד דורש את אישור משרד התחבורה - אף תוכנית לא יכולה לעבור לשלב היישום. התיקון של ח"כ חנין, לא פותר את הבעיה הזו, ולא באמת משנה את עניין הסמכויות הזה. גם אם נכין את התוכניות הכי מפוארות בעולם, נמשיך להיות תלויים באותו פקיד של משרד התחבורה, שאולי יאשר ואולי לא את התוכנית".
"מחכים לשר התחבורה"
בעיריית תל-אביב-יפו אומרים היום ל-ynet כי הבעיה אינה חוסר נכונות של הרשויות המקומיות להכין תוכניות - אלא הטיפול הכושל של משרדי הממשלה בתוכניות המוגשות להם. "העירייה הייתה הראשונה מבין הרשויות המקומיות אשר הגישה למשרד התחבורה - כבר לפני כשנתיים - תכנית תחבורתית, אשר בין היתר מאצילה לעירייה סמכויות בתחום התחבורה הציבורית".
אלא שהתוכנית, כך מסבירים בעירייה, עדיין מחכה לאישור: "אנו ממתינים לאישור משרד התחבורה לתכנית, וזאת מכיוון שהחוק נוסח כך שכל התכניות - והסמכויות - מותנות באישור משרד התחבורה והשרים הרלוונטיים. אנו נשמח אם השר להגנת הסביבה ילמד את הנושא, ויסייע לנו לקבל את האישור הנדרש שאנו מחכים לו משר התחבורה". בעירייה מוסיפים כי ראש העיר, רון חולדאי, "הביע לא אחת את מורת רוחו מהטיפול הכושל של משרדי הממשלה הנוגעים בתחבורה ציבורית".