הגר בן-אשר בדרך לפיצ'ר
שנתיים וחצי אחרי שסרטה הקצר "משעולים" הוקרן בקאן, הגר בן-אשר עושה את צעדיה הראשונים לקראת סרט ראשון באורך מלא. מימון מהקרנות הישראליות עדיין אין, אבל בטורינו שמחו להעניק לה 100 אלף אירו
שנתיים וחצי אחרי שסרטה הקצר "משעולים" הוקרן במסגרת החשיפה היוקרתית Un Certain Regard בפסטיבל קאן, הגר בן-אשר עושה את צעדיה הראשונים לקראת הפיכת הסרט הפרובוקטיבי על בחורה חריגה לנוף המושב האידילי בו גדלה לסרט עלילתי באורך מלא.
בן אשר. סיפור הצלחה (צילום: עמית יסעור)
בסוף השבוע האחרון חזרה בן-אשר מטורינו עם 100 אלף אירו שהעניקה לה Torino Film Lab, מסגרת אקסקלוסיבית המסופחת לפסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורינו ומלווה כמעבדת פיתוח תסריט פרויקטים נבחרים מכל העולם.
בן-אשר היא הישראלית הראשונה שהתקבלה למסגרת הזו, שלמעשה בוחרת בעצמה את הפרויקטים המועמדים לליווי ותמיכה. במהלך השנה האחרונה הגיעה בן-אשר לטורינו פעמיים לדיונים על התסריט ועל האספקטים הוויזואליים של הסרט.
ביום חמישי האחרון היא השתתפה ביחד עם מתמודדים נוספים על פרסי המעבדה, באירוע פיצ'ינג שבו הציגה את הגרסה האחרונה של התסריט המלא וזכתה בפרס הגדול. "זו נחשבת כיום לתחרות התסריטים היוקרתית ביותר בעולם ומשתתפים בה הפרויקטים החמים ביותר בשטח", אומרת בן-אשר. "גם הפרסים הכספיים הם המשמעותיים ביותר. זו בהחלט היתה הפתעה טובה ומעודדת. גם כיוון שאני הישראלית היחידה שהשתתפה בפרויקט הזה אי פעם, ובעיקר כיוון שמדובר בפרויקט שאי אפשר להגיש אליו בקשות קבלה והם למעשה פונים אליך אחרי ששמעו על התסריט ממקורות שונים בעולם".
"משעולים". פתח את הדלת (צילום: עמית יסעור)
לא רק בטורינו שמעו על התסריט של בן-אשר. שבועות ספורים קודם לכן זכה התסריט שלה במענק הפקה של 50 אלף אירו מטעם World Cinema Fund של פסטיבל ברלין. במענק הזה, שמיועד לתמוך בסרטים דלי תקציב, זכה שנה קודם לכן הפרויקט הישראלי "עג'מי" של ירון שני וסכנדר קובטי.
אותה גיבורה, עשור אחרי
"הנותנת – שם זמני" חוזר אל גיבורת סרטה הקצר של בן-אשר, עשר שנים אחרי שעזב אותה. בהווה היא אם חד הורית לשתי בנות שמנהלת מערכות יחסים מיניות מקבילות מרובות במושב שבו היא חיה. כשגבר חדש מגיע למושב, ניצת לפתע פוטנציאל למערכת יחסים אמיתית שאולי תשבור את דפוסי ההתנהלות שלה.
אפשר להגיד שמה שפתח לך את הדלת היתה ההקרנה של "משעולים" הקצר בקאן?
"אני חושבת שכן. התהליך שעברתי עם 'משעולים' היה דומה מאוד למה שאני עוברת עכשיו. התסריט לא קיבל שום תמיכה אבל ברגע שהסרט התקבל לפסטיבל קאן, נפתחו הדלתות. הייתי רוצה לחשוב שהפעם זה יהיה אחרת ושנוכל לצלם את הסרט בתנאים טובים יותר משצילמתי את סרט הסטודנטים שלי. לא הייתי רוצה לשחזר את המהלך, לפחות לא באספקט הכלכלי. זה היה קשה, מתיש ומלא מאבקים".
בשלב הנוכחי, הסרט של בן-אשר, שנמצא בשלבי ליהוק ועתיד להיכנס לשלב הצילומים כבר במארס הקרוב, מחכה לרוח גבית גם מקרנות הקולנוע בארץ. מדובר בקופרודוקציה ישראלית-צרפתית-גרמנית בה שותפים מרק רוזנבאום, חברת ההפקה וההפצה Sophie Dulac, שהפיצה גם את "ביקור התזמורת" של ערן קולירין ואת "ולקחת לך אישה" של האחים שלומי ורונית אלקבץ, וחברת ההפקה הגרמנית Roh Films, שהיתה בין השותפים בסרט "כלת הים" בבימויה של קרן ידעיה.
"אנחנו רוצים לתת לסרט את הצ'אנס להיעשות בצורה האולטימטיבית. מעבר לכך, זה סרט ישראלי, שמתרחש בישראל וההוויה שלו ישראלית כך שברור שאני ארגיש החמצה גדולה אם לא תהיה לי תמיכה מבית.
מעבר לתמיכה הכלכלית שאנחנו זקוקים לה, זה פידבק נעים ונותן תחושת שייכות שאני חושבת שיש גם לה משמעות", אומרת בן-אשר.
על השאלה מדוע הקרנות הישראליות מגמגמות עד כה בכל הנוגע לפיצ'ר שלה, אין לה תשובה חד משמעית. "קרנות הקולנוע הישראליות מאפשרות בשנים האחרונות לעשות סרטים מכל מיני סוגים, זה לא שהן הולכות על בטוח או רק על שוברי קופות, לכן אני רוצה להאמין שיש סיכוי שנזכה לתמיכה", היא אומרת. "בכל מקרה, אנחנו נצא לצלם במארס אבל הייתי רוצה להיות חלק מהמנוף הזה שנקרא הקולנוע הישראלי, הייתי רוצה לעשות את הסרט באופן שלא יהרוג את כל העושים במלאכה".
כאמור, גם את סרטה הקצר שעשתה כסטודנטית בבית הספר "מנשר", היה לא קל לעכל במכה ראשונה בארץ. אבל עושה הרושם שדווקא הקושי היה מה שמשך את מעניקי התמיכות בפיצ'ר בחו"ל. בטורינו זכה התסריט שלה לשבחים מקיר לקיר. חבר השופטים שכלל בין היתר את אלישיה ווסטן, שאחראית על התוכנית הבינלאומית לסרטי עלילה באורך מלא בפסטיבל סאנדאנס, ומרטין רבארט, מראשי פרויקט Binger Lab באמסטרדם, נרעשו מהאופן האמביוולנטי שבו מפרק התסריט נושאים רגישים כמו התעללות מינית, טראומה, קורבן ומקרבן. "התסריט בעיקר שואל שאלות, הוא לא מכריע בהן", אומרת בן-אשר. "השופטים ראו בזה אלמנט של כוח. אני מודה שהיתה שם התרגשות רבה".