שלושת הטייסים והחבר התרסקו בים ב"טיסת כיף"
רן לפיד הוביל את חבורת הטייסים המנוסים במסוק לרמת הגולן, כדי להראות לאורח בריטי את הארץ. הוא הותיר אחריו שלושה ילדים. יואב טמיר, מבעלי חברת התעופה האזרחית, השאיר את כל העובדים המומים עם לכתו. גם ילדיו של הדר שביט כבר לא יראו את אבא. בכיר בחברה: "המסוק צלל, היה כשל טכני"
זו הייתה "טיסת כיף". שלושה טייסים רצו להראות לחברם, איש עסקים אנגלי-יווני, את ישראל. הם יצאו אתמול (יום ג') בבוקר מתל-אביב, והספיקו לטייל ולאכול ברמת הגולן. בדרך בחזרה, מעל הים מול חופי נתניה, משהו קרה למסוק. בתוך שניות צללו רן לפיד, הדר שביט, יואב טמיר וחברם לתוך הים. כנראה שלא היה להם סיכוי להינצל.
"כל העובדים בהלם, כולם אהבו את יואב", סיפר ל-ynet בכיר בחברת "טמיר נתיבי אוויר", שההרוג, בן 36, היה אחד מבעליה. "הוא היה טיפוס חייכן, אי אפשר היה להרגיז אותו. זו גם טרגדיה נוראית כי אודי, האח שלו ומנכ"ל החברה, אירגן את הטיסה". את איש העסקים הבריטי הכירו ממפגשים בטיסות לרודוס. "הוא אמר שהוא בא לארץ והמנכ"ל רצה לסדר לו טיסת כיף", סיפר.
עוד חבר ותיק של השניים היה הדר שביט, בן 39 ממושב לפיד שבשפלה. שביט, טייס מנוסה, גילה רק לפני העלייה למסוק שבהגה מחזיק רן לפיד, קרוב משפחה רחוק שלו. "אני עדיין לא מעכל את מה שקרה, זו טרגדיה נוראית", אמר ל-ynet אחיו, גיל שביט.
"הדר היה איש משפחה למופת, אהב מאוד את משפחתו ואת הטיסה. בחור יפה תואר, איש חברה שתמיד אהבו להיות סביבו. למרות שלא עשה את הדרך הרגילה מחיל האוויר - הוא נחשב לטייס מצויין וגם הטייסים האחרים ידעו לפרגן לו".
שביט שירת בחיל הים. אחרי השחרור למד משפטים במשך שנה, לפני שעבר למה שהקסים אותו באמת - לימודי טיס. לשם כך נסע לארצות הברית. שם הוא הוציא רישיון על כלי טיס חד מנועי ואף הדריך. באמצעות הכסף שהרוויח מימן לעצמו את השיעורים במטוס דו מנועי. בארץ, שביט החל לעבוד ב"טמיר" והפך לטייס הראשי של החברה. לפני כשלוש שנים עבר ל"ארקיע".
בנוסף, מספרים במשפחה, הדר היה חובב רדיו מושבע עוד לפני תקופת האינטרנט, יצר קשרים עם חובבי רדיו רבים בעולם ונחשב בין המובילים בתחום בארץ. משפחתו של שביט שמעה על האסון דרך אשתו של הטייס לפיד, קרובת משפחתם. שביט הותיר אחריו אישה, שירה, ושני ילדים, רום בן 4.5 ואור בן שנה וחצי, שלושה אחים וזוג הורים - זיוה ויצחק. הלווייתו תיערך היום ב-13:30 במודיעין.
רן אהב את הארץ בנפשו
רן לפיד, בן 49 מנס ציונה, הוביל אתמול את חבורת הטייסים. אחיו הגדול עודד ביכה על לכתו של "איש ואח נפלא, מלא מרץ, תמיד משקיע במשפחה, בעבודה, בחברים". רן גדל בקיבוץ צרעה, סיפר האח, "לא תמיד השקיע בלימודים אבל תמיד היה מאוד כשרוני, מגיל צעיר אהב טיולים וצפרות. הוא למד כל דבר לעומק. בקורס טיס, בגלל שהיו לו משקפיים הוא הלך למגמת המסוקים והתקדם שם יפה. בכל הזדמנות פיתח את כשרון הטיס שלו, גם באזרחות".
"תענוג היה לצאת עם רן לטיולים". לפיד בדרום אפריקה
קרן לפיד, גיסתו, סיפרה שרן עבד באל-על, ובמקביל לעבודתו גם הטיס מסוקים באופן פרטי. "חובב טיולים וטרקים מושבע, אוהב הארץ בנפשו", היא תיארה, "רן הוא אחד כזה שכולם הכירו, עם חיוך גדול, אחד שעזר תמיד לכולם. איש עם תושייה מאוד גדולה".
הגיס מאור טל קרא על ההתרסקות באתרי חדשות ומיד חשש שמא מדובר ברן. "בדרך כלל כשיש התרסקות מסוק, רן ישר מתקשר להודיע שהכל בסדר, מישהו מהמשפחה כבר יוצר איתו קשר.
כשזה לא קרה הפעם, ידעתי שיש סיבה לדאגה", אמר.
טל, שהכיר את לפיד מאז היותו נער מתבגר, סיפר ש"בשבילי הוא היה כמו מורה, נתן לי הרבה דברים בחיים, הוא אהב מוזיקה עברית ויוונית, מאיר אריאל ואהוד בנאי, אהב יין טוב והבין ביין, בבירות. אהב מאוד את ארץ ישראל, היה צפר הרבה שנים, איש של ערכים. חינך והתחנך על אהבת הארץ. תענוג היה לצאת איתו לטיולים".
לפיד הותיר אחריו אישה - מירב - ושלושה ילדים - רותם, בן 18, יערה, בת 14, ועופרי, בת 10. הוא יובא למנוחות ב-15:00 בבית העלמין בנס ציונה.
מה אפשר לעשות בלי מדחף ראשי? כלום
חבר ותיק של לפיד סיפר ל-ynet על איש מקצוע מנוסה במיוחד. "רן היה אחד משלושת הבוחנים למסוקים שיש במדינת ישראל, והוא טייס נהדר", אמר צבי הרפז, מדריך תיירים במקצועו וטייס במקצועו המשני, שבילה עם לפיד שעות רבות באוויר.
המסוק של "טמיר" היה מסוג "רובינזון" ובו מקום לארבעה בני אדם, כולל הטייס. לדברי הרפז, "הרקורד הטכני שלו מאוד בטיחותי, התאונות שקרו בו היו רובן בשל טעות אנוש. רן בכלל לא היה מכניס את עצמו לפינה, אם זה היה משהו שהיה בשליטתו", הוא בטוח.
החקירה של אנשי משרד התחבורה עדיין בראשיתה, וגם הרפז לא יודע מה בדיוק אירע שם. אבל יש כמה סימנים ברורים. "אנשים ראו שחלק מהזנב נפרד וכנראה פגע ברוטור (מדחף) הראשי.
מסוק יכול לטוס בלי רוטור זנב, אבל ברגע שרוטור ראשי נפגע - המסוק בדרך להתרסקות. אומרים שהמסוק נפל ב-90 מעלות על צדו, וזה בהחלט אופייני לפגיעה במדחף ראשי. גם לטייס עתיר ניסיון כמו רן, לא נותר מה לעשות ברגע שזה קורה". היום ימשיכו החוקרים בניסיונות למשות את גוף המסוק מקרקעית הים, בעומק של כעשרה מטרים.
הבכיר בחברת "טמיר נתיבי אוויר" אמר שהוא בשוק. "מדובר במסוק שעשה הרבה פעמים טיסות כאלה, מסוק מתוחזק כראוי". הוא הביע ביטחון שלא מדובר בטעות אנוש. "רן היה קברניט של מסוקי יסעור בחיל האוויר הרבה מאוד שנים, עתיר ידע וניסיון. הצורה בה המסוק צלל למים מעידה כי כנראה מדובר בכשל טכני. זו מכונה וזה יכול לקרות, כמו שקרה באיירבאס 330 של אייר פראנס. ככה זה בתעופה".