המשטרה אוכפת, זמני הנסיעה מתקצרים
מבצע אכיפת איסור הנסיעה בנת"צים של משטרת התנועה, מסתמן כהצלחה גדולה בעיקר עבור משתמשי התחבורה הציבורית. דוברי אגד ודן: "זמני הנסיעה בחלק מהקווים התקצרו משמעותית, אך יש מקום לקמפיין ציבורי רחב היקף"
שלושה שבועות, 10,056 דו"חות לנהגים, אך בעיקר קיצור זמני הנסיעה של האוטובוסים. כך מסכמים במשרד התחבורה את שלושת השבועות הראשונים של מבצע האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים). על-פי נתונים שמפרסם היום (א') משרד התחבורה, כ-30% מהדו"חות נרשמו לנהגים שנסעו בניגוד לחוק בנתיבי תחבורה ציבורית באזור תל-אביב, וכ-25% ניתנו לנהגים בירושלים.
- תוך 3 חודשים: אכיפה אלקטרונית בנת"צים
שר התחבורה, ישראל כץ, מדגיש כי מדובר במבצע שמטרתו עידוד השימוש בתחבורה ציבורית. "זו פעילות שתשפר את השירות לציבור, ותחזיר את היתרון של התחבורה הציבורית על-פני הרכב הפרטי", דברי כץ. במשרד התחבורה מציינים כי על-פי החלטת השר, הועברו לאחרונה חמישה מיליון שקל למשרד לביטחון פנים, לצורך מימון האכיפה בנת"צים. ראוי להזכיר כי הקנס על נהיגה בניגוד לחוק בנת"צ עומד על 250 שקלים, כאשר בקרוב אמור המשרד להביא לאישור ועדת הכלכלה תקנה חדשה, לפיה יוכפל הקנס ל-500 שקלים.
משרד התחבורה: הגברת האכיפה שיפרה את השירות (צילום: יהודה כלתום)
בקרוב: מצלמות אכיפה חדשות
במקביל להגברת האכיפה בנת"צים על-ידי שוטרי משטרת התנועה, מתוכננת בקרוב הרחבת השימוש במצלמות אלקטרוניות. המצלמות יתעדו נהגים הנוסעים בניגוד לחוק בנת"צים, והדו"חות שיופקו יישלחו ישירות לבתי הנהגים. בעוד מספר שבועות, כך אומרים היום ל-ynet במשרד התחבורה, יותקנו שש מצלמות אכיפה חדשות - וזאת לאחר שניסוי שנערך במערכת בתל-אביב הסתיים והוכתר בהצלחה. עם זאת, במשרד אומרים כי טרם נקבעה פרישת המצלמות המדויקת.
יש לציין כי הגברת האכיפה, שהחלה לפני חודש ביוזמת השר כץ, מלווה בבדיקות שמבצעים משרד התחבורה וחברות התחבורה הציבורית, באשר לזמני הנסיעה בין תחנות ומהירות הנסיעה של האוטובוסים. במשרד התחבורה אומרים כי מאז הוגברה האכיפה בנת"צים, מורגש שיפור בשירות האוטובוסים: מהירות הנסיעה עולה, וזמני הנסיעה מתקצרים.
"הנושא עדיין לא מוטמע"
גם בחברות התחבורה הציבורית מדווחים על שיפור. "בהחלט מורגש שיפור של ממש בחלק מהכבישים", אומר ל-ynet דובר אגד, רון רטנר. "יש נוכחות משמעותית של המשטרה, ובחלק מהמקומות אנחנו עדים לקיצור משמעותי של זמני הנסיעה". גם בחברת דן מדווחים על שיפור, אם כי דובר החברה, איתן פיקסמן, מציין כי ליווי האכיפה בקמפיין תקשורתי עשוי היה להגביר את השפעתה: "הפעילות של המשטרה בהחלט אפקטיבית, אבל עצם העובדה שנתפסים כל-כך הרבה כלי רכב פרטיים בנת"צים, מעידה על-כך שהנושא עדיין לא מוטמע בקרב הנהגים".
עם זאת, בחלק מהמקרים הגברת האכיפה דווקא גורמת לשיבושי תנועה. כך למשל, המשטרה מציבה מארב כמעט קבוע בפינת הרחובות ז'בוטינסקי ודרך נמיר בתל-אביב - מארב שאמנם מצליח ללכוד נהגים רבים, אך יוצר עומסים בשעות הבוקר. זאת, מאחר שהנהגים שנתפסים מתבקשים להחנות את מכוניתם באופן שמפריע לתנועת האוטובוסים ושאר כלי הרכב במקום. במקרה הפחות בעייתי מבחינת התחבורה, הם מונחים להחנות את המכוניות על המדרכה.
"ככל שהאכיפה תהיה נרחבת יותר, וככל שייכנסו פחות ופחות מכוניות פרטיות לנתיבי התחבורה הציבורית, כך תגדל המהירות של האוטובוסים - וזמני הנסיעה יתקצרו", מציין רטנר מאגד. "אם האכיפה תהיה אמיתית ומתמשכת, והנת"צים אכן יהיו צירים בלעדיים לאוטובוסים ולתחבורה ציבורית, אין ספק שהשירות לנוסעים ישתפר משמעותית", מסכם פיקסמן מדן.