איים בים הכספי
לכבוד יום הולדתו ה-60 של מתי כספי הצלחנו לדוג מתוך הקריירה העשירה שלו את ההישגים הגדולים: החזרתו של סשה ארגוב לתודעה, הזנקת הקריירה של ריקי גל והחדרת המוזיקה הברזילאית ללב המיינסטרים הישראלי
בין כל השבחים וההישגים שאפשר להעטיר על ראשו של מתי כספי, שחגג אתמול (ב') יום הולדת 60, נראה שיש שלושה דברים אותם ניתן לזקוף לזכותו הבלעדית: החזרתו של סשה ארגוב לתודעה, הזנקת הקריירה של ריקי גל והחדרת המוזיקה הברזילאית ללב לבו של המיינסטרים הישראלי.
להחזיר את סשה
ב-1982 היה סשה ארגוב בן 68. ארגוב, אחד המלחינים המבריקים של הזמר העברי, היה אחראי לכ-1,500 שירים, רבים מהם קלאסיקות בלתי מעורערות, כמו "הרעות", "השמלה הסגולה", "פנס בודד", "ככה סתם", "יוסי ילד שלי מוצלח", "לפנות ערב" ועוד ועוד. ארבע שנים לפני כן החל לעבוד עם הזמרת אורה זיטנר, אך חש שזוהרו בתודעה הקולקטיבית הועם.
ארגוב וכספי. "מתי הצליח לעשות דברים יותר טוב" (צילום: הרמן חנניה, לע"מ)
כספי, אחד מגדולי מעריציו של ארגוב, הציל את המצב בכך שיזם פרויקט משותף. באלבום "מתי כספי שר סשה ארגוב" נכללו 10 שירים של ארגוב בעיבודו של כספי, שם שר וניגן בכל הכלים. ארגוב שמח על ההזדמנות וקיבל בהבנה את השינויים שעשה חברו הצעיר ביצירותיו. בראיון ליואב קוטנר ב"ידיעות אחרונות" של ספטמבר 1982, אמר המלחין הוותיק: "עצם העובדה שהוא הזמין אותי להקלטות מראה על הגישה שלו. הוא עובד בצורה נהדרת. הוא עשה הכל לבדו, עיבד וניגן בכל הכלים ושר את כל הקולות. הוא מסוגל לשיר שלושה קולות, כמו בשיר 'חופשה באדום', על המקום, בלי כתיבה מראש, בלי הכנה". "הוא מיוחד ומקורי ואחד המלחינים הישראליים הכי חשובים שיש לנו", פירגן לו כספי בחזרה.
כספי יצר הישג נוסף בכך שלראשונה בקריירה, ארגוב גם השתתף כמבצע באחד משיריו, גם אם לרגע: ב"שיר ערש" המקסים, שהולחן למילותיו של נתן אלתרמן, נשמע ארגוב אומר, במבטא רוסי קל, שלושה משפטים.
ריקי גל: "מתי מסתיר את עצמו" (צילום: אלעד דיין)
באותו ראיון, ארגוב הצר קלות על העובדה שכספי העדיף להתמקד בקלאסיקות ולא בשירים החדשים שיצר המלחין: "הייתי רוצה לתת שירים חדשים. אפילו למתי כספי הצעתי הרבה מאוד שירים, אבל היתה לו תפיסה משלו. הוא רצה לבצע שירים שאהב מילדות... הוא בחר שירים יפים ואני נהנה מהתקליט, אבל הייתי רוצה להתקדם הלאה, לא לדרוך במקום".
ארגוב קיבל את מבוקשו בשיתוף הפעולה הבא שלו עם כספי, "מתתיהו ואלכסנדר", שיצא ב-1984, וכלל מעט מאוד קלאסיקות ובעיקר שירים חדשים שהלחין ארגוב, ביניהם "עד" "כך היו הדברים" ו"את ואני". ארבע שנים אחרי המחווה הזו, זכה ארגוב במחווה האולטימטיבית: פרס ישראל.
להזניק את ריקי
מדהים לגלות שבין תחילת הקריירה של ריקי גל לבין הוצאת אלבום הבכורה שלה חלפו 16 שנה. גל, שהחלה את דרכה בלהקת חיל הים לצד שלמה ארצי, זכתה ללהיטים רבים בשנות השבעים. שנת 1979 היתה טובה לה במיוחד: מלבד הלהיט "לגור איתו" מתוך "דיזנגוף 99", היא השתתפה הן בפסטיבל הזמר עם השיר "תודה רבה" והן בפסטיבל שירי הילדים, שם הגיעה למקום השני עם הלהיט "אמת או חובה".
ב-1983 היא הרגישה שהגיע הזמן לאלבום בכורה, שיהיה בעל אופי רוקיסטי, תחת שרביטם של גרי אקשטיין ויגאל בשן. אקשטיין הלחין לה שני שירים, "תן לי מקום", שאת מילותיו חיברה עם גליה ישי, ו"אל תוך הלילה" שכתב עלי מוהר. אלא שהתוכניות נגנזו בגלל בעיות תקציביות.
גל. יש לה את זה (צילום: ענת מוסברג)
ואז הגיע כספי, שיצר עם גל את האלבום "ריקי גל" שהעביר אותה מהסטטוס של זמרת פסטיבלים ושחקנית לעת מצוא, לכוכבת. האלבום, שיצא ב-1987, הולחן, הופק ועובד כולו על ידי כספי, וכלל להיטים כמו "מערבה מכאן", "הנה פתחתי חלון" וכמובן "נערת הרוק", שצונזר בתחילה ומאז נוגן עד בלי קץ.
אולי לא מדובר כאן באלבום רוק טהור על פי חוקי הז'אנר (בכל זאת, ריקי גל היא לא ברוס ספרינגסטין), אבל זו היתה הפעם הראשונה בה באמת כספי נגע בעיבוד רועש יותר ממה שהורגל. "אין לי יומרות של זמר-רוק", אמר בראיון לדני בלושטיין בינואר 1988, "אני לא מתאים לזה. הקול שלי רך. רוק הולך עם קול נוקשה יותר, מחוספס יותר. לריקי יש את זה וגם למאיר בנאי. מעודי לא שרתי רוק... הפעם הראשונה שכתבתי מוזיקת-רוק היתה בתקליט של ריקי".
תוך שנה שיחזרו גל וכספי את ההצלחה עם האלבום "מה זאת אהבה", אותו כספי שוב הלחין, הפיק ועיבד. האלבום הניב גם מופע משותף מצליח. באמצע שנות התשעים נשאלה גל על ידי אבנר ברנהיימר על הכימיה ביניהם ואיך הם לא ניהלו מעולם רומן. "זה המזל הגדול של שנינו", ענתה. "אם היה רומן מחוץ לבמה, היינו שנינו נהרסים... יש בינינו חיבור נכון להפליא בזמן העבודה. אחרי זה אני לא יכולה להגיד עלינו שאנחנו חברים אפילו. ממש לא. מתי מסתיר את עצמו".
להתאהב בברזיל
למרות הגוון הארצישראלי הברור של כספי, הוא הירבה לשתף פעולה גם בפרויקטים שהוקדשו לז'אנרים בינלאומיים. בין השאר, קיים מופע משותף עם הפרברים שהוקדש לשירי דרום אמריקה, הקליט לתוכנית הרדיו "שירי הבלקן" וניהל מוזיקלית את פרויקט "עמק הנהר האדום", בו תירגם אהוד מנור שירי פולק וקאנטרי אמריקניים.
אבל איש לא סייע לרומן המתמשך בין ישראל למוזיקה הברזילאית יותר מכספי. ב-1978 השיק את התוכנית "ארץ טרופית יפה", גרסאות עבריות פרי עטו של אהוד מנור ללהיטים בפורטוגזית. בין השאר היו שם שירים של כוכבים ברזילאים כז'ורז'י בן, שיקו בוארקי וכמובן אנטוניו קרלוס ז'ובים. לצד כספי היו יהודית רביץ, קורין אלאל, הפרברים, יוריק בן דוד וצילה דגן המנוחה. "ארץ טרופית יפה" החלה כתוכנית רדיו ברשת ב' שאחר כך הוקלטה לאלבום והפכה למופע.
הפרויקט הפך להצלחה מסחררת: שגריר ברזיל בישראל הכריז שזהו "אחד הביצועים הטובים ביותר לשירים ברזיליים ששמעתי אי פעם". כספי הוזמן להופיע בברזיל עם שיריו במסגרת "שבוע ישראל" בריו ב-1980 ואף נפגש עם ז'ורז'י בן, מפגש שהביא לדיבורים על שיתוף פעולה עתידי. בעקבות היטמעות השירים הללו במחזור הדם הקולקטיבי, החלו לבקר בישראל כוכבים ברזילאים, ביניהם גל קוסטה וז'ילברטו ז'יל.
ב-1987 ניסה כספי לשחזר את ההצלחה בהפקה "ארץ טרופית משגעת" שהפיק אברהם דשא פשנל. המופע כלל כמה משירי "ארץ טרופית יפה" (בעברית ופורטוגזית) לצד שירים חדשים: "שיר בדואי", "בשביל דבר אחד אין כוח" ו"מאסר עולם". הוא צירף תזמורת ברזילאית גדולה ללהקת הלווי הרגילה שלו. עם זאת, לא הצליח לשחזר את ההצלחה החד-פעמית של "ארץ טרופית יפה".