משרד התחבורה בודק: יש שיכורים יותר, יש פחות
מתברר שמחאת שופטי תעבורה נגד הענישה לנהגים שיכורים, עוזרת: מספר פסיקות שנויות במחלוקת הביאו את משרד התחבורה לבחון הנהגת "מדרג שכרות" - התאמה בין ריכוז האלכוהול וחומרת הענישה. האם אתם בעד יישום מדרג שכרות, או נגד? הצביעו בתגובות
חשיפה: משרד התחבורה בוחן הנהגת "מדרג שכרות" - התאמה בין ריכוז האלכוהול בדם ורמת הענישה. משרד התחבורה החל לאחרונה לבחון דרכים ליישום מדרג שכרות לנהגים, לפיו ייקבעו מספר דרגות ענישה, שיותאמו לריכוזי אלכוהול שונים. כך נודע ל-ynet. בחינת הנושא על-ידי המחלקה המשפטית במשרד התחבורה, מגיעה לאחר תקופה ארוכה שבה קוראים שופטי תעבורה לרשויות לשנות את שיטת הענישה הנהוגה כיום, ולהחליפה בכזו המותאמת לרמת השכרות של הנהגים.
לפי ההסבר המקובל כיום על כמה משופטי התעבורה הבולטים בארץ, הענישה בעבירות נהיגה בשכרות אינה מידתית, ועלולה לפגוע באזרחים נורמטיביים. השופט אברהם טננבוים, שפסיקותיו מעוררות מחלוקת לעתים קרובות, הסביר לאחרונה כי על-פי המצב כיום, עונשם של נהגים ששתו כמות קטנה של אלכוהול - אך אינם שיכורים, ולא איבדו את יכולתם לנהוג - זהה לעונשם של מי ששתו לשוכרה, ואינם כשירים להמשיך בנהיגה. לכן, כך ציין, יש ליצור את אותו "מדרג שכרות" - התאמה בין חומרת הענישה ורמת השכרות.
משרד התחבורה בוחן: ענישה בהתאם לריכוז האלכוהול (צילום: צביקה ליפסקי)
ממשרד התחבורה נמסר היום (ד') בתגובה כי "המשרד מבצע בימים אלה עבודת מטה לבחינת הנושא, אולם אין בשלב זה כל החלטה בעניין".
שכרות נמוכה וגבולית
התאמת הענישה לחומרת העבירה אינה זרה למערכת המשפט. כך למשל, נהוגים עונשים בדרגות חומרה שונות לעבירות של נהיגה במהירות מופרזת: עונשם של נהגים מחמיר בהתאם לחריגה מהמהירות המותרת על-פי חוק. יש לציין כי בכמה בתי משפט לתעבורה מיושם כבר כיום מדרג שכרות - לפחות באופן חלקי. במספר פסקי דין שהתפרסמו בחודשים האחרונים, הקלו שופטי תעבורה עם נהגים שנתפסו כאשר בדמם ריכוז גבוה מהמותר של אלכוהול. בחלק מהמקרים, אף חרגו השופטים מעונש המינימום הקבוע בחוק - פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים.
השופטים המיישמים את מדרג השכרות, נוהגים להסביר את החלטותיהם באופן דומה: אין דינו של מי שנוהג בשכרות "נמוכה" או "גבולית" כדין נהג שנתפס כאשר הוא שיכור כלוט, ואינו יכול לשלוט בכלי הרכב. עם זאת, בין השופטים אין הסכמה באשר להגדרת "שיכור גבולי" - יש מי שמתייחס לחריגות קטנות יחסית מהכמות המותרת בחוק, ויש מי שמאפשר חריגות של כ-20% מהכמות החוקית. ראוי להזכיר כי על-פי חוק, הכמות המותרת היא 240 מיקרו-גרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, על-פי בדיקה במכשיר "הינשוף" המשטרתי.
יש לציין כי במקביל לבחינת מדרג השכרות, מקדמים משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים החמרה ברמת האלכוהול המותרת לנהגים צעירים. על-פי הצעת חוק ממשלתית, שתיית אלכוהול תיאסר לחלוטין לנהגים מתחת לגיל 24. בנוסף, הצעת חוק פרטית של ח"כ חמאד עמאר, שמקודמת בימים אלה בכנסת, קובעת כי שתיית אלכוהול תיאסר גם בקרב נהגים מקצועיים - נהגי אוטובוסים, מוניות ומשאיות.
"הנזקים שאלכוהול עושה"
כנגד הנהגתו של "מדרג שכרות" ניצבים מדענים רבים, הטוענים כי כל ריכוז של אלכוהול - ואף נמוך מזה המותר כיום על-פי חוק - עשוי לפגוע במיומנויות הנהיגה. בדיון שנערך לאחרונה בוועדת הכלכלה, התייחס לעניין פרופסור דוד שנער, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "יש לנו היום מידע מדעי שהצטבר בצורה חד-משמעית על הנזקים שאלכוהול עושה בתאונות דרכים, במיוחד אצל צעירים".
הנהגת מדרג שכרות עלולה ליצור בלבול בקרב נהגים, שלא יוכלו לדעת מה רמת השכרות שלהם - והאם הם עברו את הכמות המותרת על-פי חוק. זו אחת הסיבות לכך שרבים קוראים היום דווקא להורדת רף השכרות לכל הנהגים, בכל גיל. כך הסביר את הבעיה פרופסור שנער: "אדם מחליט לשתות כשהוא עוד לא שתוי. כשהוא התחיל לשתות, מאוד קשה (לו) לדעת כמה (הוא) יכול לשתות וכמה לא, (אם) הוא שתה מספיק או לא... אחת התחושות שמלוות שתייה בשלבים הראשונים, היא שאני במצב מנטאלי יותר טוב מאשר הייתי קודם - זו אחת התופעות של אלכוהול, שגורם לביטחון עצמי מופרז".
חושבים שמדרג שכרות הוא דבר נכון? הצביעו בעד. מתנגדים לו וחושבים ששיכור הוא שיכור ואסור לו לנהוג? הצביעו נגד