שתף קטע נבחר
 

והתחזית ל-2010: חגיגת הליסינג תימשך

מי שציפה כי בעקבות רפורמת המיסוי הירוק וביטול קבוצות שווי השימוש, ירד השימוש בליסינג ובעקבותיו מחיר המכוניות לצרכן הפרטי, עומד להתאכזב. כמעט 90 אחוז מהחברות ימשיכו לתת הוצאות רכב, ורק 8 אחוז מהחברות יעברו לרכב חסכוני ונקי יותר

פחות ליסינג והוזלת מחיר המכוניות עבור הלקוח הפרטי? בינתיים זה לא קורה. למרות הייקור בשווי השימוש - המס שמשלמים עובדים בעלי רכב צמוד - 88% מהחברות התעשייתיות במשק ימשיכו להשתתף בהוצאות הרכב של עובדיהם, ורק 4% מהן צפויות להקטין את השתתפותן בהוצאות אלה. וכמה חברות יעברו לשימוש במכוניות יותר קטנות ופחות מזהמות? 8% בלבד הצהירו כי בכוונתן לעשות כן. נתונים מפתיעים אלה עולים מסקר שערכה התאחדות התעשיינים.

 

רק בטווח הארוך צפויים שינויים משמעותיים בהתייחסות המעסיקים להטבת הרכב הצמוד - כך מסבירה ל-ynet דפנה אבירם-ניצן, מנהלת מחלקת מחקר כלכלי בהתאחדות התעשיינים. לדבריה, בשנים הקרובות תחול ירידה במספר החברות המשתתפות במימון אחזקת הרכב הצמוד של העובדים. "בראייה רב-שנתית, שיעור החברות שנושאות בהוצאות הרכב של העובדים - ילך ויקטן. צריך לזכור כי מדובר בסעיף שמייקר את עלות העבודה, ובמאבק ההישרדות של החברות והמפעלים - זה עניין קריטי".


פחות ליסינג - יותר כוח ללקוח הפרטי? (צילום: רועי צוקרמן)

 

יש לציין כי רק כשליש מהחברות התעשייתיות משתתפות כיום בהוצאות הרכב של העובדים. לדברי אבירם-ניצן, בחלק מהמקרים, השתתפות המעסיקים בהוצאות הרכב של העובד היא חלקית בלבד: כך למשל, 67% מהמנהלים הבכירים מקבלים השתתפות חלקית, ורק 25% זוכים להשתתפות מלאה. בדרג הביניים, שיעור המנהלים הזוכים להשתתפות מלאה מצד המעסיקים צונח ל-4% בלבד.

 

"הדרישה לרכבי ליסינג תקטן"

הסקר של התאחדות התעשיינים, שנערך על-ידי חברת פילת, מחזק הערכות הרווחות בחודשים האחרונים בשוק הרכב, לפיהן בטווח הזמן הקצר לא יושפע ענף הליסינג באופן משמעותי מרפורמת המיסוי הירוק. זאת, למרות שהרפורמה כוללת את ייקור המס שמשלמים בעלי רכב צמוד, וכן את שינוי שיטת החישוב של המס. אלא שבטווח הזמן הארוך - ובמקביל להמשך התייקרות המס שמשלמים העובדים - נראה כי היקף הפעילות של ענף הליסינג צפוי לקטון. ראוי להזכיר כי חלק מהחברות מחזיקות בציי רכב עצמאיים, ואינן חוכרות כלי רכב מחברות ליסינג.

 

בסקירה שפרסמה אתמול (א') חברת מעלות, בעניין דירוג האשראי של אחת מחברות הליסינג הגדולות במשק, מציינים אנליסטים כי "יתכן כי הדרישה לרכבי ליסינג תקטן בעקבות השינויים האחרונים, ובהם ביטול קבוצות שווי השימוש והחלת שווי שימוש ליניארי (לחישוב המס החודשי שמשלמים העובדים, ש.ה), ושינויים במס הקנייה". בדו"ח רבעוני של חברת ליסינג אחרת, נטען כי "צפוי כי עובדים שוויתרו על מרכיב חודשי קבוע בשכר הברוטו שלהם, יבחנו מחדש את הכדאיות הכלכלית של הוויתור - וצפוי כי חלקם יבחרו שלא לממש הטבה זו".

 

חיזוק לדברים אלה אפשר למצוא בהערכות מחלקת המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים. "יש מגמה ברורה של הפחתת ההשתתפות בהוצאות הרכב הצמוד", אומרת אבירם-ניצן. "כמובן שאי אפשר להרע את התנאים של עובדים שכבר מקבלים את ההטבה, אבל בקליטת עובדים חדשים - ובמקרים שבהם פותחים את הסכמי העבודה של עובדים קיימים - בפירוש יש ניסיון לצמצם את ההטבה".

 

מה ירוויח הלקוח הפרטי?

באופן טבעי, השאלה הגדולה היא מה תהיה השפעת כל השינויים שיזם השנה משרד האוצר, על היקף הפעילות בענף הליסינג. בשוק הרכב מעריכים כי בשנים הקרובות יקטן היקף הרכישות של חברות הליסינג בכ-10%: כיום רוכשות חברות ליסינג יותר מ-60% מכל המכוניות החדשות מדי שנה, ועל-פי הערכות יקטן חלקן מסך הרכישות באופן הדרגתי, לכ-55%.

 

שאלה נוספת היא מה תהיה השפעת הקיטון בכוחו של ענף הליסינג על הלקוח הפרטי. על-פי נתוני רשות המסים, יבואניות הרכב מעניקות כיום לחברות הליסינג הנחות של עד כ-20% ממחירי המחירון של מכוניות חדשות. מי שמשלם על ההנחות, כך נטען ברשות המסים, הם הלקוחות הפרטיים - שמשלמים מחירים "מוטים כלפי מעלה" גם עבור מכוניות חדשות, וגם כשהם רוכשים את רכבי הליסינג בשוק המשומשות.

 

אלא שמי שסבור כי הלקוח הפרטי ייהנה מצמצום הפעילות בענף הליסינג, עלול להתאכזב. הירידה בכוחו של ענף הליסינג תהיה מתונה, ולא תביא לשינויים דרמטיים ביחסי הכוחות בשוק הרכב. למעשה, החל ב-1 בינואר 2010 צפויה תחילת "זחילת" מחירים כלפי מעלה, וזאת כתוצאה מביטול שיטת "קבוצות שווי השימוש", שאילצה חלק מיבואניות רכב לשמור על רמת מחירים מלאכותית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חברת ליסינג גדולה: חלק מהעובדים יוותרו על הרכב הצמוד
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים