צה"ל חילץ חמישה ניצולים מהספינה שטבעה
הם היו אמורים להגיע לחיפה דרך הים, אבל אחרי שספינתם טבעה - אנשי צוות אוקראינים חולצו במסוק ואושפזו ברמב"ם. הראשון סיפר: קפצנו לים ולא הגענו לסירות ההצלה, הייתי כמעט 24 שעות במים. אחד מחבריהם בלבנון, האחרים נעדרים. מנהל הספינה לשעבר אמר ל-ynet: הכל היה תקין
חילוץ דרמטי מלב ים: אנשי חיל האוויר וחיל הים חילצו הערב (שבת) ממי הים התיכון חמישה אנשי צוות מהספינה SALLA-2, שטבעה הלילה מול חופי לבנון בעת שהייתה בדרכה מיוון לנמל חיפה. כולם אושפזו בבית החולים רמב"ם. הראשון שהגיע סיפר ששהה במים קרוב ל-24 שעות.
על סיפונה של אוניית הסוחר היו 13 אנשי צוות אוקראינים. אחד מהם, שהיה באסדת הצלה, חולץ עוד הבוקר בשלום והועבר לביירות על-ידי אנשי אונייה אחרת שהייתה באזור. שבעה אחרים עדיין נעדרים. בחיפושים שנערכים במזג אוויר סוער משתתפים גם כוח החירום של האו"ם ומסוקים בריטיים.
מסוק חיל האוויר במנחת ברמב"ם (צילום: אבישג שאר-ישוב)
"הוא סובל מתשישות רבה ומהיפותרמיה, אבל נמצא בהכרה מלאה", אמר מנהל חדר המיון ברמב"ם, ד"ר שלומי ישראלית, על הניצול הראשון שאושפז, בן 47 ששמו פבל. לדברי הרופא, פבל סיפר למי שטיפל בו שאנשי הספינה קפצו למים כשהבינו שהספינה טובעת, ולא הספיקו להגיע לסירות ההצלה. האיש, סגנו של המכונאי הראשי, לבש רק חגורת ציפה פשוטה במיוחד בכל הזמן ששהה במים. בהמשך אושפזו בבית החולים עוד ארבעה מחבריו.
בינתיים, הקונסול הכללי של אוקראינה בחיפה, ד"ר איגור טורצ'ין, הגיע לבית החולים כדי להתעדכן במצב הניצולים.
"נצנצים" זוהו מהאוויר, אנשי 669 ירדו בכבלים
מאמצי החיפוש אחר הניצולים נמשכים. צה"ל שלח לאזור הטביעה, כ-50 מייל ימי (כ-92 קילומטרים) מעיר הנמל הלבנונית צור, ארבעה מסוקים - בהם מסוקי "עטלף" מטייסת "מגיני המערב" בפיקוד סא"ל אלון - וכן ספינת טילים של חיל הים. שני מטוסים גם הטילו נורי תאורה לאחר החשכה. במקביל, משתתפים גם שלושה מסוקים זרים במאמצי החילוץ.
גורם בחיל האוויר סיפר כי תנאי הראות קשים, בעקבות גשם, רוחות עזות וגלים גבוהים. ארבעת אנשי הצוות שחולצו זוהו בזכות "נצנצים" ימיים. "מסוקי ה'עטלף' איתרו אותם. כשזיהינו שמדובר באנשים הגיעו מסוקי יסעור, שמתוכם השתלשלו בכבלים אנשי יחידת 669, והעלו אותם לבטן המסוק", אמר.
אחד הפצועים בחדר הטראומה ברמב"ם (צילום: אבישג שאר-ישוב)
האזור חולק לתאי שטח על מנת שכל אחד מהם ייסרק באופן יסודי. לדברי הגורם מחיל האוויר, במים נראו שברים רבים של הספינה. עוד הוא ציין כי באחרונה נערך בטורקיה תרגיל שבו תורגל תרחיש דומה: "פעילות מהסוג הזה שעיקרה לפעול להצלת חיים תורגלה. אנחנו מוכנים לכך" אמר. "המשימה לא פשוטה, אבל אנחנו ממשיכים".
המנהל לשעבר: מצב רעוע? מה פתאום
האונייה הייתה מוכרת היטב לסוכני ספנות ישראלים, גם בנמל חיפה וגם בנמל אשדוד. שמעון, תושב אשדוד, סיפר ל-ynet שניהל את SALLA-2 עד לפני כמה שבועות, אז הפסיק לעבוד עם בעליה מאחר שלטענתו לא קיבל משכורת. לדבריו, הספינה נמצאת בבעלות חברה שמושבה בקפריסין, ובעליה אינם ישראלים, כפי שנרמז קודם לכן על ידי גורמים במשרד התחבורה.
הספינה הניפה דגל טוגו, אך ברשות הספנות והנמלים אמרו כי לא ברור מיהם בעליה כיוון שדגל טוגו הינו מה שמכונה "דגל נוחות". מנהל מרכז החיפוש וההצלה של רשות הספנות והנמלים, בני רוזנסקי, אמר ל-ynet כי מצבה הפיזי של הספינה לא היה טוב, והיא עברה מספר רב של תיקונים לפני שיצאה מחיפה בחודש שעבר.
המנהל לשעבר הגיב: "הספינה הזו עברה תיקונים ושיפוצים לפני שבועיים בנמל אשדוד, בפיקוח של כל המוסדות והגורמים הנחוצים, כולל משרד התחבורה. אם לא היו לה כל האישורים המתאימים, היא לא הייתה יכולה להפליג".
כן הוא ציין שציוד הבטיחות של הספינה, שהיה תחת אחריותו כמנהלה, פעל היטב גם אמש. שמעון סיפר כי הניצול הראשון שנמשה מהמים - הקצין השלישי, ולדיסלב שמו - נמצא בביירות.
"דיברתי עם אנשי הצוות בפעם האחרונה לפני כשבועיים, כשהם היו באשדוד. מדובר באנשים טובים ובצוות מעולה. אני חושש מאוד למה שעלה בגורלם".
גם אנשי חברת כספי מחיפה הכירו את הספינה ושימשו מנהליה בעבר וכסוכניה בנמל חיפה. שרגא צוריאל, אחד ממנהלי החברה, אמר גם הוא כי בניגוד לטענות משרד התחבורה, מצב התחזוקה של הספינה - שיוצרה לפני 34 שנים - היה סביר "ביחס לגילה ולגודלה", וכי החזיקה בכל התעודות המאשרות הפלגה, גם לנוכח מצבה המכאני והפיזי.
שמעון גם טען שהתריע עוד אמש על הטביעה, אך בצה"ל לא מיהרו לשלוח כוחות חילוץ. "היה ניתן להציל עוד חיים", הוא האשים - אך מנגד בצה"ל אמרו שמסוקי חיל האוויר יצאו מיד עם קבלת ההודעה, וגם ספינת הטילים לא התעכבה לרגע.