שתף קטע נבחר
 

אופנוענים ונכים - הכניסה לתל אביב תהיה בחינם

פרסום ראשון: יו"ר ועדת הכלכלה ושר התחבורה החליטו אמש כי אופנוענים ונכים יהיו זכאים לשימוש חינם בנתיב התחבורה האגרה שיפתח בכניסה לתל אביב. אופיר אקוניס: "שוכנעתי להתאים עצמנו למקובל בעולם". בכירים במשרד התחבורה הביעו התנגדות, למרות עמדת השר

בשורה לאופנוענים ולנהגים עם מוגבלות: הנסיעה בנתיב האגרה בכניסה לתל-אביב תהיה פטורה עבורם מתשלום. יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס, ושר התחבורה, ישראל כץ, הגיעו אמש (ב') לסיכום לפיו רוכבי אופנועים ונהגים עם מוגבלות, יהיו פטורים מתשלום אגרה בנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב, בין מחלף נתב"ג ומחלף קיבוץ גלויות, שאמור להיפתח לתנועה בסוף 2010.

 

 

הסיכום בין אקוניס וכץ הושג למרות התנגדות מצד גורמים מקצועיים ובכירים במשרד התחבורה, המציינים כי מכוניות של נהגים עם מוגבלות גורמות לעומסים כמו מכוניות של נהגים "רגילים". לכן, כך טענו, אין הצדקה תחבורתית למתן פטור מתשלום אגרה עבורם. במשרד גם הביעו חשש מהתגברות ניסיונות של נהגים להשתמש בתווי נכה בניגוד למותר על-פי חוק, כדי לחמוק מתשלום אגרה בכניסה לנתיב.


אחרי המחאה, הטבה: פטור מאגרה לרוכבים בנתיב המהיר (צילום: רונן טופלברג)

 

במשרד התחבורה הביעו הסתייגות גם ממתן פטור מתשלום האגרה לרוכבי אופנועים. יש לציין כי במשרד מתנגדים להקלות דומות לרוכבים בנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים). זאת, כך מסבירים במשרד, לאור הסיכון הבטיחותי שעלול להיגרם כתוצאה מנסיעת רוכבי אופנועים פגיעים, בנתיבים המיועדים לתנועה מהירה של כלי רכב ציבוריים. ראוי גם לציין כי כיום, מותרת נסיעת נהגים עם מוגבלות קשה בנתיבי תחבורה ציבורית, וזאת מתוקף תיקון לתקנות התעבורה שאושר בכנסת הקודמת.

 

"מחויבות חברתית לנכים"

"אנחנו רוצים לשנות את המצב בכניסה לתל-אביב מכיוון ירושלים, מודיעין והשפלה", אומר היום (ג') ח"כ אקוניס. "כולם ירוויחו מנתיב מהיר אליו יכנסו אלפי כלי רכב ביום - גם הנוסעים בנתיבים הקיימים ירוויחו מכך". יש לציין כי על-פי החוזה שנחתם עם החברה הפרטית שמקימה את הנתיב, נפח התנועה המינימלי בשעות העומס יהיה 1,600 כלי רכב בשעה.

 

בהתייחסו להסכם עם שר התחבורה בעניין הפטור לרוכבים ונהגים עם מוגבלות, אומר אקוניס כי "שוכנעתי שכדאי להתאים את המקובל בעולם בכל הנוגע לרכב דו-גלגלי, ולאפשר גם לרוכבים נסיעה חינם בנתיב המהיר - בדיוק כמו לאוטובוסים, מוניות שירות וכלי רכב המסיעים ארבעה נוסעים ויותר, וכמובן לרכבי נכים, כלפיהם יש לנו מחויבות חברתית".

 

ראוי להזכיר כי אקוניס, כמו חברי כנסת רבים אחרים, התגייס למאבק הרוכבים נגד העלאת תעריפי הביטוח, במסגרת רפורמה שהחלה ב-15 בנובמבר. הפטור שיינתן מתשלום אגרה בנתיב המהיר לא נועד "לקזז" את ייקור הפרמיות, אך במערכת הפוליטית יש מי שקושר היום בין הדברים, ומציין כי מדובר במהלך שייקל במעט על הרוכבים.

 

12 ק"מ, 11 דקות

אורכו של הנתיב המהיר, בין מחלף נתב"ג ומחלף קיבוץ גלויות, הוא כ-12 ק"מ. על-פי התכנון, זמן הנסיעה בנתיב יעמוד על 11 דקות, והמהירות המינימאלית תהיה 70 קמ"ש. במסגרת הפרויקט גם מוקם חניון ליד מחלף שפירים, בו יוכלו נהגים להשאיר את מכוניתם ולהגיע לתל-אביב בשירות הסעות מיוחד - כל זאת, ללא תשלום.

 

השימוש בנתיב יהיה כרוך בתשלום אגרה "דינמית": האגרה תתייקר ככל שהעומס יגבר, כאשר המחיר בשעות השפל אמור להיות חמישה שקלים. אוטובוסים ומוניות שירות יהיו פטורים מתשלום אגרה, וגם כלי רכב המסיעים ארבעה נוסעים ויותר, יהיו פטורים מתשלום.

 

ראוי להזכיר כי לאחרונה נמתחה ביקורת חריפה נגד משרדי הממשלה, בעניין התקנות שהוכנו לקראת פתיחת הנתיב המהיר. לטענת חברי כנסת וארגוני צרכנים, התקנות שהובאו לאישור ועדת הכלכלה, לקויות ועלולות לפגוע בציבור הנהגים. "הוועדה מתבקשת לאשר תקנות, שאם יאושרו כמות שהן - איש לא ידע אפילו מה סכום האגרה הבסיסי", אמרה בשבוע שעבר היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר. "אנחנו נותנים כרטיס פתוח לממשלה להגיע לחוזה זיכיון עם כל זכיין, מבלי שלכנסת תהיה אמירה לגבי גובה האגרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אופיר אקוניס
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים