מייבאך בצרות גדולות - האם זה הסוף?
מותג הפאר של דיימלר אינו מצליח להתמודד כראוי מול רולס רויס ובנטלי של המתחרות הגדולות מבית ב.מ.וו ופולקסווגן. האם זה הסוף של סגנון הפאר הנחבא לכלים?
"מכונית שנראית כמו מרצדס S קלאס גדולה, לא יכולה לעלות כמו רולס רויס או בנטלי". כך, בפשטות, וללא כל התייחסות לאיכויות כלשהן, מסכמים אנליסטים את קיצו המתקרב של מותג הפאר מייבאך. מכירות מדשדשות במהלך כל שנות הפעילות, מאז חווה המותג רנסנס ב-2002, גורמות לכאב ראש רציני במשרדי דיימלר, בעלת הבית. ולא רק מכיוון שרולס רויס ובנטלי מוכרות הרבה יותר. בעיקר מכיוון שבפירוש לא רגילים שם למכור פחות משליש מהמספר המתוכנן במקור.
- מבחן דרכים: במייבאך 57, בישראל
עלבון גדול עוד יותר מחוסר היכולת להתמודד עם מותגי פאר אחרים, סופגים כנראה אנשי דיימלר מפרסומים כמו זה שהופיע באתר בלומברג, בו בחרו לצטט רוכש פוטנציאלי של אחד מדגמי המותג, טקסני אמיד שהסביר כי כאשר ניגש לבחור מכונית סופר-פאר, לא התייחס כלל למייבאך כאפשרות. "היא דומה מדי ללינקולן מכדי שאבזבז עליה סכום כסף כזה. חיפשתי מכונית אקזוטית, מפוארת וספורטיבית. למייבאך אין שום דבר בשמתקרב לכך", אמר ורכש לעצמו בנטלי קונטיננטל GT.
צריך לזכור כי התכנית המקורית של דיימלר, הייתה למכור מדי שנה כאלף יחידות מהמותג החדש, שבסיסו אי-שם בשנות ה-30 של המאה הקודמת. אלא שהמציאות הכתיבה מספרים שונים לגמרי. גם בשנות ההצלחה הגדולות, הצליחה דיימלר למכור לא יותר מ-600 יחידות ב-2003, ואילו בשנה האחרונה נמכרו רק 300. לשם השוואה, רולס רויס מכרה 1,400 בשנה הקודמת, ואילו בנטלי העלתה לכביש לא פחות מ-7,600 יחידות. מספר הדילרים בארה"ב המציעים מייבאך, קטן היום בחצי מזה שסיפק שירותי פאר לפני מספר שנים.
אנליסטים בשוק הרכב מאמינים כי סגירת המותג לגמרי, היא אפשרות טובה. אחרים מאמינים כי הדרך הנכונה יותר תהיה לייצר גרסה נוספת ואחרונה, ואז להעביר את המותג כפי שהוא לסדנה העוסקת גם כך בייצור מכוניות פאר ואקזוטיקה. אלא שבדיימלר לא נשמעים עדיין קולות תבוסה.
דיטר זטשה העומד בראש הקונצרן, הבהיר לאחרונה כי לא נלקחה עדיין החלטה לטווח הארוך בנוגע לעתיד המותג. "הוכחנו כי אנחנו מסוגלים לייצר את המכוניות הטובות בעולם בקטגוריית הפאר, וזו הייתה למעשה התכנית הבסיסית של המותג", אמר. "אנחנו מתכוונים לעדכן את דגמי ה-57 וה-62 בשנה הבאה, ולצייד אותם במערכות חדשות שיקטינו בין היתר את פליטת המזהמים", אמר דובר החברה, כריסטוף הורן. " גם העיצוב יעבור מספר שינויים שיעניקו למכונית יותר נוכחות, אך עדיין נשמור על הקו הצנוע אשר מייחד אותנו מאחרים", הוסיף.
אגב, מחירה של המכונית היקרה ביותר במבחר של מייבאך, עומד כיום על "החל מ-900 אלף יורו" - כשלוש מכוניות רולס רויס, או ארבע בנטלי.