שתף קטע נבחר

 

התרסקות אייר פראנס: אין קופסאות, אין מסקנות

בהיעדר קופסאות שחורות, הודיעה הוועדה לבדיקת התרסקות האיירבס במי האוקיינוס האטלנטי לפני כחצי שנה, כי לא הצליחה להגיע למסקנות חותכות. עם זאת, המליצה הוועדה על שינויים טכניים בקופסאות השחורות ועל שיפורים בחיישני המהירות

"'קופסאות שחורות' של מטוסי נוסעים צריכות לשדר אותות למרחקים גדולים, כדי להקל על מציאתן בעת תאונה" - זו המסקנה העיקרית מדו"ח הביניים של הוועדה שחקרה את התרסקות מטוס "אייר פראנס" בתחילת חודש יוני במי האוקיינוס האטלנטי. 228 בני אדם נהרגו בהתרסקות מטוס "איירבס A300" בטיסה מספר 447, זמן קצר לאחר שהמטוס המריא מריו דה-ז'ניירו בדרכו לפריז.

 

הוועדה ציינה בדו"ח כי הסיבה המרכזית להתרסקות המטוס עדיין אינה ידועה לה, בין היתר בשל העובדה שהקופסאות השחורות של המטוס לא נמצאו מעולם. הוועדה הגישה מספר המלצות טכניות בנושא, וביניהן הדגישה את הצורך להגדיל את משך החיים של הקופסא מ-30 ל-90 יום. בנוסף, העלתה הוועדה מספר אפשרויות שתרמו להתרסקות, שהמרכזית שבהן היא קפיאת חיישני המהירות בעת טיסה בגובה רב.

 

הוועדה קראה לשיפור תקני החיישנים והורתה לאייר פראנס ולאיירבס לזנוח את השימוש בחיישנים האירופים במטוסים מדגם A330 ו-A340 ולעבור לדגם אמריקני. יצויין כי בחודשים האחרונים דחו שתי החברות טענות של איגודי הטייסים וכמה ממשפחות הקורבנות וטענו כי החיישנים עומדים בכל התקנים הנדרשים. איירבס הודיעה הערב כי תפעל ברוח ההמלצות.

 

"נסיבות ההתרסקות עדיין לא ברורות לנו, אך ייתכן שמדובר בקריאת גובה שגויה", אמר ראש הוועדה ז'אן-פול טרודק במסיבת עיתונאים בנמל התעופה לה בורז'ה. לדבריו, בין נובמבר 2003 ועד מועד ההתרסקות, אירעו 32 מקרים בטיסות איירבס שבהם חיישני המהירות קפאו. בכל המקרים, למעט במקרה של טיסה 447, הצליחו הטייסים להשיב לידם את השליטה במטוס.

 

לא היתה נפילת לחץ, המטוס נותר שלם

הוועדה ציינה כי כשמדי המהירות קופאים, הם שולחים נתונים שגויים למחשבי המטוס דבר אשר עלול להוביל להתרסקות. לדברי טרודק, שידור נתונים שגויים הוא גם ככל הנראה דבר שהוביל להתרסקות במקרה של טיסת אייר פראנס. טרודק הוסיף כי בכל חברות תעופה המתקדמות, נשלטת מהירות הטיסה על-ידי מערכת הטייס האוטומטי ששומרת את המטוס בנתיבו. ואולם, במקרה של אייר פראנס נותק הטייס האוטומטי זמן קצר לפני ההתרסקות.

 

ראש ועדת החקירה הוסיף כי הוועדה שללה את האפשרות שבמטוס חלה ירידת לחץ פתאומית.

 לדבריו, מחקירת השברים שנמצאו ומצב הגופות עולה כי המטוס לא התפרק במהלך הטיסה. כאמור, הקופאסאות השחורות של טיסת אייר פראנס טרם אותרו, וסדרה שלישית של צלילות באזור ההתרסקות צפויה לצאת לדרך בעוד כחודשיים. מטרת הצוללים תהיה לאתר את גוף המטוס, את הקופסא השחורה וכמה שיותר שרידי גופות, בניסיון לשפוך אור על התעלומה.

 

"איננו יכולים לומר שאנו מרוצים ממסקנות הוועדה, כיוון שלא נמצאה סיבה ולא ניתנו תשובות. איננו יודעים בוודאות מה קרה", אמר סגן נשיא עמותת קורבנות האסון, ג'ון קלמס. על טיסת אייר פראנס היו 80 ברזילאים, 73 צרפתים, 18 גרמנים, תשעה איטלקים, שישה אמריקנים, חמישה סינים, ארבעה הונגרים, שני בריטים, שני ספרדים, שני מרוקאים ושני אירים. נוסעים בודדים היו מאנגולה, ארגנטינה, בלגיה, איסלנד, הפיליפינים, נורווגיה, פולין, רומניה, רוסיה, סלובקיה, שוויץ, אוסטריה וטורקיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זנב המטוס נמשה מהמים
צילום: AFP
החיפושים באזור ההתרסקות
צילום: רויטרס
מומלצים