החברה המפעילה את המכרז האמיתי נסגרה
שנתיים אחרי שהמכרז של המדינה קרס ושנה וחצי אחרי שהמכרז האמיתי הוקם במקומו, נראה שגם המיזם החדש בצרות. לקוחות שרכשו מוצרים במכרז האמיתי טוענים שאינם מקבלים אותם, אתר האינטרנט של המכרז קרס ומשרדי bid 123 המפעילה אותו סגרו שעריהם
חברת 123 bid, המפעילה את "המכרז האמיתי " בהרצליה, הפסיקה לתפקד. כך נודע ל-ynet. משרדי החברה בהרצליה ננטשו, אתר החברה קרס והטלפונים שלה תפוסים. לקוחות, שזכו לאחרונה במכרזי החברה, טוענים כי החברה החזירה להם את הכסף עבור המוצרים שניסו לרכוש במכרז במקום לשלוח להם את המוצרים.
מבדיקת ynet עולה כי אהרון לוציאנו, שהיה בעלי החברה מאז חודש אוגוסט, החליט לסגור אותה לאחר שהחברה צברה חוב מול בנק הפועלים. עוד נודע כי החברה לא שילמה לעובדי החברה את משכורותיהם לחודש נובמבר, וכי העובדים מתכוונים לבקש את פירוק החברה. "אספו את העובדים בשבוע שעבר והודיעו להם שהחברה תפסיק לפעול", מספר חי רועי דורון, שעבד בחברה כגרפיקאי. גם במשרד הפרסום שהכין בעבר את קמפיין החברה, אקטיבייטייד דיגיטל, טוענים שלא קיבלו כסף תמורת השירות שנתנו לחברה.
"אני זכיתי בסלון לפני 90 יום ועדיין לא קיבלתי אותו", מספר שמעון מדר, פנסיונר מקריית גת שהשתתף במכרז יותר מפעם אחת, "פתאום התחלתי לראות תשלומים של הכסף ששילמתי, חוזרים".
"זה יפה שהם מחזירים את הכסף, אני לא אומר שום דבר, למרות שבחברת האשראי שלי מודאגים שמא כל התשלומים יגיעו. אבל אני רציתי לקבל את המוצר, לא את הכסף. הם הרי מבטיחים שכל מי שמשתתף זוכה, וגם הודיעו לי שזכיתי. התקשרתי למספר שלהם ולא ענו. חיפשתי את האתר שלהם בגוגל, והגעתי לדף ריק שהיה כתוב בו שהאתר נסגר עקב עבודות תחזוקה. זה נראה כמו סיפור המכרז של המדינה מספר שתיים. מעניין מה אומר על זה המפרסם שלהם, גדעון רייכר".
בעלי החברה, אהרון לוציאנו, מסר ל-ynet בתגובה: "קיבלתי חברה שהייתה שקועה בחובות, גם לבנקים גם לספקים וגם לעובדים, שחלקם לא היו ידועים לי. השקעתי בחברה מכיסי מיליוני שקלים כדי להבריא אותה, ולא הצלחתי. דאגתי באופן אישי שכל הלקוחות יקבלו בחזרה את הכסף ששילמו, עד השקל האחרון, ושכל העובדים יקבלו את הכסף שהחברה הייתה חייבת להם. נאלצתי למכור נכסים אישיים בשביל החברה. הגעתי לחברה מיליונר והפכתי לחסר בית. צר לי שכך נראים פני הדברים. ועם כל זאת, אני חושב שאם בנק הפועלים היה מגלה התחשבות, אפשר היה להבריא אותה ולא לסגור אותה".
קריסה סדרתית
המכרז האמיתי הוקם ב-2008 בידי מאיר סולטן, מי שהיה בעליה של חברת המכרז של המדינה, שקרסה בשנת 2007. סולטן שימש כמנכ"ל bid 123 במהלך 2008, והתפטר לקראת סוף השנה שעברה. לסולטן היו אופציות לרכוש את bid 123, אך הוא לא מימש אותן.
המכרז של המדינה קרס, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, לאחר שצבר חובות של יותר מ-15 מיליון שקל לבנק הפועלים, בנוסף לחובות של עשרות מיליוני שקלים לספקים. אלפי לקוחות נותרו אחרי הקריסה בלא המוצרים שרכשו - וחלקם גם התלוננו על כך שלא קיבלו את כספם בחזרה. לאחר הקריסה, נמכר המכרז בידי כונס הנכסים של המדינה לרשת המשביר לצרכן, שצמצמה את פעילותו כמעט לגמרי.
שתי חברות "המכרז": פעלו בצורה זהה: מכירת מוצרים באמצעות מכרזים - אם כי המכרז של המדינה התמקד בעיתונות הכתובה והמכרז האמיתי פעל בעיקר באינטרנט. עם קריסת המכרז של המדינה, נותרו לקוחות רבים ללא המוצרים שרכשו.
עם פתיחת המכרז האמיתי, הצהיר סולטן בראיון ל"ידיעות אחרונות": "זה טבעי שאחזור לזירה. צריך לדעת לקום מהמשבר ולהמשיך הלאה. הפעם יש לנו שיטת מכרז חדשה ובטוחה, ואין ללקוחות ממה לחשוש. בעבר, הלקוח שזכה במכרז שילם לי, כאשר היבואן או היצרן סיפקו לו את המוצר במקביל, ואת התשלום, בניכוי עמלת סליקה שלקחתי, קיבל הספק ממני מאוחר יותר. בשיטה החדשה, כספו של הצרכן לא עובר דרכי - הצרכן מחויב ישירות על-ידי הספק. אני מצדי מתחייב מראש ליצרן לקחת ממנו מספר מסוים של מוצרים במחיר נתון מראש. אם מישהו יכול להפסיד - זה אני, במקרה שהמחיר שהתחייבתי לספק לא הושג במכרז".
המידע הראשוני התקבל באמצעות האי-מייל האדום