שתף קטע נבחר

 

חרף המשבר: טורקיה תרכוש 10 מל"טים מישראל

לנוכח המתיחות ביחסים בין שתי המדינות, התעורר חשש לגורל העסקה מ-2005, ששוויה 185 מיליון דולר. אבל ההפשרה היחסית בתקופה האחרונה כנראה סללה את הדרך להודעת התעשייה האווירית הטורקית, כי העסקה תצא לפועל

עוד סימן של הפשרה? טורקיה תרכוש מישראל עשרה מטוסים ללא טייס מסוג "הרון" - כך הודיעה בצהריים (יום ב') התעשייה האווירית הטורקית. לפי ההודעה, המדינות הגיעו להסכמה על העסקה, שתפורסם באופן רשמי בתוך יום או יומיים. "הגענו להסכמה עם משרד הרכישות", אמר מנכ"ל התעשייה האווירית הטורקית, מוחרם דורטקסלי. "אנחנו מקווים להודיע על ההסכם בתוך זמן קצר".


ההרון. יכול לשהות 52 שעות באוויר (תצלום באדיבות התע"א)

 

עסקת הרכש בין טורקיה לישראל, ששוויה 185 מיליון דולר, נחתמה ב-2005. שר ההגנה הטורקי ווקדי גונול, הכחיש ביולי האחרון דיווחים בתקשורת הישראלית לפיהם העסקה תתבטל בגלל העיכובים בפרויקט, אולם הספקולציות לגבי עתיד העסקה גברו עוד יותר, לנוכח המתיחות הגוברת בשנה האחרונה בין ישראל לטורקיה.

 

המתיחות באה לידי ביטוי בין היתר בביקורת טורקית חריפה על פעילות צה"ל בעזה, בביטול תמרון משותף לצה"ל ולצבא הטורקי, בהתחממות ביחסי טורקיה-איראן ובשידור סדרה בטלוויזיה הטורקית הממלכתית, שהציגה את חיילי צה"ל כרוצחי ילדים. עם זאת, בחודש האחרון נראה כאילו הצדדים עומלים על הרגעת המתיחות, כפי שהתבטא בין היתר בסדרת פגישות מדיניות, בין היתר בין הנשיא פרס לנשיא טורקיה, ובחזרתו לסדר היום של התיווך הטורקי בין ישראל לסוריה. זאת ועוד - בחודש הבא צפוי שר הביטחון אהוד ברק לבקר בטורקיה.

 

ההרון הוא מל"ט המותאם לטיסה בגובה בינוני ולשהייה ממושכת באוויר.

במהלך ניסויי הטיסה שלו, בוצעה טיסה רצופה של 52 שעות, אך זמן השהייה באוויר בתצורה מבצעית נמוך יותר בשל משקל המטען. מלבד ישראל, מפעילות את ההרון גם הודו וטורקיה, וגם צרפת מפעילה נגזרת שלו המכונה "איגל". ההרון יכול לשאת מגוון מטענים ייעודיים, ובעיקר אמצעי איסוף מודיעין אופטיים. הוא מסוגל להפעיל ארבעה חיישנים בו-בזמן.

 

בהתאם לתנאי המכרז לרכש המזל"טים בטורקיה, התעשייה האווירית הטורקית היא גם שותפה בפיתוח וייצור מל"טי ההרון, יחד עם התעשייה האווירית הישראלית וחברת אלביט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים