שתף קטע נבחר
 

"רכבת בשבת תביא לקץ המדינה היהודית"

כך אמר יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, בדיון על הקצבת 2.3 מיליארד שקלים לרכבת ישראל, במסגרת הסכם הסובסידיה החדש

האם הפעלת הרכבת בשבת תביא לקץ המדינה היהודית? לדעת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), זה יהיה סופנו המר בתגובת השרשרת שתיווצר בהפעלת הרכבת גם ביום המנוחה השבועי. גפני נסחף לאמירה קיצונית זו אגב דיון שנערך בנושא הקצבת ענק של האוצר, בסך 2.3 מיליארד שקל, לרכבת ישראל. זאת במסגרת מימון הסכם הסובסידיה הממשלתית החדש.

 

  • מ-2010: הנוסעים יקבעו את הסובסידיה לתח"צ

 

בתגובה לדבריו של גפני, שאל ח"כ חיים אורון (מרצ) מדוע אין שירותי רכבת בשבת, וזכה מיד לתגובת היו"ר שאמר כי בכך "נאבד את הצביון היהודי של המדינה ועובדים שומרי מסורת לא יוכלו לעבוד ברכבת". אורון השיב לו כי "מיליון נהגים מחללים את השבת, כל שבוע, על כביש תל-אביב באר-שבע. ברכבת רק נהג אחד יחלל את השבת וגם הוא לא חייב להיות יהודי".

 

לכך ענה גפני כי "רכבת בשבת תעודד תחבורה ציבורית אחרת בשבת, מה שיגרום לתגובת שרשרת של פתיחת מוסכים ועסקים אחרים. אם נפעיל את הרכבת בשבת, נחזק את טענות הערבים שישראל צריכה להיות מדינה של כל אזרחיה. ככה נאבד את הלגיטימציה שלנו, וזה יהיה קץ המדינה היהודית". אורון השיב לו כי "כדאי שתחפש תירוץ יותר טוב. רכבת בשבת תפחית את מספר כלי הרכב על הכביש ואת מספר התאונות, ובשורה האחרונה יהיו לנו פחות מחללי שבת".

 

יש להזכיר כי עניין השבת עלה כבר אתמול, כאשר יושב ראש הוועדה סירב לאשר את ההקצבה האמורה, שלא במעמד מנכ"ל הרכבת. יצחק (חקי) הראל אמור היה להסביר לוועדה, טרם האישור, מה פשרו של ההסכם ובמה הוא עוסק בדיוק. בהמשך לדבריו של גפני באשר לחילול השבת, ביקש ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) לברר עם הראל, מדוע מחללת רכבת ישראל את השבת, שכן מפעם בפעם נראה כי היא מפעילה קרונות וקטרים ביום המנוחה. הראל הכחיש כי הרכבת מחללת את השבת, והבהיר כי מדובר בקרון לתחזוקה ובטיחות, ולא קרון נוסעים.

 

באשר להסכם הסובסידיה, ציין המנכ"ל הראל כי הסבסוד הממשלתי מממן 30% מתקציב הרכבת. בהסכם הקודם הסכום היה קבוע, ואילו בחדש הסכום יהיה גמיש, כתמריץ על-פי מדדי איכות שירות, דיוק בלוחות זמנים, שביעות רצון הנוסעים ותוצאות הבקרה הממשלתית השוטפת אחר תפעול החברה. הראל ציין כי מספר הנוסעים ברכבת ישראל נמצא במגמת עליה, הסתכם השנה ב-36 מיליון, וב-2010 צפוי להגיע ל-42 מיליון נוסעים בשנה, לאחר שייפתח הקו לראשון לציון.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"רכבת בשבת? סוף לעם היהודי"
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים