שתף קטע נבחר
 

ארכה אחרונה לזכיינית הרכבת הקלה

לאחר שחלפה כשנה וחצי מתאריך היעד המקורי, מודיעים משרדי האוצר והתחבורה לחברות בזכיינית הרכבת הקלה בגוש דן: הסדירו את נושא המימון הנדרש תוך 90 יום. אחרת נבטל את החוזה, מבלי להעניק ארכה נוספת

הערכות: המדינה עומדת לבטל את החוזה שחתמה עם זכיינית הרכבת הקלה בגוש דן. כך אומרים היום (ד') ל-ynet מקורות המקורבים למשרד התחבורה, לאחר שהמדינה הודיעה לזכיינית על ארכה בת 90 יום להשגת "סגירה פיננסית" - הבטחת מקורות המימון לביצוע הפרויקט. למעשה, במשרדי האוצר והתחבורה מאיימים כי אם לא תבטיח הזכיינית את מקורות המימון תוך שלושה חודשים, תפעל המדינה לביטול החוזה עמה. ראוי להזכיר כי על-פי החוזה שנחתם ב-2007, התחייבה הזכיינית - חברת MTS - להגיע לסגירה פיננסית עד מאי 2008 - לפני יותר משנה וחצי.

 

  • תבוטל הרכבת הקלה בגוש-דן?

 

במשרדי האוצר והתחבורה אומרים היום כי "חוסר היכולת שגילתה החברה להגיע לסגירה פיננסית מהווה עילה להפעלת סעיף מיוחד בחוזה, שיכול להוביל לסיום ההתקשרות עמה. על פי הסעיף, על הזכיינית לפעול לתיקון ההפרה ולהגיע תוך 90 יום לסגירה פיננסית - בהתאם לתנאי הזיכיון ולהבנות שאליהן הגיעו הצדדים עד כה".


מסלול הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש-דן

 

בזכיינית שנבחרה להקים את הרכבת הקלה שותפות מספר חברות בינלאומיות גדולות - כמו סימנס הגרמנית ו-CCECC הסינית - וכן חברת אפריקה-ישראל של איש העסקים לב לבייב. על-פי הערכות, מעורבותו של לבייב מערימה כיום קשיים על הזכיינית, בכך שהיא מקשה על השגת המימון הנחוץ להקמת הפרויקט.

 

דחייה של שנתיים לפחות

ביטול החוזה עם הזכיינית - שעלול להיות כרוך במאבק משפטי יקר ומסובך - יביא לעיכוב משמעותי בהקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש-דן, "הקו האדום". על-פי הערכות, ביטול החוזה יביא לדחייה של שנתיים לפחות בפתיחתו לתנועה - שכרגע מתוכננת ל-2016. ראוי להזכיר כי על-פי התכנון המקורי, הקו האדום אמור היה להיפתח כבר ב-2013.

 

בישיבה שנערכה לאחרונה בוועדת ביקורת המדינה בכנסת, קראו מספר חברי כנסת למשרדי הממשלה לבטל באופן מיידי את החוזה עם הזכיינית. "לא צריך לתת מתנות נוספות ללב לבייב ושותפיו", אמר ח"כ דב חנין. "גורם שמאחר בשנה וחצי בהבטחת מקורות מימון לפרויקט, ומגיע עם רשימת דרישות ובקשות למתנות - זה מעשה שלא ייעשה. מדינת ישראל צריכה לקחת על עצמה את האחריות על הפרויקט, ולצאת כבר לדרך".

 

גוש-דן יישאר תקוע?

אם תבחר המדינה לבטל את החוזה, ההערכות הן כי הרכבת הקלה תוקם במימון מלא של המדינה - אם כי בשלב זה עדיין לא ברור באיזו דרך כלכלית ואופרטיבית תבחר המדינה להקים את הפרויקט. מקורבים למשרדי האוצר והתחבורה מעריכים כי כרגע נבחנות לפחות שלוש חלופות: "הלאמה" מלאה, לפיה ההקמה והמימון יהיו באחריות בלעדית של המדינה, או שתי חלופות שונות של שיתוף הסקטור הפרטי. על-פי הערכות, "חלופת ההלאמה" היא הפחות-סבירה מבין השלוש.

 

יש לציין כי דחיית הפתיחה של הקו האדום, תפגע קשות בכל מערך התחבורה הציבורית בגוש-דן, שכן פיתוחו בשנים הקרובות מבוסס במידה רבה על תחילת הפעלתה של הרכבת הקלה. עם זאת, בחברת נת"ע, האחראית על הפרויקט מטעם הממשלה, מקדמים את הקמתם של שני קווים נוספים - הירוק והסגול - וזאת במטרה להאיץ ככל הניתן את הפעלתו של מערך הסעת המונים בגוש-דן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה: הפתיחה תידחה בשנתיים?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים