הילפיגר וראלף לורן מתחבאים בבני ברק
שני צעירים חרדים פתחו מחסן מותגים מוזלים בבני ברק, והפכו ללהיט בקרב החילונים: אלפי קונים כבר הצטרפו למועדון הלקוחות, הצפיפות לא פוגעת במכירות ויש גם סלבריטאים שגילו את המקום. היזמים מרוצים: "הישראלי רוצה לוגו ומחיר טוב"
אם ראלף לורן וטומי הילפיגר היו רואים איפה מצאנו את מוצריהם בישראל, הם לא היו מאמינים. במרתף בשטח של כ-100 מ"ר, בבית משותף בקריית הרצוג החרדית שבבני ברק, יורדים במדרגות ונכנסים לעולם אחר. פוסטר ענק של בושם מודבק כבר במדרגות, ולמטה מצטרפים גם מוזיקה ופוסטרים עדכניים של דוגמנים. הזבנים הם צעירים חרדים, למרות שהלקוחות ברובם חילוניים.
באחד הערבים השבוע, המה המקום לקוחות. כיוון שבמקום תא מדידה אחד שתפוס כל הזמן, הלקוחות לא מהססים להסיר את חולצותיהם בשטח החנות. 17 אלף מהלקוחות שכבר ביקרו במקום, מקבלים אס.אם.אסים מיד כשמגיע משלוח חדש.
למקום זורמים גם ידוענים: עופר גלזר, שהגיע למקום בעקבות פלייר שהונח על מכוניתו, ורכש כחצי תריסר חולצות. גם עינת בובליל ורונית אשכנזי, אשת הרמטכ"ל, עשו שם סיבוב. במקום שנראה רחוק שנות אור מסניף הדגל המתוקתק של החנויות ברמת אביב, אומרים היזמים ש"אנשים מוכנים להימחץ כשמגיעה סחורה חדשה".
ההתרגשות היא המחיר: פחות מחצי. סריגים של הילפיגר ב-300 שקל, ג'ינסים של הילפיגר ופולו ראלף לורן באותו מחיר, חולצות מכופתרות של המותגים ב-250-220 שקל. המחיר הזול ביותר הוא של מוצרי העונה הקודמת, אבל בבדיקה מקרית של פריטים של הילפיגר, הפריטים נשאו תאריכי ייצור של יוני, יולי ואוגוסט 2009. כשהביאו במשלוח האחרון כמה מאות פריטי לבוש של לקוסט, חוסלו כולם תוך פחות משבוע.
לא קונים אם אין סוס
"הישראלי רוצה לוגו ומחיר טוב", אומר דניאל רפאלוביץ (21) שמשגע את קהל לקוחותיו וגם את היבואנים הרשמיים, יחד עם שותפו אלעד סויסה (24). צחוק הגורל: דווקא בני משפחת סקאל, היבואנים הרשמיים של שני המותגים בהם התמקדו הצעירים – סולי סקאל עם פולו ראלף לורן ובנו חיים סקאל עם טומי הילפיגר, מוצאים את עצמם מוטרדים על ידי יבוא מקביל. למי שלא זוכר, סולי סקאל חייב הרבה מהזינוק המטאורי שלו בשוק הישראלי ליבוא המקביל, בעיקר בשוק האלקטרוניקה.
"הבאתי חולצות מסדרת ראלף לורן פינק לייבל, הסדרה היוקרתית ביותר של פולו ראלף לורן, אבל אנשים לא היו מוכנים לגעת בה כי לא היה את הסוס הרקום בחזית. אפילו יהלומן מצליח, אדם שמודע למותגים, לא השתכנע. הוא אמר, למה שאוציא מאות שקלים אפילו במחיר מוזל על חולצה שלא מזהים?", מספר רפאלוביץ.
את המודעות למותגים גילה סוויסה, יליד פרדס כץ, שגדל בקומה השלישית בבית בו מתקיימת המכירה, כשעבד במשרד חקירות. אז עסק כמעט כל שבוע בהחרמת זיופי מותגים. לפני שלוש שנים נפצע ברגלו, ובחודשים בהם רותק לביתו היה פעיל במכרזים באינטרנט והקים פורומים לחובבי מותגים.
כשהתגבשה בו המודעות למותגי העל בתחום האופנה, החליט לגייס את חברו מילדות. רפאלוביץ נולד בארה"ב להורים ישראלים, עלה לארץ עם הוריו בגיל 10, ולא הצליח לשרוד אף מסגרת לימודים. בגיל 19 שב לארה"ב, שם הפך למבקר קבוע ברשת "סנצ'רי 21" המתמחה בין השאר במכירת מבצע של מותגים.
טיול שערך סויסה עם חברים לארה"ב ב-2007 הגדיל את התיאבון של השניים ליבוא מותגים. "בהתחלה היינו תמימים", מסביר סויסה. "מאז למדנו לעבוד תמיד במזומנים, ולעשות דברים לבד. כשאומרים לנו שיש סטוק של אלף ג'ינסים מאחד ממותגי היוקרה ה'חמים' באריזונה, אין לנו בעיה לשכור משאית, לנהוג לאורך דרכים ארוכות, ולחכות שעות במחסן באריזונה".
המשבר טוב לעסקים
עבודתו של סויסה כחוקר פרטי הגדילה את מודעותו להבדלים בין מוצרים מקוריים ומזויפים. "כל המוצרים שאנחנו מביאים הם מקוריים. כולם עוברים את אישור המכס. היכולת שלנו להגיע למחירים זולים היא קשרים טובים שפיתחנו עם סטוקיסטים. המצב הכלכלי של השנתיים האחרונות גם הקל עלינו, יש סחורה," אומר רפאלוביץ. "בארה"ב יש תחלופה של עשר ואפילו 12 קולקציות בשנה. בכל חילופים כאלו אוספים מהחנויות את מה שלא נמכר, ומוכרים לסטוקיסטים. אני ממיין את מה שאנחנו צריכים, ויצרתי קשרים עם לקוחות בארה"ב ובפורטו ריקו, שקונים את השאר".
את רוב זמנו מבלה רפאלוביץ בארה"ב. סויסה חולש על המכירות בארץ. הם התחילו לעבוד בשיטה של משלוחים של אלפי פריטים כל אחד, אחת לחודשיים. המשלוח הגדול האחרון שהגיע בחנוכה מנה כ-6,000 פריטים, ועד תחילת השבוע כבר נמכרו יותר מחצי מהם. את המשלוח הבא, שיגיע במרס ויכיל 8,000 פריטים, כבר ימכרו בשטח של 300 מ"ר ויותר באזור. הם מוכרים גם באמצעות אתרי אינטרנט ועובדים על אתר מכירות גדול אישי שלהם למכירת עודפים, בדומה לאתרי המותגים האמריקאיים.
"למזלנו, מי שמייצג בארץ את הילפיגר היא חברת סקאל, שלא עושה עם המותג צדק", אומר סויסה. "לא רק שהמחירים גבוהים, אלא שהקולקציות דלות בהשוואה למה שאנחנו מכירים מהחנויות בארה"ב. בחרנו בהילפיגר ולורן בגלל הפופולריות של שני המותגים האלה בקרב ישראלים וגם בגלל הקשרים הטובים שהצלחנו ליצור עם סטוקיסטים מרכזיים של שני המותגים".
"זו לא אותה חוויית קנייה"
מקבוצת סקאל נמסר בתגובה: "מדובר בסחורה מעונות קודמות של המותג 'פולו ראלף לורן' המשווקת במידות אמריקניות, שאינן תואמות את מידות הצרכן הישראלי. זאת בניגוד לאלה המיובאות ומשווקות על ידי קבוצת סקאל, המגיעות מאירופה.
"כמו כן, הפריטים בסניפים מעודכנים מדי שבועיים, ומדובר בצו האופנה האחרון. צרכן שמגיע למרתף קטן לא יכול לקבל את השירות המלא וחוויית הקנייה שמקובל לקבל בבתי האופנה הבינלאומיים."
מסקאל הולדינגס נמסר: "כיבואנים הרשמיים והבלעדיים של טומי הילפיגר בישראל, אנחנו לא יכולים להתייחס לאדם כזה או אחר המביא לישראל מותג שאנחנו לא יודעים את מקורו. חנויות הרשת מתעדכנות בכל שבוע בקולקציה חדשה, עדכנית ובמחירים אטרקטיביים בהתאם לעונה, כמקובל בחנויות הדגל בעולם".
הכתבה המלאה התפרסה הבוקר במוסף "ממון" שב"ידיעות אחרונות"