בזכות הגריטה - אופל מזנקת
תכנית הגריטה בגרמניה הזניקה השנה את מכירות המותג אופל בכמעט שליש לעומת 2008. הערכות: בשנה הקרובה, לאחר סיום תכנית הגריטה, יספוג המותג הבעייתי נפילה מחודשת
מה שעולה חייב לרדת? מכירות המותג אופל זינקו ב-31% בשנה החולפת, והגיעו לשיא של ארבע שנים. כך מדווח האתר הכלכלי בלומברג. חלק ניכר מהזינוק שנרשם השנה, מיוחס לתוכנית הגריטה של ממשלת גרמניה, וכן להצגת האינסיגניה החדשה. בגרמניה לבדה מכר המותג כ-339 אלף מכוניות ב-2009, לעומת מעט יותר מ-258 אלף אשתקד.
בתחילת 2009, הציעה הממשלה בגרמניה 2,500 יורו בתמורה לגריטת מכוניות בנות תשע שנים ויותר. כעת, לאחר שהתוכנית הסתיימה, חוששים בתעשייה כי מכירות אופל עלולות לצנוח בשיעור חד. על-פי הערכות, ב-2010 מכירות המותג עלולות לרדת ב-27% - או כ-90 אלף מכוניות.
"תוכנית הגריטה והתמריצים הכספיים שהיא הציעה, היא הסיבה העיקרית לזינוק במכירות של אופל השנה", אומר פרדיננד דודנהופר, מנהל המרכז לחקר תעשיית הרכב באוניברסיטת אסן, "גם האינסיגניה תרמה, אבל רק מעט". יש לציין כי שיווק האינסיגניה באירופה החל בנובמבר 2008, ועדיין לא ברור אם תיובא לישראל.
לדברי היצרנית, נתח השוק של אופל בגרמניה ב-2009 היה 8.9%. לפי נתוני משרד התחבורה הגרמני, נתח השוק של אופל ב-2008 היה 8.4%. במהלך 2009 ניסתה בעלת השליטה באופל, ג'נרל מוטורס, למכור את אחזקתה במותג, כחלק ממהלך התייעלות נרחב - שכלל ניסיונות למכור חטיבות אחרות, כמו סאאב והאמר. בנובמבר האחרון החליטה ענקית הרכב האמריקנית לסגת מעסקה שעמדה להיחתם עם חברת מגנה. זאת, כך הסבירו בג'נרל מוטורס, לאור החשיבות האסטרטגית של המותג.
לאחר ההחלטה להשאיר את אופל בידיה, מבקשת ג'נרל מוטורס ממדינות האיחוד האירופי מימון בסך 2.7 מיליארד דולר, לטובת רה-ארגון של המותג. היצרנית האמריקנית תוסיף 600 מיליון יורו לסכום אותו היא מבקשת מהאיחוד. כחלק המארגון, צפוי המותג לפטר כ-8,500 עובדים, וכן להשקיע כמה מאות מיליוני יורו ברענון של היצע הדגמים שלו.
אופל: זינוק ב-2009, צניחה ב-2010?
צילום: AFP