הרכבת מאחרת? המימון יקוצץ בהתאם
לא עוד תשלום מבלי לקחת אחריות על כשלונות. אחרי חברת האוטובוסים דן, גם רכבת ישראל חתמה על הסכם סובסידה חדש עם האוצר. במידה ורמת השירות לאזרח תהיה נמוכה, יופחת מימון רכבת ישראל
אחרי דן, גם הרכבת - רמת השירות לנוסעים תקבע את גובה הסובסידיה השנתי שתקבל רכבת ישראל. משרדי האוצר והתחבורה חתמו על הסכם סובסידיה חדש עם רכבת ישראל, לפיו גובה הסובסידיה השנתית שתקבל החברה, ייקבע בחלקו בהתאם לרמת השירות הניתן לנוסעים. ההסכם קובע מספר מדדי שירות, ובהם עמידה בלוחות זמנים, שביעות רצון הנוסעים, וביקורות על השירות בתחנות וברכבות. עד היום, חתמו משרדי האוצר והתחבורה על הסכם סובסידיה דומה רק עם חברת דן, כאשר בעתיד צפוי להיחתם הסכם דומה גם עם אגד.
ברכבת ישראל אומרים היום כי לפי ההסכם החדש, הסובסידיה שתקבל החברה תהיה נמוכה יחסית, והגדלתה תהיה תלויה "בהגדלת הפעילות בתחום הנוסעים והמטענים, ושיפור הדיוק ורמת השירות". עוד מציינים ברכבת כי ההסכם קובע תמריצים להגדלת מספר הנוסעים הרב-פעמיים - למשל, נוסעים הרוכשים כרטיסי חופשי-חודשי. גם הגדלת כמות המטענים שמובילה הרכבת מדי שנה, תגדיל את הסובסידיה של הרכבת. על-פי נתוני הרכבת, ב-2008 קיבלה החברה סובסידיה תפעולית בגובה 350 מיליון שקל.
תמריצים לשיפור השירות והגדלת מספר הנוסעים (צילום: משה מילנר, לע"מ)
לאחר החתימה על ההסכם, אמר מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, כי "נערכה עבודה יסודית ומאומצת, יחד עם משרדי האוצר והתחבורה, על מנת ליצור מודל סובסידיה שיביא לפיתוח הרכבת ולשיפור השירות לנוסעים". במשרד אוצר הביעו תקווה כי ההסכם החדש יתמרץ את הרכבת להעניק לנוסעים שירות טוב יותר, וכן להגדיל את מספר הנוסעים.
מי מודד את המדד?
כמו במקרה של הסכם הסובסידיה עם דן - שיישומו יחל ב-2010, שנתיים וחצי לאחר חתימתו - קשה להעריך עד כמה תשפיע רמת השירות על גובה הסובסידיה בפועל. כדאי לזכור, כי מי שמודד את רמת הדיוק של הרכבת כיום היא הרכבת עצמה. עם זאת, ובניגוד לחברות תחבורה ציבורית אחרות, מפרסמת הרכבת את מדד הדיוק באתר האינטרנט אותו היא מפעילה. עוד כדאי לזכור כי אי-עמידה של הרכבת במדדים שנקבעו בהסכם החדש, תקטין את הסובסידיה ותגדיל את גירעונה, ובכך תפגע בציבור: הרכבת היא חברה ממשלתית, שכל פעילותה ממומנת מתקציב המדינה.
יש לציין כי בתחילת החודש, דחתה הממשלה הצעת חוק של ח"כ איתן כבל והשר גלעד ארדן, לפיה רכבת ישראל תחויב להעניק לנוסעים פיצוי של עד 500 שקל בגין איחור של יותר מחצי שעה. ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את ההצעה, לאור התנגדותם החריפה של משרדי התחבורה והאוצר. במשרד התחבורה הסבירו כי הסכם הסובסידיה החדש עם הרכבת, שכאמור נחתם היום, מבטל את הצורך בפיצוי הנוסעים.