רפורמת מיסוי האלכוהול יוצאת לדרך
החל מ-2014 יוטל מס קצוב בגובה 37 שקל לליטר כוהל. לפי התוכנית, המשקאות הזולים יתייקרו, מחירי המשקאות הגבוהים יופחתו או יעלו בשיעור נמוך. עד אז הכנסות המדינה ממיסוי אלכוהול יגדלו ב-50 מיליון שקל לשנה
שר האוצר, יובל שטייניץ, חתם על צווים המסדירים שינוי מבני במיסוי משקאות משכרים, תוך העלאת שיעורי המס על מוצרי אלכוהול זולים. כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט", השינוי יערך בשני שלבים: לאור העובדה שיש בשינוי המבני משום פגיעה אפשרית בתעשייה המקומית סוכם, כי השינוי, לפיו יוטל מס קצוב בגובה 37 שקל לליטר כוהל, ייושם החל מינואר 2014.
בתקופה שבין ינואר 2010 ועד דצמבר 2013 תופעל הוראת מעבר לפיה יוטל מס קצוב על מוצרי אלכוהול בגובה של 15 שקל לליטר כוהל ועוד 50% לפי ערך לצורכי מס. כמו כן יועלה שיעור המכס (המוטל אך ורק על מוצרי יבוא ממדינות שאין לישראל הסכמי סחר) החל מינואר 2012 ויעמוד על שיעור של 12% ועוד 9.9 שקל לליטר כוהל.
השינויים יכנסו לתוקף החל מה-1 בינואר 2010. השינוי סוכם בין נציגי רשות המסים ובין נציגי התאחדות התעשיינים, וזכה לברכתם של נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ושל מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי. שר האוצר אישר את הסיכום.
שינויים גם בטווח הקצר
גם אם קשה להעריך באופן מדויק אילו שינויים יתחוללו בענף האלכוהול בשנת 2014 ואילך, יש להניח כי בטווח הקצר, יביא השינוי המבני לגידול במס הקניה בגובה של עד 7.5 שקלים לבקבוק וודקה שמחירו לצרכן נמוך מ-20 שקל, בעוד שבקבוק וודקה שמחירו לצרכן מגיע עד 70 שקל, המס צפוי להתייקר ב-3 שקלים בערך.
שינוי השיטה יביא לביטול מוחלט של שיקולי מס בעת תימחור, יבוא, יצור וצריכת מוצרי אלכוהול, וזאת בניגוד למצב הנוכחי בו שיטת המס מייצרת עיוותים רבים ופוגעת בהקצאת המקורות היעילה בענף ובמשק, לאור תכנוני המס הרבים, שנגרמים משיטת המס הנוכחית.
ההחלטה של שר האוצר מתאימה באופן הדרגתי את שיטת המס בישראל לזו המקובלת במדינות המערב, תוך הטלת מס קצוב אחיד על כל מוצרי האלכוהול, החל מינואר 2014, בהתאם לאחוז האלכוהול במשקה. ככל שאחוז האלכוהול גבוה יותר כך המס יהיה גדול יותר.
המס יהיה תלוי בשער הדולר
סמנכ"ל תכנון וכלכלה ברשות המסים, בועז סופר, עמד בראש צוות שבחן את סוגיית המיסוי על מוצרי אלכוהול בשנים האחרונות, תוך הידברות עם נציגי התעשיינים והיבואנים, תוך בחינה של השיטה הרצויה מבחינה חברתית כלכלית, כמו גם מבחינה תפעולית, משפטית, וההסכמים הבינלאומיים.
שיטת המס הנוכחית על משקאות משכרים תלויה בשער הדולר, במחיר הסיטוני ובסוג המשקה. שיטה זו, לא רק שמביאה לרמת מיסוי נמוכה ביותר על מוצרי אלכוהול זולים, אלא שיש בה מורכבות תפעולית רבה, המייצרת חיכוך רב בין העוסקים בענף לבין רשות המסים.
נמנעים מפגיעה בתדמית של ישראל
על פי רשות המסים, בשיטה הקיימת, ישראל, לכאורה, מפרה את ההסכמים הבינלאומיים עליהם היא חתומה, דבר הפוגע בתדמיתה ובכושר התחרות שלה בזירה הבינלאומית. שינוי השיטה נותן מענה לטענות ה-OECD ולקהילה הבינלאומית בעניין זה.
כיום, שיעורי המס על ויסקי מגיעים ל-192%, נתון שמסייע, יש להניח, לעובדה שכמחצית מצריכת הוויסקי בישראל, מקורה בחנויות הדיוטי פרי. שינוי השיטה יביא לכך, שבינואר 2010 שיעור המס צפוי לעמוד על 160% עד 190% בהתאם לעלות המוצר. השינויים במחיר, יושפעו לא רק מהשינוי במס אלא כמובן גם מכוחות השוק.
יובהר כי בעוד נתח השוק של וודקה מכלל צריכת האלכוהול בישראל מגיע לכ-40%, נתח השוק הרלוונטי של ויסקי עומד על כ-4% בלבד. לאור העובדה שהמס הממוצע על ליטר אלכוהול צפוי להתייקר, צפוי כי הכנסות המדינה ממיסוי אלכוהול, יגדלו ב-50 מליון שקל לשנה בתקופת הביניים.