"אין הצדקה לקיום שלוש חברות תעופה ישראליות"
חיים רומנו עוזב את תפקיד מנכ"ל אל על אחרי 5 שנים, ולא מבין למה מתעסקים בפיצויים שלו: "זה פופוליסטי, הכל שקוף". המאבקים עם העובדים, הניווט בשוק הדלק, הצורך בברית תעופה: מנכ"ל אל על מסכם תקופה
"אם התיירות לישראל תמשיך לדשדש סביב המספרים הנוכחיים, אין שום הצדקה לשלוש חברות תעופה ישראליות שפועלות בקווים בינלאומיים. מחירי המטוסים, עלות הפעלתם ועלויות הדלק לא יאפשרו לשלוש חברות תעופה לתפקד כראוי", כך אומר חיים רומנו בראיון מיוחד ל"ממון", לאחר שפרש מתפקיד מנכ"ל חברת אל על אותו מילא ב-5 השנים האחרונות.
- עובדי אל על יטוסו לחופשה - בחברה זרה
- חיים רומנו: "אם קו מפסיד, אני מבטל אותו"
- מנכ"ל אל על: "קיצוץ בשמנת - או פיטורים"
לדבריו, קשה להתייחס לחברות שיש להן 3-2 מטוסים בקווים הבינלאומיים (הכוונה לארקיע ולישראייר - ד.ש) כאל חברות תעופה: "זה סוג אחר של חברות. באירופה אלה חברות שטסות בקווים מקומיים. אבל בסופו של דבר מה שיקבע את הצורך בחברות אלה הם גורמי השוק".
"יש לי הערכה רבה לסביבה שבה עבדתי ואני מקווה שגם הסביבה שבה עבדתי מעריכה את מה שעשיתי", אומר רומנו, "זה בהחלט לגיטימי שלאנשים יש ביקורת, אבל ביקורת צריכה להיעשות בדרכים ישרות ובהגינות". רומנו רומז לביקורת שהייתה לראשי ועד העובדים באל על ולכמה מחברי הדירקטוריון בחברה על תפקודו.
הוויכוחים עם העובדים
לדברי מקורביו, אחד המשברים הכי גדולים בקדנציה של רומנו היה הוויכוחים הבלתי פוסקים עם ועד העובדים, בעקבות הפרטת החברה. עובדים באל על טענו לאחרונה שהם אחראים לעזיבתו, אך רומנו מכחיש וטוען שמלכתחילה החליט שיישאר 5 שנים בתפקיד.
לדבריו, "בכל השנים בהן שימשתי כמנכ"ל אל על לא הייתה אפילו שביתה אחת בחברה, איש מנוסעי החברה לא נפגע, השירות נשאר ברמה גבוהה ובסופו של יום נחתם עם העובדים הסכם עבודה חדש לכ-5 שנים, אשר קובע שבכל מקרה שבו תהיה מחלוקת בין העובדים להנהלה, מנכ"ל החברה יהיה הבורר".
לקראת פרישתו של רומנו מתפקידו פורסם כי יקבל פיצויי פרישה של 18 משכורות. לפי הפרסומים, בחוזה של רומנו היו סעיפים שעסקו בפיצויים שיקבל אם יתפטר מתפקידו, ופיצויים מוגדלים במקרה שיפוטר. על פי הפרסומים, למרות שרומנו התפטר מתפקידו הוא מקבל פיצויי פרישה כאילו פוטר, דבר שנבדק כיום על ידי רשות ניירות ערך.
"יש מישהו שמנסה ללבות את היצרים ומישהו שמתלהב מזה", אומר רומנו, "המנכ"ל אינו קובע את שכרו. כל נושא השכר שלי היה גלוי וחשוף כל הזמן. העיסוק בשכר שלי הוא רטוריקה פופוליסטית".
"יש לקוחות שלא מעניין אותם איפה הם יישבו"
עוד תחום בו ספג רומנו ביקורת היה הפעלת מחלקת "בייסיק", מחלקה מוזלת בה הנוסעים אינם מקבלים שירותי דיילים ואוכל (אלא אם משלמים עבורו בנפרד), ומשלמים עבור מזוודות, הושבה ועוד. "אחרי מספר חודשים שאנחנו מפעילים את המחלקה הזו בקווים שונים אני יכול לומר שמדובר בהצלחה שיווקית משום שיש לקוחות שלא מעניין אותם איפה יישבו במטוס, הם לא אוכלים בטיסה, הם לא נוסעים עם מזוודות והם יודעים להזמין הכל באינטרנט וכך הם חוסכים הרבה כסף".
בשעה שכל עולם התעופה הופך להתאגדויות של חברות ענק, נותרה אל על בודדה בלי יכולת להיכנס לאף ברית תעופה בינלאומית. רומנו מגלה כי החברה פנתה לשר התחבורה, ישראל כץ, כדי שיסייע לה להתקבל לאחת הבריתות, כאשר זו המועדפת על ידה היא ברית ONE, בה חברות אמריקן איירליינס, בריטיש איירווייס, קתאי פסיפיק, מאלב, איבריה, קוואנס ורויאל ג'ורדניאן.
לדברי רומנו, "אחת הבעיות כיום בכניסה לברית כזו היא הורדת דירוג הבטיחות של ישראל, דבר שיוצר מחסום מפני כניסה לברית שבה נמצאת גם חברה אמריקאית".
לגבי מחליפו, אליעזר שקדי, אומר רומנו כי הוא הבחירה הטובה ביותר שאל על יכולה הייתה לבחור. "ההגדרה של קצין וג'נטלמן היא הגדרה מצומצמת לשקדי. אני מאמין שהוא ימשיך להצעיד את החברה קדימה ואם אני צריך לתת לו
עצות, העיקרית שבהן היא שימשיך להיות מי שהוא. שיתעלם ממה שהוא שומע, ויקשיב
למה שאומר לו ליבו".
הכתבה המלאה התפרסמה הבוקר במוסף "ממון" שב"ידיעות אחרונות"