חדר צ'טים
הפורומים באינטרנט המיועדים למחנכי ישראל הפכו להיות חדרי מורים וירטואליים, שם מדברים בלי חשבון, אבל בעיקר על מה שמטריד את הסגל יותר מכל: תנאי ההעסקה והשכר של מחנכי הדור הבא
את השיחות שנרקמות בחדרי המורים, על תה או קפה בהפסקות שבין השיעורים, כבר לא צריך להפסיק עם הצלצול. הפורומים באינטרנט הפכו להיות חדרי מורים וירטואליים, ששם מדברים על הכל, מתלבטים, מבקשים עצה מעמיתים למקצוע או מעלים סוגיות לדיון. יצאנו, אם כן, לשוטט בין כותליהם של חדרי המורים הווירטואליים, במטרה לגלות מה באמת מטריד את המורים בישראל של .2010
בראיון שהעניק באחרונה שר החינוך לידיעות אחרונות, ושחנך את פרויקט המורה של המדינה, אמר גדעון סער: "יש לנו במערכת החינוך עשרות אלפי מורים מצוינים, והם עובדים בתנאים לא פשוטים מבחינת שכר ותנאים פיזיים. עלינו לשאוף להמשך שיפור שכר המורים כדי להציב את השכר במקום גבוה יותר ביחס למקצועות אחרים."
לא ברור אם כבוד השר משוטט בשעותיו הפנויות בפורומים של מורי ישראל באינטרנט, אבל דבריו מוכיחים כי הוא חש היטב את רוח הדברים המנשבת שם. סוגיית השכר ותנאי ההעסקה היא המאוזכרת ביותר בדיונים בפורומים השונים, ומתברר שבצדק.
המורים ממש לא מסיימים את יום העבודה שלהם עם הצלצול. איור: גיא מורד
"אני לקראת סיום לימודי תעודת ההוראה במתמטיקה, ויש לי המון שאלות בנושא מקצוע ההוראה," כותבת hiliarad בפורום המורים של "תפוז" ומבקשת מעמיתיה לפרט עבורה "מה ההבדל בין משכורת מורה מתחיל באופק חדש למשכורת ללא אופק? האם אני אמורה להעדיף לא להשתייך לאופק? האם יש משרות מלאות או שאצטרך לעבוד במספר בתי ספר? האם ימי העבודה מתחילים תמיד בשמונה בבוקר? כמה באמת יוצא להשקיע מחוץ לשעות הלימודים? ומה עדיף – משרה בתיכון או בחטיבת ביניים"? ללא ספק שאלות ראויות, שרלוונטיות לציבור רחב של מורים צעירים. המורים הוותיקים עונים לפרח ההוראה כמיטב יכולתם, בעיקר "אריה," שהוא ככל הנראה נציג הסתדרות המורים ויודע לספר על האותיות הקטנות שנחתמו בין ראשי הסתדרות המורים והאוצר.
שעוני נוכחות בבתי הספר
עניין הכנסת שעוני נוכחות בבתי ספר הוא נושא נוסף שהטריד את המורים בחודש החולף ומצא ביטוי נרחב בפורומים השונים. נכון, מדובר בפיילוט בלבד, ועל-פי הוראה של משרד האוצר הוצבו השעונים במספר מצומצם של בתי ספר, אבל אם יתברר שהמהלך חוסך כסף - סביר להניח שהם יוצבו בכל בתי הספר. "אני כבר הודעתי שאני לא חותמת," כותבת נעם ,(34) "אלא אם ישימו לי שעון בבית ויחשבו לי את כל שעות העבודה שלי. די עם השטויות"! אבל יש כאלה שחושבים ששעוני נוכחות דווקא טובים למורים. "כל מורה ששכל בקודקודו צריך להבהיר שאין לו שום עניין לעבוד דקה בחינם, ולכן כל דרישה של מנהל להישאר בבית הספר מעבר לשעות המערכת חייבת להיות כרוכה בתשלום שעות נוספות," כותב אחד מהם.
בכלל, אם יש משהו שמקפיץ את המורים ומפוצץ את הפורום בתגובות זה נושא חיוב שעות העבודה שלהם, שמאחד את כולם. נמאס להם שזורקים להם בפרצוף בכל פעם "על מה אתם מתלוננים? הרי אתם עובדים 24 שעות בשבוע ויש לכם חודשיים חופש בקיץ ועוד חופשים בחגים, בחול המועד, באיסרו חג ובמימונה."
טענה זו, שעולה בכל פעם שארגון המורים מאיים בשביתה, היא כמו סדין אדום לכל מורה. יחסי הציבור של המקצוע הזה כנראה גרועים במיוחד, כי בפועל, המורים ממש לא מסיימים את יום העבודה שלהם עם הצלצול, אלא ממשיכים אותו עמוק בתוך שעות אחר-הצהריים והערב על חשבון שעות המשפחה והפנאי.
זמנו של המורה הפקר
יש בציבור תפישה כללית רווחת, לפיה "זמנו של המורה הוא הפקר. בקלות רבה נקראים המורים לעבודה בשעות אחר-הצהריים והערב (אסיפות מורים, אסיפות הורים, ימי הורים, ישיבות צוות, ליווי לפעילויות חברתיות,( ובקלות רבה מרשים לעצמם הורים לטלפן למורה בשעות לא שגרתיות (כן, גם בערב שבת, בערבי חג ובשבת בצהריים.( הקלות שבה מרשים לעצמם אנשים מהמערכת (מנהלים, לדוגמא,( ואנשים מחוצה לה (הורים, לדוגמא) להשתמש בזמנו הפנוי (זה שלא משלמים עליו) של המורה – חמורה ומבהילה," כתבה בשעתו עמית טיברמן, מורה למדעים, שניהלה במהלך שביתת המורים הגדולה ב2007- בלוג ב-ynet תחת הכותרת "מורת רוח."
עברו שנתיים מאז, אבל שום דבר לא התחדש בתחום. הפורומים של המורים מלאים בשאילתות על מיקומו של הקו הדק המפריד בין "עבודה" ל-"פנאי." איזו משעות היום נחשבות עבודה? האם אלה רק השעות בבית הספר? האם מורה, שמתבקש להשגיח על התלמידים בהפסקה, אמור לקבל תשלום על זמן ההפסקה המצטבר?
וכל מי שחושב שאלה שאלות קטנוניות המצביעות על עולמם הצר של המורים - שינסה לחשוב האם הוא היה מוכן לעבוד באופן קבוע ושוטף בלי לקבל כל תגמול ועוד לספוג חבטות בגלל שהוא מעז להתמקד בקמח במקום בתורה.
העובדה שלמרות החיפושים הרבים, לא הצלחנו למצוא כמעט בפורומים השונים פניות של מורים בנושאים הקשורים לתוכן לימודי, לרעיונות פדגוגיים, לדילמות מוסריות, מדליקה עוד ועוד נורות אדומות ומוכיחה שאל מול תלוש המשכורת המצומק מצטמקת גם תחושת הייעוד.
במכתב גלוי, המופנה ליאיר לפיד, שסיפר מעל דפי העיתון על המצוקה שלו בבית הספר כתלמיד "הכי גרוע בכיתה" 7) ימים, ,(23.11.07 כותב לו אבי גרוסמן, מורה להיסטוריה: "אם ברצונך לדאוג שהאנשים הטובים באמת יגיעו להוראה, הנה לך רפורמה: העלה את רף הקבלה במכללות למורים לרף דומה לזה של החוגים לפסיכולוגיה, ובמקביל הכפל את שכר המורים, הקטן משמעותית את מספר התלמידים בכיתות ודאג לתנאי עבודה סבירים למורים."
ועד שזה יקרה, נראה שאי-אפשר לדרוש מהמורים שיתעלו מעל למלחמת ההישרדות המתמדת שלהם בניסיון להגיע לדברים החשובים באמת: למידה, חינוך, שיתוף פעולה תוך כבוד הדדי, קבלת השונה ושאר
סיסמאות שאפשר למצוא על פלקטים במסדרונות של בתי הספר. נראה שהמורים הצליחו להגדיר את הבעיה טוב מכולם באחד השלטים שנשאו לפני שנתיים במהלך השביתה הגדולה: "אין מורה לחיים בלי חיים למורה".
בואו לבחור את המורה של המדינה
"ידיעות אחרונות" בשיתוף עם מפעל הפיס, הסתדרות המורים בישראל, חברת פילת ו-ynet מכריזים על תחרות "המורה של המדינה". בואו לבחור את המורה של המדינה, מלאו את טופס המועמדות, ספרו לנו מי המורה שלדעתכם ראוי לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים אשר ייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים בתחרות. אפשר להמליץ על מורים שעליהם הומלץ גם בשנה שעברה. ניתן להגיש מועמדות עד 15 בינואר 2010.