שתף קטע נבחר
 

לידיעת נוסעי הרכבת: השביתה הגדולה בדרך

לפי וועד עובדי הרכבת, נראה כי הכאוס בו נתקלו הנוסעים הקבועים אתמול, היה למעשה רק יריית הפתיחה בדרך לסכסוך עבודה מלא ולהשבתה אפשרית של כל הקווים. הסיבה: הסכם העבודה הקיבוצי החדש עם העובדים, לא אושר על-ידי האוצר. אתמול שובשה תנועת הרכבות למשך שעות ארוכות, בעקבות פגיעה בכבלי תקשורת

בדרך לשביתת רכבות גדולה? אתמול (א') החלו שיבושים יזומים של עובדי הרכבת, המוחים על סירוב משרד האוצר לאשר את הסכם העבודה החדש. מקורות ברכבת ישראל מסרו הבוקר (ב') ל-ynet כי השיבושים החמורים בתנועת הרכבות אתמול (א'), נגרמו לא רק בגלל תקלות טכניות, אלא גם בגלל פעולות יזומות שנקטו עובדי הרכבת. זאת, במחאה על סירוב משרד האוצר לאשר הסכם עבודה קיבוצי חדש. לדברי מקורות, בכוונת העובדים להחמיר את השיבושים בקרוב. יו"ר ועד העובדים, משה סוליקרו: אם האוצר לא יענה לדרישותינו, נשבית את הרכבת.

 

 

הסכם העבודה, שאמור היה להיחתם בסוף השבוע שעבר, צפוי להבטיח "שקט תעשייתי", גם להנהלת הרכבת וגם למשרדי הממשלה המפקחים על פעילות החברה. למרות ביקורת חריפה שהשמיעו עובדים ותיקים נגד ההסכם שהתגבש, הגיעו לאחרונה הנהלת החברה, ועד העובדים וההסתדרות לנוסח שהיה מוסכם על כל הצדדים. אלא שכעת, מסרב משרד האוצר לאשר את ההסכם, ובכך למעשה מטרפד את כניסתו לתוקף.


פברואר 2009: שביתת עובדים גרמה שיבושים חמורים (צילום: ירון ברנר)

 

בתגובה לדברים, אומר היום ל-ynet יו"ר ועד העובדים של רכבת ישראל, משה סוליקרו, כי "במידה ומשרד האוצר לא יקיים את מה שהובטח לעובדים, ועד עובדי הרכבת בשיתוף עם ההסתדרות, יכריז על סכסוך עבודה". עם זאת, סוליקרו סירב להתייחס לשאלות בעניין השיבושים אתמול בתנועת הרכבות.

 

מרכבת ישראל נמסר כי הם מודעים לבעיה שהתעוררה בעניין הסכם העבודה, ובמידת הצורך יערכו לטפל בסכסוך עבודה - אם וכאשר יוכרז. במשרד האוצר אמרו ל-ynet כי אישורם יינתן לאחר שייפתרו מספר סוגיות "טכניות". להערכת האוצר, העניין צפוי להיפתר בעוד כמה ימים. תגובת ההסתדרות לא נמסרה עד מועד פרסום הידיעה.

 

"בפעם הבאה - אוטובוס"

אתמול בצהרים דיווחה הרכבת על קריעת כבל תקשורת באזור גני-אביב, אשר גרמה לשיבושים חמורים בתנועת הרכבות בכל הארץ עד שעות הלילה. עודד, נוסע שהתעכב שעות ארוכות בקו בין תל-אביב וראשון לציון, סיפר ל-ynet על חוויותיו: "נסיעה שאמורה לקחת חצי שעה בדיוק, תיקח לי קרוב לשעתיים, בתנאי צפיפות נוראיים. בפעם הבאה אסע באוטובוס". התקלה, שדווחה לראשונה בסביבות השעה 12:30, תוקנה מעט לפני חצות.

 

אולם, מקורות ברכבת אומרים היום כי לשיבושים הקשים תרמו רבות צעדי מחאה של העובדים - שכבר בסוף השבוע עודכנו בעניין סירוב משרד האוצר לאשר את הסכם העבודה. במהלך היום אירעו מספר תקלות נוספות, שלא היו קשורות לבעיית התקשורת, ולטענת המקורות נגרמו כתוצאה מהחלטה מכוונת של העובדים לשבש את העבודה. בשעות אלה, כך אומרים המקורות, בוחנים ברכבת את המשך המחאה. יש לציין כי במשרדי הממשלה, יש מי שסבור כי ועד העובדים לא יממש את איומיו, וכל רצונו הוא לערוך "הפגנת שרירים" מול משרד האוצר.  

 

כרוניקה של סכסוכים קשים

בפברואר 2009, הכריזו עובדים במחוז הצפוני של הרכבת על שביתה פתאומית, וגרמו לשיבושי תנועה חמורים בכל הארץ. השביתה, שלא תואמה עם ההסתדרות, נמשכה פחות מ-24 שעות, והסתיימה לאחר התערבות בית הדין לעבודה בחיפה. לאחר מכן, ההסתדרות הגיבה בחריפות על החלטת העובדים לנקוט צעדים ללא תיאום או אישור, והדיחה כמה ממזכירי הוועד של הרכבת.

 

בנוסף, במהלך השנה שעברה נקטו עובדים בחטיבות שונות צעדי מחאה חריפים, שהביאו גם הם לשיבושי תנועה בחלקים שונים של הארץ. הרקע לצעדים אלה היה מאבקי כוח בין קבוצות עובדים בתוך הרכבת, התומכים בשני סמנכ"לים יריבים בחברה. מקורות ברכבת אף הגדירו את המאבקים "אינתיפאדה", שיצאה מכלל שליטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מקורות: השיבושים החלו כבר אתמול
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים