אולפני הוליווד מציגים תקן וידאו חדש
אולפני הסרטים ומיטב חברות האלקטרוניקה שילבו זרועות לפיתוח תקן וידאו דיגיטלי חדש, במאמץ להילחם בצפיה הישירה ובפיראטיות - ולהציל את התעשייה. האם איחרו את הרכבת?
אולפני הוליווד משתפים פעולה עם מיטב חברות האלקטרוניקה, התוכנה והכבלים לפיתוח תקן וידאו אוניברסלי חדש, שמטרתו לעצור את הירידה במכירות סרטים מבוססי מדיה פיזית, כמו תקליטורים, כך פרסם הניו יורק טיימס.
זה פשוט וקל לקחת סרט DVD מהווידאומט הסמוך, ולצפות בו אצל חבר בעל טלוויזיה גדולה. הדברים נהיים מסובכים יותר כאשר מדובר בהורדת קובץ וידאו דיגיטלי. קובץ שנקנה מ-Blockbuster.com לא בהכרח יעבוד על טלוויזיית HD של סוני, וסרטים מ-iTunes פועלים כידוע, רק על מכשירים בעלי תוכנת אפל.
בתערוכת האלקטרוניקה לצרכן, CES, שתחל בלאס-וגאס ביום רביעי הקרוב, מתכוונים אולפני הוליווד ומארגני התערוכה לנקוט צעדים שמטרתם לפשט את העתיד הדיגיטלי, ואולי לעצור את הצניחה המדאיגה ברכישת מוצרי בידור ביתי.
חופש דיגיטלי חדש
אולפני הוליווד ושותפיהם חוששים שלקוחותיהם יתמרדו נגד הגבלות מסוימות שנבנות כדי להתמודד עם זליגת הווידאו מהדיסק הגשמי אל הרשת. התעשייה מאמינה כי הלקוחות
יירתעו מקניית וידאו מקוון המוגן באמצעים נגד העתקה, עד שיוכלו להפעיל את אותם הסרטים על כל מכשיר, בדומה ל-DVD.
שיתוף הפעולה בין חברות התוכנה ואולפני הוליווד החל לפני שנה וחצי ובמסגרתו הוקם ארגון התוכן הדיגיטלי DECE, הכולל חמישה (פוקס, פרמונט, וורנר ברוס', אן בי סי יוניברסל וסוני) מששת האולפנים הגדולים – ולצדם חברות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט, אינטל, קומקאסט ועוד.
מטרת הקבוצה: יצירת סטנדרט וידאו חדש, אשר יאפשר לצרכנים לקנות או לשכור קובץ סרט – ולהפעיל אותו על כל מכשיר. תקן וידאו שכזה יעודד גם את שוק הסרטים וגם את שוק הבידור הביתי – טלוויזיות, סטרימרים ועוד. ההוכחה לרכישת הסרט תישמר ברשת, והצרכן יורשה להפעילו ולצפות בו מכל מכשיר תואם DECE.
להטעין סרטים מראש במחשב חדש
כך יוכל תייר לחבר את הטלוויזיה במלון בו הוא שוהה אל מאגר הסרטים האישי שלו. אדם שקונה סרט על דיסק בלו-ריי יוכל לצפות בעותק דיגיטלי שלו מכל מכשיר תואם, כולל טלפונים סלולריים. יצרני מחשבים יוכלו להרכיב מחשב, כשעליו מוטענים מראש כל הסרטים והתוכניות לפי הזמנת הצרכן, וייתכן שמאוחר יותר גם משחקים וספרים אלקטרוניים.
ארגון התוכן הדיגיטלי צפוי להודיע על השלמת התקן החדש בקרוב, ובמהלך התערוכה יימסרו הפרטים הנחוצים ליצרניות מכשירי האלקטרוניקה, על מנת שיוכלו להתחיל לפתח מוצרים ושירותים שייתמכו בו בשנה הקרובה.
בנוסף, צפוי הארגון להודיע על הצטרפותן של 21 חברות סלולר, כבלים ואלקטרוניקה לשורותיו, ביניהן סמסונג, נוקיה, מוטורולה, נטפליקס, ליברטי גלובל ועוד. אולפני דיסני עדיין לא הצטרפו לארגון, ופועלים בשיתוף עם אפל לפיתוח תקן משלהם שייקרא KeyChest.
"היו רבים שפקפקו ביכולתן של כל כך הרבה חברות לעבוד בשיתוף פעולה ולהגיע להישגים", אמר מיץ' סינגר, נשיא DECE. "למעשה, השגנו כמעט כל מה שתכננו".
הארגון מסר כי מוצרים ושירותים יוצעו למכירה כבר בשנה הבאה.
הוליווד נגד אפל
הוליווד רוצה שהצרכנים ייקנו יותר תכנים דיגיטליים. מכירות ה- DVD והבלו-ריי הן חלק משמעותי מהכנסות האולפנים ומחירם יורד בהתמדה, לעומת העלייה במכירות סרטים דיגיטליים. כמובן, גם הורדות פיראטיות מכרסמות בהכנסות האולפנים.
בנוסף, הוליווד גם רוצה להצר את צעדיהן של חברות בודדות כמו אפל, אשר מפתות את הצרכן לקנות מוצרים ייעודיים לחומרה ולתוכנה שלהן, ואינן כפופות למרות התעשייה בנושאי תמחור. האולפנים חוששים מהעוצמה שצברה אפל בתחום המדיה (עם iTunes) ומההשפעה של אמזון, ההולכת וגדלה בתחום הספרים האלקטרוניים.
מיותר בעולם של צפיה ישירה?
ישנם אנליסטים שטוענים שבימינו הנטייה היא לצפות מבלי לשמור: הצרכן נכנס לאתר, עושה בו מנוי, וצופה בסרטים כאוות נפשו – או פשוט משתמש באתרי צפייה ישירה. מתוך
כך, התקן החדש שנועד לעצור את דעיכת התעשייה עתיד להיכשל.
ארגון DECE מסר כי התקן החדש מתוכנן להיות תואם הזרמה ויאפשר לדוגמה, למספר בני משפחה לצפות באותו הסרט בו זמנית ממכשירים שונים. מאידך, עדיין לא ברור מה יהיה תפקידו של תקן כזה בעולם של צפייה ישירה.
מנכ"ל DECE יודע שהוא במרוץ נגד הזמן. הוא מסר שעל מנת לחולל מהפיכת מדיה דיגיטלית אמיתית, יהיה על התעשייה להטמיע את התקן החדש עמוק במוצרים ושירותים – כך שהלקוחות אפילו לא ירגישו בקיומו, כך שגישה אל תוכן וידאו דיגיטלי יהיה פשוט כמו לקחת DVD לצפייה בבית חבר.
"הלקוחות לא צריכים לדעת מה יש בפנים", אמר. "הם רק צריכים לדעת שזה פועל". אמר סינגר.