סיכום 2009: שוק הרכב המקומי מפתיע לטובה
למרות תחזיות קודרות ותגובות היסטריות של מנהלי מותגים, נתוני המכירה בשנה החולפת - יותר מ-172 אלף מכוניות חדשות - מפתיעים מאד לטובה. ובראש: דלק מוטורס עם מאזדה
מה שהיה, הוא שהווה: דלק מוטורס ומאזדה סיימו את שנת 2009 כמובילות הבלתי-מעורערות של שוק הרכב. לכאורה, סיכום המכירות של 2009 בשוק הרכב הישראלי אינו נושא בשורות מסעירות: המותג הנמכר ביותר הוא מאזדה, והיבואנית הגדולה והמצליחה ביותר היא דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד. אלא שעבור רבים בשוק הרכב, סך המכירות בשנה החולפת - 172 אלף כלי רכב חדשים, או ירידה של 11% בלבד לעומת 2008 - הוא לא פחות מהפתעה עצומה, גם אם לא יודו בכך כעת בפה מלא.
ובהפתעה הזו, אפשר למצוא הסבר נוסף להצלחה של דלק מוטורס. יריבותיה נוהגות אמנם להאשימה בהמצאת הליסינג, ובעוד כמה מתחלואי שוק הרכב, אך השנה יש להצלחתה סיבה נוספת וחשובה במיוחד: מול היסטריה שאחזה במרבית מנהלי הענף לנוכח המשבר הכלכלי, ומול הקיפאון ששרר בשוק הרכב ברבעון האחרון של 2008, עמדה הנהלת דלק כאי בודד של שפיות - וטענה כי השפעת המיתון תהיה מצומצמת, וכי כבר במהלך שני הרבעונים הראשונים של 2009 יחול שיפור.
2009: ירידה של 11% בלבד לעומת 2008 (צילום: רועי צוקרמן)
יתרה מכך, בזמן שמנהלי מרבית היבואניות חזו קריסה מוחלטת של שוק הרכב, עד כדי רמת מסירות שנתית של 125 אלף מכוניות, העריך מנכ"ל דלק, גיל אגמון, כי 2009 תסתיים עם היקף מסירות של כ-160 אלף עד 180 אלף מכוניות. וכך, בעוד כמה מיריבותיה העיקריות נקלעו בסוף השנה למחסור חמור במכוניות, הצליחה דלק למצות את יתרונה, שנבע מיכולתה לחזות את התנהגות שוק הרכב בזמן משבר.
סביר להניח כי מרבית מנהלי היבואניות לא יודו כעת בטעותם, ויסבירו כי התעוררות שוק הרכב ב-2009 נבעה מהשפעות חיצוניות, כמו החלת רפורמת "מיסוי ירוק" באוגוסט, שינוי שיטת חישוב המס שמשלמים בעלי רכב צמוד ב-1 בינואר 2010, או התאוששות הכלכלה העולמית. ותהיה בכך מידה מסוימת של אמת. יהיו גם מי שיטענו כי התבססות השוק על רכישות של חברות ליסינג וציי רכב - האחראים ליותר מ-60% מכל המכוניות החדשות מדי שנה - הצילה את היבואניות מקריסה.
אבל האמת כנראה אחרת: אמנם שוק הרכב מושפע משינויים בכלכלה המקומית והעולמית, אך יש בו היקף ביקוש בסיסי וקשיח, שעולה על הערכותיהם של מרבית מנהלי היבואניות. וזה כלל לא משנה אם חברות ליסינג קונות את המכוניות, או אם לקוחות פרטיים עושים את זה - התוצאה אחת, והיא שונה ואופטימית בהרבה ממה שבכירי הענף חזו לפני שנה.
המותג | מסירות 2009 | שינוי מ-2008 | מיקום ב-2008 |
1. מאזדה | 31,494 | - | 1 |
2. יונדאי | 20,305 | 1%+ | 3 |
3. טויוטה | 18,401 | 10%- | 2 |
4. פורד | 11,559 | 6%+ | 6 |
5. שברולט | 11,492 | 16%- | 4 |
6. הונדה | 7,882 | 38%- | 5 |
7. פולקסווגן | 7,481 | 8%- | 8 |
8. ניסאן | 6,987 | 26%+ | 14 |
9. סוזוקי | 6,277 | 22%- | 9 |
10. סיטרואן | 6,006 | 24%- | 10 |
סה"כ | 172,715 |
* מקור: נתונים ראשוניים של איגוד יבואני הרכב
אז מי מכר לנו שם?
מנתונים ראשוניים של איגוד יבואני הרכב, עולה כי מאזדה סיימה את שנת 2009 עם מסירות של 31,494 מכוניות - נתון זהה לזה של 2008 - שנת שיא בשוק המקומי. יונדאי, במקום השני, מסיימת עם נתון מסירות כמעט זהה לזה של 2008 - עלייה של 1%, ל-20,305 מכוניות. לאור ירידת כלל המכירות בשוק בשיעור של 11%, ולאור אותן תחזיות "שחורות" בתחילת השנה, זהו הישג מרשים.
טויוטה, שסוגרת את השלישיה המובילה של השוק, רשמה בשנה שעברה ירידה של 10%, ל-18,401 מכוניות. אל המקום הרביעי מגיעה פורד - הראשונה מבין האירופיות, עם 11,559 מכוניות, או עלייה כ-6% בהשוואה ל-2008. שברולט, שמסיימת את השנה במקום החמישי, יכולה לכאורה לשמוח: 11,492 מכוניות שנמכרו ב-2009 הוא נתון נאה בכל קנה מידה. אלא שעבור המותג האמריקני, מדובר בירידה משמעותית של כ-15% בהשוואה ל-2008 - גבוהה מהירידה של כלל השוק.
עוד מאוכזבת ומאכזבת, היא הונדה, שאמנם מסיימת את השנה במקום השישי, אך רושמת צלילה חדה של כ-38%. גם פולקסווגן ירדה בשנה שעברה, אם כי בשיעור מתון בהרבה: המותג הגרמני ירד ב-8%, ומכר 7,481 מכוניות. עבור ניסאן, שנת 2009 התבררה כמוצלחת במיוחד: מכירותיה עלו ב-26%, ל-6,987 מכוניות. סוזוקי וסיטרואן, שסוגרות את העשירייה הראשונה, רשמו שתיהן ירידה: 22% עבור היפנים, 24% לצרפתים.
המותג | מסירות 2009 | מסירות 2008 | שינוי באחוזים |
1. אודי | 1,367 | 977 | 40%+ |
2. ב.מ.וו | 950 | 757 | 25%+ |
3. מרצדס | 917 | 1,401 | 20%- |
4. לקסוס | 425 | 395 | 8%+ |
5. אינפיניטי | 164 | - | - |
6. קדילאק | 93 | 134 | 69%- |
7. יגואר | 82 | 125 | 66%- |
8. פורשה | 55 | 30 | 83%+ |
* מקור: נתונים ראשוניים של איגוד יבואני הרכב
יוקרה, כמעט-יוקרה
מותג היוקרה הנמכר ביותר בישראל הוא אודי, עם צמיחה מרשימה מאוד של כ-40% ל-1,367 מכוניות. במקום השני, עם 950 מסירות ועלייה של כ-25%, ניצב ב.מ.וו. יש לציין כי בשני המקרים, ההצלחה המרשימה בשנה שעברה מגיעה על-רקע פעילות שיווק אגרסיבית מאוד, שלוותה במבצעי מכירות, מימון והנחות. המבחן הגדול של שני המותגים, יהיה בשנה קרובה, במהלכה ידרשו לשמור על המומנטום החיובי. כדאי גם לציין כי בשוק היוקרה, יש מי שסבור שמבצעי המכירות האגרסיבים עלולים לפגוע בכוחם של המותגים בטווח הארוך.
מרצדס, ששלטה בשוק היוקרה במשך מרבית שנות ה-2000, מסתפקת בסיכום השנה במקום השלישי מבין מותגי היוקרה. מכירות היצרנית הגרמנית צנחו ב-20%, ל-917 מכוניות בלבד, רק 579 מהן פרטיות. לקסוס מסיימת שנה סולידית, עם עלייה של כ-8%, ל-425 מכוניות, ואילו העולה החדשה אינפיניטי מסרה השנה 164 מכוניות חדשות. יגואר, מותג היוקרה הבריטי הוותיק, צנח ב-34%, וסיים את השנה עם 85 מסירות בלבד.
וולוו השוודית סיימה את 2009 עם מכירות של 1,197 מכוניות - עלייה של כ-20%. יש לציין כי ב-2009 המשיכה וולוו למכור את ה-S60 הוותיקה מאוד, בהנחות גבוהות ובמחירים נמוכים משמעותית מבקטגוריית היוקרה. חובבי אלפא רומיאו, יכולים לנשום קצת לרווחה, אחרי שנים ארוכות שבהן המותג האיטלקי היה על קרוב להכחדה. אלפא זינקה בשנה שעברה ב-115%, ומסרה 325 מכוניות.