מה הופך את החינוך המיוחד למיוחד כל כך?
על רקע תחרות "המורה של המדינה" יצאנו לבדוק מה מייחד את החינוך המיוחד, ומה מניע סטודנטים ללמוד מקצוע שדורש כמות רבה כל כך של השקעה ואחריות אישית
יש אנשים מיוחדים ויש מורים מיוחדים, כאלו שבשבילם להצליח לתקשר עם ילד המתמודד עם אוטיזם זו המתנה הטובה ביותר, יותר מכסף או כבוד. ילדים הסובלים מקשיים בלימודים נעים על הרצף שבין לקויות למידה קלות לילדים בעלי פיגור שכלי קשה. כיום, מערכת החינוך קשובה הרבה יותר לצרכיו של הילד, וילדים רבים שבעבר לא אובחנו כלקויי למידה או בעלי צרכים מיוחדים מטופלים בעזרת כלים הנלמדים בחינוך המיוחד.
בבית הספר לחינוך מיוחד במכללה האקדמית בית ברל שוכנים חלק ממורי העתיד. על רקע תחרות "המורה של המדינה" יצאנו לבדוק מה מיוחד כל כך בחינוך מיוחד ומה מניע אותם לקחת על עצמם מקצוע שדורש כל כך הרבה השקעה ואחריות אישית.
צילום: רועי תורג'מן, עריכה: רונה פפר
"כשיש ילד שאתה מרגיש שלימדת אותו אפילו דבר שעבור רבים הוא נראה טריוויאלי, כמו לקשור את השרוכים שלו לבד, והצלחת ליצור עימו קשר. אני חושבת שהסיפוק הזה שווה יותר מכל משכורת עתק או תואר לפני השם, כי קודם כל נגעת בבן אדם אחר", מסבירה ליאור רוזן סטודנטית לחינוך מיוחד בבית ברל.
בחינוך המיוחד משתמשים במגוון שיטות חדשניות כדי להגיע אל הילד ולהצליח ללמד אותו את שהתקשה ללמוד באופן רגיל. ישנם תלמידים שהערוץ הויזואלי שלהם חזק הרבה יותר מהערוץ השמיעתי ולכן למידה באמצעות ראייה ולא דרך שמיעה, תניב תוצאות טובות יותר. יש המתקשים בשליפת זיכרון וכדי ללמוד את לוח הכפל למשל, ילמדו אותם המורים לחרוז אותו בשירה המגיעה ממרכז אחר במוח האנושי. כך למשך אנשים שחוו שבץ מוחי ואינם מסוגלים לדבר, עדיין יכולים לשיר (עם כל המילים) את השירים אותם אהבו.
דרכים חוויתיות ומיוחדות המותאמות ספציפית לכל תלמיד
בחינוך המיוחד הדגש הוא על מציאת דרכים יצירתיות וחדשות להגיע לכל ילד לפי אמות המידה המתאימות לו, ולא אלו המתאימות לנו. “אנחנו לא באים 'לנרמל' את הילד אלא נותנים לו להוביל אותנו אל העולם שלו. דרך העולם שמתגלה לנו, יוצרים עימו קשר ומתחילים את ההתפתחות והלמידה" אומרת צליל כהן, סטודנטית לחינוך מיוחד במכללה. התוצאות שמתקבלות הן לא פעם מדהימות, וההתקדמות השכלית של הילד לא היתה מתקבלת ללא השימוש בדרכים חוויתיות ומיוחדות המותאמות לתלמיד הספציפי הזה.
עד לא מזמן, כמעט כל תהליכי הלמידה בבתי הספר הרגילים היו פרונטליים לחלוטין ונבעו משמיעה ושינון של חומר נלמד. החינוך המיוחד הביא גם לבתי הספר הרגילים את המעלות של יצירת קהילת למידה בכיתה, שיוצרת את הידע הנלמד ביחד בצורה אינטראקטיבית, כאשר המניעים היחידים להצטיינות הם עקרונות של תחרותיות אינדיוידואלית.
לומדים להכיר ולקבל את השונה
התוצאות שהתקבלו היו כה מעודדות, עד כי היום כמעט בכל בית ספר ישנה מורה משלבת אשר עובדת עם תלמידים מתקשים בצורה יחידנית, וכמעט כל מורה עובר השתלמות בחינוך מיוחד כדי להבין את ההתפתחויות האחרונות בתחום ולרכוש לארגז כלי ההוראה שלו כלים נוספים.
בעוד שבעבר היו רוב הילדים בעלי הצרכים המיוחדים משובצים בבתי ספר לחינוך מיוחד
המרוחקים ממקום מגוריהם, כיום המגמה היא להכניס לתוך בתי הספר הרגילים ילדים בעלי צרכים מיוחדים ולתת להם להתערות בחברת התלמידים. כך, הילד המיוחד מכיר חברים המתגוררים במקום מגוריו, ורוכש לעצמו קהילה חברתית.
ערך מוסף עצום הוא בכך שהילדים האחרים לומדים להכיר ולקבל את השונה מהם ואינם עוד מפחדים או נרתעים מאינטראקציה עם ילדים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. "בכך, בעצם יצירת המפגש עוד בגיל צעיר" מסכמת כהן, "הופכת כלל החברה האזרחית לסובלנית ואנושית – טיפה יותר".
בואו להמליץ על המורה של המדינה
"ידיעות אחרונות" בשיתוף עם מפעל הפיס, הסתדרות המורים בישראל, חברת פילת ו-ynet מכריזים על תחרות "המורה של המדינה". בואו לבחור את המורה של המדינה, מלאו את טופס המועמדות, ספרו לנו מי המורה שלדעתכם ראוי לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים אשר ייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים בתחרות. אפשר להמליץ על מורים שעליהם הומלץ גם בשנה שעברה. ניתן להגיש מועמדות עד 15 בינואר 2010.