שתף קטע נבחר
 

חוק הדלקן האוניברסלי אושר לקריאה ראשונה

לפי החוק, הדלקנים האוטומטיים במכוניות יהיו מדגם אחיד, ויאפשרו מעבר מהיר בין חברות הדלק המתחרות. עם זאת, הנוסח שאושר היום בוועדת הכלכלה ישרת בעיקר את משרדי הממשלה, חברות ומוסדות ציבוריים, וכן עסקים שמחזיקים ציי רכב גדולים - והוא אינו מתייחס לצרכן היחיד שמחזיק ברכב פרטי

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה היום (ד') לקדם הצעת חוק שמסדירה הפעלת דלקנים אוניברסליים מדגם אחיד, המאפשר תדלוק מכוניות בכל תחנה שבה יש דלקן.

 

 

הנוסח שאושר היום לקריאה ראשונה ישרת בעיקר את משרדי הממשלה, חברות ומוסדות ציבוריים, וכן עסקים שמחזיקים ציי רכב גדולים. לעומת זאת, החוק אינו מתייחס לצרכן היחיד שמחזיק ברכב פרטי. יש לציין כי הצעת החוק המקורית, שיזם ח"כ שי חרמש (קדימה), עברה סירוס משותף בלחץ הממשלה וחברות הדלק הגדולות.

 

המוסדיים הגדולים צורכים כמחצית מכמויות הדלק השנתיות

בחוק החדש דגם הדלקנים האוטומטיים יהיה אחיד לכל ספקי הדלק והתחנות, אבל האספקה בפועל תתבסס על התקשרויות פרטניות עם ספק אחד או עם כמה ספקים. עם כל אחד מהספקים תהיה התחשבנות נפרדת, לפי מחיר מוסכם מראש או מחיר התחנה, בין אם מדובר בחברת דלק גדולה או תחנת דלק פרטית קטנה.

 

עד כה ההתקשרות של תחנות הדלק הייתה בלעדית עם ספק אחד דרך דלקן המיוחד לו. החוק החדש שינה את פני הדברים והוא אוסר על התקשרות בלעדית עם ספק אחד. התדלוק בפועל אינו מחייב התקנת דלקן בתחנת התדלוק, אלא מתבצע בפשטות בהצגת כרטיס אשראי המיוחד לספק.

 

לוועדה נמסר כי שליש מכמות הדלק השנתית נמכרת בשיטה זו. החוק החדש אמנם יאפשר התקשרות בו זמנית עם כמה ספקים, אבל היא תהיה כרוכה בטרחה המחייבת את הנהג לשאת כרטיסי אשראי כמספר הספקים - ולנהל התחשבנויות נפרדות עם כל אחד מהם.

 

הספקים יוחלפו מהר יותר

היתרון היחיד בנוסח המתוקן, שיתרום לעידוד התחרות במשק הדלק, יאפשר לממונים על ציי הרכב הגדולים להחליף ספק במכרזים לתקופות קצרות מאלה הנדרשות היום. זאת, מאחר שהחלפת הספק לא תחייב את ההשקעה היקרה של החלפת דגם הדלקן המיוחד היום לכל ספק (שמחירו כ-500 שקל ליחידה). החלפת הספק תתאפשר לדוגמא – אחת לשנה במקום התקופה המינימלית הקיימת של 5 שנים לפחות, כדי שההשקעה בדלקן החדש תשתלם.

 

חרמש נאלץ להסכים לנוסח המצומצם למרות שכדבריו, "יצאתי עם חצי תאוותי בידי". לפי הצעתו המקורית הדלקן האוניברסלי היה אמור לבטא את שמו לפי דגם כרטיס הכספומט שמאפשר משיכת כסף מזומן מרוב הכספומטים המשרתים את כל לקוחות הבנקים, והבנקים מתחשבנים ביניהם דרך מסלקה משותפת.

 

הנוסח הזה קיבל את תמיכת הממשלה לאחר התלבטות משרד התשתיות ועבר בקריאה טרומית. ואולם עד שהגיעה ההצעה לקריאה הראשונה בוועדת הכלכלה נחסמה ההצעה המקורית בידי הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, וחברות הדלק. הם התנגדו להקמת המסלקה המשותפת מחשש לחשיפת היקף הסחר של כל חברה לפני המתחרות. זאת לאחר שח"כ חרמש הציע שההתחשבנות במסלקה לא תתבסס על כסף אלא על כמויות הדלק. החברות אף איימו לעתור לבג"צ אם קן תסיר את התנגדותה.

 

כוח המיקוח יגדל

קן, כמו החשב הכללי באוצר, הסתפקו ביתרון שמעניק הנוסח המתוקן לקידום התחרות במשק הדלק באפשרות הקלה והזולה של הצרכנים המוסדיים להחליף ספק בהתראה קצרה - מה שמגדיל את כוח המיקוח שלהם להשיג במכרזים מחירים טובים ותנאי תשלום נוחים. חברות הדלק יהיו במתח תחרותי קבוע ולא יוכלו לשקוט על שמריהן תקופות ממושכות בין מכרז למכרז.

 

חרמש אמר היום כי עדיפה ההתקדמות הזאת מאשר המשך המצב הקיים, אם היא תגביר את התחרות לפחות על הכסף הגדול של הצרכנים המוסדיים, אבל לא הסתיר את צערו על שלא הצליח, להרחיב את התחרות על תחנות הדלק הקטנות. הוא מקווה שעל בסיס החוק החדש ניתן יהיה להעביר חקיקה משלימה שתחייב מתן החזרי מס על הוצאות דלק מוכרות רק על סמך דיווחי הדלקנים האוטומטיים. בכך ייפסקו דיווחי המס הכוזבים שהאוצר מעריך בהיקף שנתי של כ-700 מיליון שקל. יתרון זה נכלל בנוסח המקורי של החוק וגם הוא נכלל בשיקולי האוצר לתמוך בחוק מרגע הגשתו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תחנת דלק. ההצעה המקורית סורסה
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים