האטה בשוק הרכב האמריקני בשנת 2009
שפל חסר תקדים במכירות הרכב למרות תמריצי תכנית הגריטה של ממשל אובמה. עידן חדש בתרבות הצריכה האמריקנית, או טעות סטטיסטית שתתקן עצמה כבר בהשנה הבאה?
ירידה של יותר מ-21% במכירות, העדפת מכוניות קטנות וזולות, קריסת קונצרנים וגריטת מכוניות ישנות - אלה פניו של שוק הרכב האמריקני ב-2009. שוק הרכב החשוב בעולם מסכם שנה קשה מאוד. אולי לא הקשה בתולדותיו, אבל ללא ספק כזו שתרשם בדפי ההיסטוריה כנקודת תפנית חשובה. האמריקנים המכורים לרכב, מיעטו לרכוש מכוניות חדשות. התוצאה המיידית: ירידה של 21.1% במכירת רכב חדש, מ-13.2 מיליון מכוניות ב-2008, ל-10.4 מיליון ב-2009.
הסיבות לבריחה מאולמות התצוגה, שהביאה אגב גם לסגירה סיטונית של סוכנויות ברחבי המדינה, הייתה פועל יוצא של המשבר הכלכלי שהכה בצפון אמריקה, כמו-גם העליה החדה במחירי הדלק. השנה האחרונה שבה נמכרו פחות מכוניות אגב, הייתה 1982. למעשה, הנהנים היחידים מהמצב היו מפעילי התחבורה הציבורית, שזכו לעדנה. ערים חשובות כמו פניקס, סיאטל ויוסטון, הוסיפו מסלולים יעודיים לאוטובוסים, והניחו מסילות לרכבות קלות מקומיות. כל זאת, במקביל לקיצוץ במספר מקומות החניה והעלאת התעריפים.
ובקרב היצרנים? החדשות הרעות במיוחד מגיעות כמובן מצד שלושת הקונצרנים הגדולים - פורד, ג'נרל מוטורס וקרייזלר. אך בעוד שהראשון ידע להתמודד באופן עצמאי עם המשבר המאיים, ורשם ירידה של 15.4% "בלבד", השניים האחרים ראו מספרים פחות מבטיחים. ג'נרל מוטורס למשל, שניהלה במהלך השנה החולפת קרב על עצם קיומה, רשמה ירידה של כ-30% במהלך השנה החולפת. קרייזלר, שלמעשה איבדה את זהותה העצמאית ושייכת לפיאט, רשמה ירידה של כ-36% - תוך שהיא מוכרת את מספר המכוניות הנמוך ביותר בשנה אחת מאז 1962.
נתח השוק של ג'נרל מוטורס ירד ב-2009 למעט פחות מ-20% (ירידה של כשני אחוזים), ואילו פורד אחראים למעט יותר מ-16% - עליה של כאחוז. אגב, לכ-700 אלף כלי רכב חדשים שנמכרו השנה, אחראית לא אחרת מתכנית הגריטה המוצלחת במיוחד, שהעניקה כסף מזומן לרכישת רכב חדש, עבור מי שהסכים לגרוט את רכבו הישן. תכנית זו סייעה ליצרניות המקומיות להקטין הפסדיהן, ולשוק כולו להתמודד טוב יותר עם המשבר הכלכלי.
הצפי לשנה הבאה אופטימי יותר, אך רק במעט. האופטימיים שבאנליסטים מעריכים כי ב-2010 ימכרו כ-13 מיליון כלי רכב חדשים, בדומה למספר שנמכר במהלך 2008. הפסימיים צופים עליה קטנה יותר. יש להזכיר כי רמת המינוע בארה"ב היא עדיין הגבוהה ביותר בעולם המערבי, עם קרוב ל-780 מכוניות לכל 1,000 תושבים.