טויוטה פריוס: מלכת המכירות ביפן
מכונית הכלאיים של היצרנית הגדולה בעולם זינקה למקום הראשון בטבלת המכירות ביפן. להצלחה תרמה תוכנית תמריצים נרחבת של ממשלת יפן. אנליסטים: עם סיום התוכנית, יירדו מכירות הפריוס
מזנקת למקום הראשון: טויוטה פריוס הייתה המכונית הנמכרת ביפן ב-2009. כך מדווח בסוף השבוע האתר הכלכלי בלומברג. על-פי נתוני איגוד מפיצי הרכב ביפן, נמכרו בשנה שעברה 208 אלף יחידות מהדור השלישי של הפריוס - כמעט פי שלושה מאשר ב-2008. להצלחתה של הפריוס תרמה לא אחרת מאשר ממשלת יפן, המעניקה תמריצים לרכישת מכוניות חסכוניות בדלק. במקרה של הפריוס, תמריצי הממשלה יכולים לחסוך כ-4,200 דולר ברכישת הדגם הבסיסי, שמחירו כ-22 אלף דולר.
אולם, יתכן שהצלחת הפריוס תתברר כזמנית בלבד. אנליסטים סבורים כי עם הפסקת תוכנית התמריצים, ב-30 בספטמבר, עלולה מכונית הכלאיים של טויוטה לאבד את המקום הראשון בטבלת המכירות. "הפריוס הייתה אחת המכוניות שהרוויחו יותר מאחרות מהתמריצים של הממשלה", אומר יושיאקי קאוואנו. "אבל אין ספק שהמכירות ירדו החל באוקטובר".
טויוטה פריוס: מספר 1 ביפן
להצלחת הפריוס יש גם צד שלילי: "העלייה במכירות הפריוס, על-חשבון דגמים אחרים, תביא לירידה ברווחים של היצרנית", אומר האנליסט קוג'י אנדו. הסיבה לכך היא העלות הגבוהה יותר של ייצור הפריוס, הנובעת ברובה ממחירן הגבוה של הסוללות המותקנות בה. כדאי גם לזכור כי מיד עם הצגתה, הצהיר נשיא טויוטה, אקיו טויודה, על הפחתת מחיר הפריוס הבסיסית ב-12%, וזאת כדי להתמודד עם האינסייט של הונדה - ממנה נמכרו 93 אלף יחידות ב-2009.
גם בישראל נהנתה הפריוס מהצלחה נאה ב-2009, אם כי מכירותיהן של מכוניות כלאיים בארץ עדיין זניחות יחסית. הפריוס מכרה בשנה שעברה 863 יחידות מהדור השלישי ו-719 יחידות מהדור הקודם. הונדה אינסייט מכרה 357 יחידות ב-2009, ודגם הסיוויק ההיברידי מכר 391 יחידות. יש לציין כי גם בישראל נהנות מכוניות כלאיים מתמריצים לרכישתן: מס הקנייה המוטל על מכוניות מסוג הוא 30% בלבד, לעומת 83% למכוניות רגילות.