מגמת גיאוגרפיה
במסגרת פרויקט "המורה של המדינה" ביקשנו מכתבינו בעולם לספר על דמות המורה במדינות השונות. בגרמניה, למשל, חל פיחות במעמד המורים, בעוד שבבריטניה זוכה המקצוע לעדנה מחודשת. וגם: כמה משתכרים מורים בהודו ובסין ולמה ההורים האיטלקים מבקרים את הנעשה בכיתות?
סין | החינוך הוא ערך מקודש/ בועז ארד
מורה ישראלי שיזדמן לשיעור בבית ספר בסין ישפשף בוודאי את עיניו בתדהמה: התלמידים מקבלים את פני מוריהם בברכת שלום כיתתית, אינם פונים אליהם בשמם הפרטי, מקשיבים להם בשקט מופתי, לא מוציאים מילה מהפה מבלי שניתנה להם רשות, ולא זזים מכיסאותיהם מבלי שביקשו אישור. הרבה מאוד מהפכות עברו על סין, אבל החינוך נותר ערך מקודש.
העוסקים במלאכת ההוראה - דמויות הוריות הראויות לחיקוי ולהערכה. יום הולדתו של הפילוסוף והמחנך הנודע קונפוציוס, המכונה בסין גם "גדול המורים בכל הזמנים," נקבע כיום המורה הלאומי. במהלך היום הזה נערכים מצעדים צבעוניים מחוץ לבתי הספר, ערוצי הטלוויזיה מקדישים את כל לוח השידורים שלהם לתוכניות בנושא חינוך, ומורים זוכים לקבל משלוחי פרחים וברכות מתלמידיהם.
אלא שעם כבוד, כידוע, אי אפשר לקנות נודלס במכולת: בסין, כמו אצלנו, סובלים המורים משחיקה הולכת וגדלה במעמדם הכלכלי. חוק שעבר ב1994- קובע כי משכורתם הממוצעת צריכה להיות שווה לזו של עובדי ציבור בעלי ותק דומה. אבל במקומות רבים, בעיקר בסין הכפרית, העלובה, החוק נותר על הנייר בלבד. מורים רבים מקבלים משכורות רעב, ומעבירים שנים ארוכות במערכת החינוך מבלי שיזכו אפילו להעלאת שכר אחת. מספר הסטודנטים הפונים להוראה יורד, לא משום שאין זה מקצוע מכובד, אלא משום שבסין של היום הקפיטליזם השתלט זה מכבר על האידיאליזם, ועם משכורת של מורה קשה להגיע רחוק.
ההתמרמרות בקרב המורים גדולה מאוד. בספטמבר 2008 הכריזו מאות מורים במחוז סצ'ואן שבמערב סין על שביתה - צעד חריג מאוד בסין הקומוניסטית - בדרישה להשוות את שכרם לשכר עובדי ציבור, כמובטח בחוק. אגף החינוך המקומי ניסה לטעון כי אין לו תקציבים לכך, אולם כעבור כשלושה ימים, שבמהלכם הושבתו בתי הספר באזור, הגיע עימם להסדר.
הידיעה על המאבק המוצלח הציתה אש בשאר חלקי המדינה. עד סוף אותה שנה פרצו עשרות שביתות מורים בשבעה מחוזות שונים. הממשלה הסינית כל כך נבהלה מהמהלך, שהמונח "שביתת מורים" הוכנס לרשימת הביטויים האסורים של חומת האש הסינית הגדולה. רק כאשר מורים המועסקים במערכת החינוך הפרטית הצטרפו לגל השביתות, לפני כמה חודשים, הרשו לעצמם כלי התקשורת הממלכתיים לדון בפתיחות מפתיעה בבעיה הגדולה שמקצוע ההוראה נקלע אליה.
איטליה | ההורים מעבירים ביקורת על המורים/ מנחם גנץ
גל התגובות, המחאות והביקורת שספגה לאחרונה מערכת החינוך האיטלקית, כשביקשה לבצע רפורמות בתפקידו ובתפקודו של המורה בבית הספר היסודי, הוכיחו כי מדובר בנושא רגיש ושנוי במחלוקת. לאחר שנים ארוכות שבהן פיתחו את הצורך לחזק את הקשר עם תלמידים בני 6 עד 10 באמצעות שיתוף פעולה בין מורים וחשיפה לשלל מקצועות ותחומים, ביקשה שרת החינוך להחזיר עטרה ליושנה, ולהשיב לבית הספר את דמותו של המורה המחנך, המכונה כאן: "המורה היחיד," שילווה את התלמידים.
המחלוקת התרכזה בשאלה - האם מדובר בהחלטה שמקורה במשבר כלכלי, ובצורך לקצץ בתקציבים, או שמניעים פדגוגיים ותרבותיים הובילו להחלטה? "התחושה של המורים היא שמזה שנים הממסד והמערכת הפוליטית לא באמת מתעניינים בנעשה בבתי הספר," מסבירה מריה הלנה רוטיליו, מורה בבית ספר יסודי בעיר לאקווילה. "החברה האיטלקית מציבה היום את בתי הספר בזנב סדר העדיפויות, בעוד שבעבר נשמרה למערכת החינוך קדימות יתרה בהכשרת הדור הצעיר," היא מציינת. "ברמה האירופאית בתי הספר באיטליה לא זוכים לביטוי הולם, כסמל ודוגמה. שכר המורים ביחס לעמיתיהם באירופה נמוך, אף כי תוצאות התלמידים גבוהות."
גם המתחים בין המורים והתלמידים, והמורים וההורים הובילו את מערכת החינוך למציאות שונה. "יותר ויותר מורים נצמדים לתוכניות הלימוד, לצורך להעניק ציונים, וההורים, שאיבדו שליטה על חינוך הילד בבית, מעבירים ביקורת על המורים ומערערים את הסמכות של בית הספר." מכאן גם נגזרת דמותם של המורים באיטליה שנחשבים לסלחנים. בניגוד לצרפת, שם תלמידים מחויבים לפנות למורים בגוף שלישי ובכבוד, באיטליה תמצאו תלמידים שיפנו למורה בגוף שני.
ארה"ב | לא פונים למורה בשמו/ טל אוריון-גרלוי
אחד ההבדלים הבולטים ביותר בין בתי הספר בישראל לאלה שבאמריקה מתחיל באוכלוסייה ההטרוגנית. כאם לשלושה בנים השייכים למערכת הלימודית הציבורית במחוז לוס-אנג'לס, נדהמתי ביומם הראשון ללימודים ממגוון אוכלוסיות התלמידים: אמריקאים, סינים, הודים, אפרו-אמריקאים, מקסיקנים ורבים אחרים.
כמו בישראל, הלימודים מתחילים בשמונה בבוקר, אבל להבדיל מאצלנו, הילדים אינם מורשים להיכנס לכיתות לפני הצלצול. חדר הכיתה הוא של המורה, שם היא ממתינה להם. הכיתות מרווחות וממוזגות וממוצע כמות התלמידים בכיתה הוא .25-20 מורה מחנכת, אגב, הוא מושג השמור אך ורק לבית הספר היסודי. במהלך הלימודים בחטיבה ובתיכון, מורכבת לכל תלמיד מערכת שעות בלעדית רק לו, ומדי שעה עוברים התלמידים מכיתה לכיתה, מחליפים מורים, מקצועות ואת הנוף החברתי.
התלמידים אינם מורשים לפנות למורים בשמם, אלא רק בתואר גברת או אדון. כדי להשתתף בשיעור הם מחויבים להרים את ידם ולקבל אישור. גם היחס אלינו כהורים הוא קורקטי ונטול גינונים. בתחילת השנה הילדים וההורים חותמים על "חוזה" בין המורה לתלמיד, בו הם מתחייבים לכבד את חוקי בית הספר ודרישות המורה. תלמידים שעוברים על החוקים מסתכנים בהרחקה או בהשעיה.
נושא המשמעת מושרש מגיל צעיר. ילדים שמפריעים, נענשים בספסול במהלך הפסקת הצהריים או בביקור בחדר המנהל. הצטברות של שלושה ביקורים עוקבים מסתיימת בהרחקה. את בתי הספר התיכוניים פוקדים מדי יום שני שוטרים, שתפקידם למנוע התהוות של מצבי אלימות או התפשטות נגע הסמים. קיים גם איסור חמור להשתמש במכשירי טלפון ניידים, או ללבוש פריטי לבוש בלתי הולמים.
בריטניה | מנהל בית ספר מרוויח כמו מנהל בנק/ מודי קרייטמן
כשטוני בלייר נבחר לראשות הממשלה במאי ,1997 הוא הצהיר שסולם העדיפויות שלו מתבסס על שלושה אלמנטים: חינוך, חינוך וחינוך. ואכן, מערכת החינוך בבריטניה צברה תאוצה ב12- השנים האחרונות. הוקמו בתי ספר חדשים בשיטות האקדמיה (בשיתוף משקיעים פרטיים) וגם מעמד המורה התחזק. בבתי הספר היסודיים, בהם לומדים מגיל 4 וחצי עד ,11 עלה מאז שכרו של המורה בכ50- אחוז, ומסתכם כעת בכעד 35 אלף ליש"ט בשנה (כ55- אלף דולר) - לא כולל תוספות. מורים לא מוסמכים מרוויחים עד 30 אלף ליש"ט בשנה, ומנהלים מרוויחים על פי חזון בלייר כמו מנהלי סניפי בנקים - כ100- אלף ליש"ט בשנה. חופשות המורים נדיבות כמו בארץ, אבל שעות העבודה רבות יותר, שכן מצפים מהם להיות בבית הספר חצי שעה לפני פתיחת הלימודים, ולהישאר עד הערב.
הלחץ על המורים גדול. כך, למשל, מונעת השיטה סילוק תלמידים מבית הספר בגלל התנהגות גרועה או חוסר עניין בלימודים, ובית הספר מחויב לטפל בהם במסגרת הכיתה. אסור גם להקפיץ או להשאיר תלמידים כיתה, והמורה אמור להעסיק את הילדים, ברמות שונות, במקביל, באותה כיתה. מאידך, כמעט לכל מורה יש סייע או סייעת שמשתתפים בהעברת השיעור.
מעמד המורה השתפר פלאים תחת ממשלת הלייבור, גם תודות להגבלת גודל הכיתה. ב2001- לא הייתה למעשה הגבלה על מספר התלמידים בכיתה, כשבית ספר יסודי בדטפורד שבמזרח המדינה התפרסם בזכות כיתת ענק שמנתה לא פחות מ94- תלמידים. הוויכוח על גודל הכיתות עבר לפרלמנט, וראש הממשלה בלייר התחייב שמספר התלמידים בכיתות לא יעלה על .30 מעמד המורה השתפר עד כדי כך שרבים מעולם הפיננסים עזבו את הענף שסובל מחוסר יציבות, כדי להשתלב בענף ההוראה, שבו העבודה נחשבת ליציבה ובטוחה בהרבה.
הודו | רוב המורים עדיין גברים/ אימי גינזבורג
תפקיד המורה - "גורו" בסנסקריט - תופס מקום מרכזי ביותר בתרבות ההודית. בעבר, היה זה הגורו שלימד קרוא וכתוב, את תורות המספרים, האסטרונומיה והאסטרולוגיה, גוף האדם, עקרונות מוזיקליים, וכמובן לימודים רוחניים. עם חקיקת חוק חינוך חובה, נדרשו כמובן מורים רבים יותר, חינוכם נהיה פחות אקסקלוסיבי, והסטנדרטים ירדו, כך שמעמדו של המורה כבר מזמן אינו שווה-ערך לזה של גורו. משכורת המורים בהודו של היום אינה גבוהה במיוחד, ויכולה להגיע לכ1,500- שקל לחודש לכל היותר. ובכל זאת, מי שמחליט ללמוד הוראה, יזכה לרוב ליחס של כבוד והערכה ממשפחתו ומהסביבה. עד לפני כעשור, רוב המורים היו עדיין גברים, אבל בשנים האחרונות זה מתחיל להשתנות.
מזה 40 שנה, ב5- בספטמבר, חוגגים כאן את יום המורה לזכרו של אחד מנשיאי הודו, שהיה מורה דגול ואהוב, ואפילו נשיא המדינה מעניק ביום זה את תואר "מורה השנה," אבל מצב החינוך בהודו אינו מזהיר. רק לעיתים תמצאו מורים שראויים לתואר "גורו," ובמקומות רבים אחרים, במיוחד באזורים כפריים מרוחקים, תפגשו בכאלה הנחשבים לכסילים גמורים. בוליווד אוהבת לספר על מורים גדולים מהחיים, שנותנים את נשמתם למקצוע והולכים נגד המערכת. באחרונה עשה זאת הסרט "טארה זמין פאר," שהוקרן גם בארץ, ובמרכזו מורה שגילה שאחד מתלמידיו דיסלקטי, ועזר לו להגיע למצוינות אחרי שנות הזנחה והתעללות. הודו אהבה את הסרט, ובעקבותיו התנהלו דיונים ושיחות רבות על הצורך להעלות בחזרה את קרנו של המורה.
גרמניה | האלימות בבתי הספר מבריחה את המורים / אלדד בק
למורים בגרמניה אין, לכאורה, כל סיבה להתלונן על מצבם, למרות שבשנים האחרונות חלה התערערות במעמדם החברתי. גם אם סבלו בעשור האחרון משחיקת שכר משמעותית, הם עדיין ניצבים במקום השני (אחרי שווייץ) בטבלת המשכורות המשולמות למורים בעולם המערבי.
מורה בעל ותק של 15 שנה מקבל בגרמניה משכורת שנתית ממוצעת של כ45- אלף דולר ונהנה מ14- שבועות חופש בשנה, ואמור לעבוד 1,708 שעות בשנה 44) שעות שבועיות בממוצע.( למרות, שבדיעבד, רוב המורים מקדישים פחות זמן לעבודתם - מחקרים העלו שכרבע מהם לא עומדים בלחץ העבודה. המורים בגרמניה מועסקים על ידי המדינה, לכן הם נחשבים לפקידים, וזוכים להטבות הרבות המוענקות לבעלי מעמד זה - בראש ובראשונה, הגנה מפני אבטלה ואפשרות לצאת לגמלאות בגיל צעיר יחסית - גיל .50
למרות תנאי העבודה הטובים, חלה בשנים האחרונות ירידה במספר הפונים למקצוע
ההוראה, כשמרבית בעלי התארים האקדמיים פונים למקצועות בתחומי הכלכלה, המציעים משכורות טובות בהרבה. מצב זה ואפשרות הפרישה המוקדמת יצרו גירעון גדול במספר המורים, כשבשנה האחרונה היה מחסור של כ20- אלף מורים. סיבה נוספת לבריחה ממקצוע ההוראה היא התמוטטות הסדר והמשמעת בבתי ספר, שבהם פושטות תופעות של אלימות גם נגד מורים. האלימות נפוצה בעיקר בבתי ספר, שבהם גבוה מספר התלמידים המהגרים. במספר גדול של בתי ספר בשכונות מעורבות אף פנו מנהלים ומורים לעזרת המשטרה. מורים והורים גם מתלוננים על כך שמספר התלמידים המהגרים הגדל מחייב את הורדת רמת ההוראה.
בתנאים אלה, אין פלא שמעמדם של המורים אינו כפי שהיה בעבר: סקר חדש קבע, כי 58 אחוז מהגרמנים סבורים שיותר מדי מורים לא מתאימים למקצועם, 47 אחוז מעריכים שהמורים מתלוננים לעיתים קרובות מדי על עבודתם, 41 אחוז אומרים שמורים גרמנים אינם מסוגלים להתמודד עם ביקורת, ו39- אחוז מההורים מוחים על שהם צריכים לתקן לעיתים קרובות מדי טעויות של מורים.
בואו להמליץ על המורה של המדינה
"ידיעות אחרונות" בשיתוף עם מפעל הפיס, הסתדרות המורים בישראל, חברת פילת ו-ynet מכריזים על תחרות "המורה של המדינה". בואו לבחור את המורה של המדינה, מלאו את טופס המועמדות, ספרו לנו מי המורה שלדעתכם ראוי לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים אשר ייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים בתחרות. אפשר להמליץ על מורים שעליהם הומלץ גם בשנה שעברה. ניתן להגיש מועמדות עד 23 בינואר 2010.