דטרויט 2010: קפוא בחוץ, ירוק בפנים
במזג אוויר חורפי, עם טמפרטורות שצונחות מתחת ל-0, נפתחת היום (ב') תערוכת דטרויט. במרכז יעמדו חסכון בדלק, מערכות הנעה אלטרנטיביות ובעיקר - איך משכנעים GM וקרייזלר את הממשל ברצינות כוונותיהם
ירוקה מתמיד, חסכונית במיוחד, קטנה יותר - ובעיקר מאוד גלובלית. זו תהיה דמותה של המכונית המוצגת בתערוכת הרכב הבינלאומית של דטרויט, אשר נפתחת היום (ב') במזג אוויר מקפיא, ועם מעט מאוד חיוכים. מערכות הנעה היברידיות, מנועים חשמליים, צריכת דלק צנועה מאי פעם. ואם הכיוון הידידותי לסביבה של יצרניות הרכב היה ברור לנו בשנים האחרונות, תערוכת דטרויט מבטיחה להיות קיצונית עוד יותר - ודווקא במעוז זוללי הדלק של פעם.
את התפנית שעוברת התעשייה האמריקנית אפשר היה לזהות בתמונה ביזארית כמעט של רחוב ניו יורקי. אם בשבת בערב ניתן לזהות שיירת מוניות צהובות ברחוב הומה מועדונים, כשרק אחת או שתיים מהן שייכות לעידן מנועי הבנזין הענקיים וכל השאר נושאות את הסימון "היברידי" מאחור - כנראה שהמצב באמת שונה. ואם בערב התערוכה נראה אירוע קבלת הפנים של GM מהוסס, רגוע מאוד, שקט ומרווח - כנראה שהעידן הנוצץ והראוותני כבר לא יחזור.
שר התחבורה האמריקני, ריי לה-הוד, בפתיחת התערוכה (צילום: רויטרס)
הצרות שעברו על GM, קרייזלר ובמידה פחותה על פורד, ניערו את האמריקנים משנתם. ואם הציבור לא זקוק היה לקריאת השכמה זו, והפנה עורף זה מכבר לתוצרת האמריקנית, הרי שבכירי תעשיית הרכב זקוקים היו כנראה לקריסה הטוטאלית של סמלי דטרויט המיתולוגיים, כדי להבין שנחוץ זעזוע. אם אמריקה לא תשנה דרכיה, טובים סיכויה לגמור באותו מקום אליו הגיעה תעשיית הרכב הבריטית. וזה לא מקום טוב במיוחד.
ולמרות הכל, התערוכה בדטרויט לא תהיה עניה בפרמיירות: 50 יצרניות יציגו כ-30 מכוניות שיראו כאן לראשונה אור. בתערוכה צפויים לבקר כ-700 אלף איש, והיא תסוקר על-ידי אלפי נציגי תקשורת עולמית. כולם, ללא ספק, יחפשו את הדגמים החשמליים, אלה האמורים להתחיל ולעשות צעדים ראשונים בייצור סדרתי המוני עוד השנה. וכולם, ללא ספק, יבקשו לראות מה יש לשתי היצרניות שהציבור מושקע בהן לפתע, להציע.
כ-700 אלף מבקרים צפויים להגיע לתערוכה (צילום: AFP)
קרייזלר, אשר מנוהלת מעשית על-ידי פיאט האיטלקית, זכתה לתמיכת הממשל אך תתקשה להרשים בתערוכה הקרובה. למרות ניסיונות להציג דגמים משותפים ומפתיעים עם הקונצרן האיטלקי, נראה כי החברה תהיה שם בעיקר כדי, ובכן, להיות שם. הערכות של בכירי התעשייה הן כי קרייזלר תשמור על פרופיל מאוד-מאוד צנוע השנה, וסביר להניח שלא נראה ממנה הפתעות כלשהן.
פורד, היחידה משלוש היצרניות האמריקניות שלא ביקשה כל עזרה מהממשל, היא גם היצרנית המצליחה ביותר מהשלוש כרגע. זו אולי הסיבה לכך שלא תהיה לה בעיה כלשהי להציג דווקא שני מנועי שרירים חדשים עבור המוסטנג. חשובה הרבה יותר - ודאי לשוק הישראלי - תהיה הצגת הדור השלישי של הפוקוס.
ההכנות נמשכות עד הרגע האחרון בדוכן מרצדס (צילום: AFP)
ג'נרל מוטורס, שזכתה לתמיכה המסיבית ביותר של הממשל, ובהתאם גם למעורבות - למרות ההכחשות הנמרצות - של פקידי ממשל בתהליך קבלת ההחלטות, תחדש כנראה יותר מכולן. במוקד העניינים תעמוד כמובן הוולט החשמלית, בה ננהג בעוד מספר ימים. תהיה גם אבאו מעודכנת, ביואיק ריגל על בסיס אופל, קדילאק CTS-V קופה, וכנראה גם "בקרוב" לספינת דגל חדשה מחטיבת היוקרה.
גם היצרניות הגרמניות לא יפספסו הזדמנות לעניין את שוק היעד הגדול ביותר עבורן, עדיין. אודי תציג את ה-A8 החדשה, מרצדס את ה-E קבריולה, ב.מ.וו את סדרה 1 החשמלית, והן לא יהיו לבד. פולקסווגן מעוניינת להפתיע מעט, וכך גם טויוטה ואפילו וולוו. גם הקוריאנים של יונדאי ימשכו תשומת לב, וכך גם דוכן סיני גדול - שלראשונה יוכל להתהדר בהיותו המייצג של שוק הרכב הגדול בעולם. בהמשך נדווח על החדשות, הישר מהדוכנים השונים.
תערוכת דטרויט 2010: תעשיית הרכב ירוקה מתמיד (צילום: AFP)
הכתב הוא אורח חברת GM