שתף קטע נבחר

מורת דרך

סופי בן-ארצי גרה במטולה, ברחוב הכי צפוני במדינה. זה לא מפריע לה לנסוע מאות קילומטרים כדי לנהל בית-ספר בערבה. בואו להמליץ על "המורה של המדינה"

תלמידים שמתגוררים רחוק מבית-הספר מרבים להתלונן על כך שהם נאלצים להתעורר מוקדם כדי לתפוס את ההסעה ללימודים. אבל מה תגידו על מנהלת שחוצה את כל מדינת ישראל, ממטולה שבצפון הרחוק ועד לערבה הדרומית, כדי להגיע לבית-הספר?

 

סופי בן-ארצי ‭,(52)‬ מנהלת תיכון "שיטים" בערבה, מתגוררת ברחוב הכי צפוני במדינה: רחוב הלבנון במטולה, במרחק נגיעה מהגבול. מדי יום ראשון היא יוצאת מהבית בשתיים לפנות בוקר ונוסעת כ‭400-‬ ק"מ כדי להגיע ראשונה לבית-הספר ולקבל את פני התלמידים. במהלך השבוע היא נשארת לישון ביישוב הקהילתי ספיר, וביום חמישי בערב היא נכנסת למכונית ומתחילה את המסע המפרך חזרה צפונה, אל בעלה וארבעת ילדיה הממתינים לה במטולה.

 

מה גורם לאשת חינוך לעשות מאמץ כה גדול? כמו תמיד, תחושת השליחות. לבן-ארצי דווקא היו הצעות לנהל בתי-ספר תיכוניים קרוב לבית, אבל היא החליטה להתמודד על מכרז לניהול בית-ספר דווקא בערבה - חבל ארץ המשווע לאנשי חינוך.

 

מיקומו של תיכון "שיטים‭,"‬ במרחק שעת נסיעה מיישוב עירוני קרוב, מקשה על מערכת החינוך לגייס מורים. אבל בן-ארצי קורצה מחומר אחר. המרחק והניתוק מהמשפחה לא הרתיעו אותה, גם לא המגורים באזור מבודד ולוהט מחום. אפילו העובדה שנפצעה שנה קודם לכן באורח קשה בתאונת דרכים לא מנעה ממנה לחזור להגה ולצאת לנסיעות הארוכות דרומה.

 

"אני רואה בניהול בית הספר 'שיטים' אתגר. החלטתי ללכת אחרי האני מאמין שלי‭,"‬ היא מספרת. "אז נכון שחם נורא, שהתנאים אינם תנאים וכדי לראות רופא שיניים, לקנות בגד או להיפגש עם חברה בבית-קפה צריך לנסוע שעה וחצי לעיר הקרובה. זה לא משנה לי. אני מעריכה את התושבים המתגוררים כאן. בעיניי, זוהי חלוציות אמיתית. התאהבתי בצוות המורים כאן, הם זן אחר ומיוחד. יש לנו כאן מורים אכפתיים, וכולם משקיעים מעבר לשעות העבודה כדי לסייע לתלמידים ולקדם אותם‭."‬

 

בן-ארצי מאמינה שבחינות הבגרות חשובות, אך הן לא חזות הכל. לכן היא מצפה מהמורים לעודד את התלמידים להשקיע בתחומים הקרובים ללבם. "לתלמידים המתגוררים בערבה אין קניונים ומקומות בילוי אחרים כמו שיש בערים‭,"‬ היא מסבירה. "לכן החינוך הוא בראש מעייניהם. הם משקיעים את זמנם בפיתוח היצירתיות הטמונה בהם. כך, למשל, מרבית התלמידים שלנו מנגנים‭."‬

 

לדברי בן-ארצי, גם המורים מגלים יצירתיות יוצאת דופן: "אנו מאפשרים למורים ליהנות מעבודה מגוונת. כך, למשל, המורה לגיאוגרפיה מלמד גם קרב מגע, המורה לספרות מלמדת גם בישול ואירובי, ומורים אחרים מלמדים במקביל גם קרמיקה, תפירה ומוזיקה. אני סבורה ששיחה המתפתחת בין מורה לתלמידים סביב שולחן האוכל לאחר שבישלו יחד מקרבת ביניהם יותר מאשר שיחה במהלך השיעור‭."‬

 

למנהל מנהל החינוך ההתיישבותי במשרד החינוך, ד"ר יחיאל שילה, יש רק מילים טובות לומר על המנהלת ממטולה: "אני מאוד מעריך אותה. מורים ומנהלים המגיעים למערכת החינוך בערבה למרות הקשיים מגשימים את הציונות האמיתית". ‬

 

בואו להמליץ על המורה של המדינה

"ידיעות אחרונות" בשיתוף עם מפעל הפיס, הסתדרות המורים בישראל, חברת פילת ו-ynet מכריזים על תחרות "המורה של המדינה". בואו לבחור את המורה של המדינה, מלאו את טופס המועמדות, ספרו לנו מי המורה שלדעתכם ראוי לזכות בפרס הצטיינות ובהכרה ציבורית ואולי הוא יזכה להיות אחד מששת המורים המצטיינים אשר ייבחרו על ידי ועדה של אישי ציבור מובילים בתחרות. אפשר להמליץ על מורים שעליהם הומלץ גם בשנה שעברה. ניתן להגיש מועמדות עד 23 בינואר 2010.


 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סופי בן ארצי -
צילום: ערן יופי כהן
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים