שתף קטע נבחר
 

חלם, בגרסה ידידותית לסביבה

משרדי הממשלה אינם מצליחים להחליט אילו מכוניות יכולות להשתתף בתוכנית הגריטה, שיצאה לדרך בתחילת השנה. השר להגנת הסביבה אומר שרק מכוניות בנות 20 ויותר משתתפות, בעוד שר התחבורה אומר שגם מכוניות בנות 15 יכולות. מי צודק?

המלחמה על תוכנית הגריטה: שני משרדי ממשלה רבים, והאזרח יוצא מבולבל. ב-1 בינואר יצאה לדרך "תוכנית הגריטה" הממשלתית, במסגרתה מעניקה המדינה תשלום של 3,000 שקל למי שימסור את מכוניתו הישנה, וזאת בתנאי שהיא בת 20 שנה או יותר. עד כאן, הכל פשוט ואף מבורך, שכן התוכנית מיועדת להוריד מהכביש כלי רכב ישנים ומזהמים, שלרוב גם אינם מצוידים במערכות בטיחות מודרניות. אלא שמתברר כי כאשר מעורבים בתוכנית אחת כמה משרדי ממשלה, שום דבר אינו פשוט כמו שהוא נראה.

 

באתר הרשמי של משרד התחבורה, בהסבר מפורט על תוכנית הגריטה, נקבעים הקריטריונים לזכאות לקבלת התשלום: "בעלי רכב ישן, שגילו 20 שנה ומעלה, אשר רישיונו בתוקף, יוכלו למסור את רכבם". במקום אחר, מבהירים לציבור שוב כי "כל התנאים הבאים חייבים להתקיים: רכב משנת ייצור 1990, או ישן יותר". אם כן, איפה בדיוק הבעיה?


תוכנית הגריטה: מכוניות בנות 15 שנה משתתפות. או שלא. בעצם, למה לא?

 

באותו משרד תחבורה אומרים כי התוכנית כוללת גם מכוניות בנות 15 שנה או יותר, שהורדו מהכביש על-ידי ניידות הבטיחות של המשרד. במשרד התחבורה מסבירים כי על-פי החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, הוחלט "לכלול גם כלי רכב בני 15 שנה ומעלה", לשון ההודעה הרשמית. מבולבלים? חכו, רק התחלנו.

 

במשרד להגנת הסביבה טוענים בתוקף, כי מכוניות בנות 15 שנה אינן משתתפות בתוכנית. השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הסביר ל-ynet כמה פעמים בשבועות האחרונים כי התקציב המיועד לתוכנית, בסך 20 מיליון שקל בשנה, אינו מאפשר את הרחבת התוכנית, וכי רק בשלב מאוחר תיבחן הכללתן של מכוניות ישנות יותר.

 

"נשמח להרחבה, אך ורק בתנאי שזה לא ייפגע בגריטת מכוניות ישנות ומזהמות יותר", הסביר השר לאחרונה. "אם התקציב היה גדול יותר, היינו מציעים גם לבעלי כלי רכב צעירים יותר להשתתף בתוכנית". נו, אז מכוניות בנות 15 שנה לא נכללות בתוכנית נכון? אז זהו, שלא. כלומר, כן. לא הבנתם? הנה עוד גרסה. 

 

בניגוד לדברי השר, באתר האינטרנט של המשרד להגנת הסביבה מצוין במפורש כי מכוניות בנות 15 שנה או יותר, דווקא כן יכולות להשתתף בתוכנית. "תוכנית הגריטה מיועדת בעיקרה לכלי רכב משנת ייצור 1990 ומטה. בנוסף, כלי רכב משנת ייצור 1995 ומטה, אשר הורדו מהכביש על ידי ניידות הבטיחות של משרד התחבורה, יוזמנו להשתתף בתוכנית". אז מה הגיל של המכוניות שיכולות להשתתף בתוכנית - 15 או 20 שנה? רגע, הסיפור הזה עוד לא נגמר.

 

שיחת טלפון אל האתר היחיד בארץ שבו מופעלת כיום תוכנית הגריטה, א.א. קאר-סנטר באשדוד, גילתה כי גם שם הצליחו משרדי הממשלה לזרוע בלבול ומבוכה: "אני לא יודעת, ולכן אני מפנה אותך למוקד הטלפוני של משרד התחבורה", אמרה ל-ynet אחת העובדות במקום. ומה אמרו במוקד של משרד התחבורה? שם חזרו על הנחיית שר התחבורה, לפיה התוכנית כוללת מכוניות בנות 15 שנה, שהורדו מהכביש על-ידי ניידות הבטיחות של המשרד. 

 

בשלב זה כבר לא הייתה ברירה אלא לפנות אל משרדי הממשלה, בבקשה לקבל הבהרות ותגובה רשמית. במשרד להגנת הסביבה אומרים כי "אנחנו נשמח ונברך על כל רכב נוסף שייגרט, כל עוד המימון לכך יהיה חיצוני, ולא במסגרת ה-20 מיליון שהוקצבו לתוכנית. זאת, מתוך חשש שכל הרחבה של התוכנית, תפגע במהותה - הורדת כלי רכב מיושנים, בני 20 ויותר, שהם המזהמים ביותר". בלשכת השר גם מציינים כי התקציב הנוכחי, אינו מאפשר את הרחבת התוכנית. בעניין הפרסום באתר האינטרנט, מבהירים שם כי הטעות תתוקן.

 

מנגד, במשרד התחבורה אומרים כי הנוהל שפורסם חד-משמעי, ואינו מותיר מקום לספק: מכוניות בנות 15 שנה, שהורדו מהכביש על-ידי ניידות בטיחות, משתתפות בתוכנית הגריטה. בעניין הפרסום באתר האינטרנט, מבטיחים שם כי הכתוב יתוקן עוד היום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. 20 שנה
צילום: יותם פרום
שר התחבורה, ישראל כץ. 15 שנה
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים