שתף קטע נבחר
 

תחרות בשוק הרכב? לא בקרוב

ל-ynet נודע כי רפורמה שאמורה לאפשר את פתיחת שוק הרכב המקומי לתחרות חופשית, נתקעה. הסיבה: מתברר כי למשרד התחבורה אין סמכות לשנות את צו הייבוא, העומד בבסיס הרפורמה. תגובת משרד התחבורה: "משרדי הממשלה מתואמים ביניהם, ואין כל עיכוב ברפורמה"

רפורמה שאמורה לפתוח את שוק הרכב לתחרות חופשית, נתקעה לאחר שהתברר כי למשרד התחבורה אין סמכות לשנות את צו הייבוא. ל-ynet נודע הערב (ד') כי רפורמה שמנסה משרד התחבורה לקדם מזה מספר שנים, במסגרתה ייפתח שוק הרכב לתחרות, נתקלה במכשול מפתיע: משרד המשפטים הבהיר כי תיקון צו הייבוא - אחד השלבים העיקריים ברפורמה - אינו נמצא בסמכות משרד התחבורה, והוא נתון תחת אחריותו של שר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר.

 

על-פי מידע שהגיע לידי ynet, משרד התחבורה הגיש לאחרונה בקשה להעביר לידיו חלק מהסמכויות הנוגעות לצו הייבוא, וזאת על-מנת שיוכל להמשיך את קידום הרפורמה. אולם, בכירים במשרדי הממשלה מעריכים כי שר התמ"ת לא ימהר לוותר על סמכותו, המעוגנת בחוק.


מתי ייפתח שוק הרכב לתחרות? (צילום: רועי צוקרמן)

 

בתגובה לדברים, אומרים הערב במשרד התחבורה ל-ynet כי "אין כל עיכוב ברפורמת הייבוא המקביל. הצו נמצא ברובו הגדול בתחום הסמכות של משרד התחבורה, וחלקו הקטן בתחום סמכותו של משרד התמ"ת. משרדי התחבורה, התמ"ת והמשפטים מתואמים ביניהם, ובימים הקרובים יוחלט על דרך עיגון הסמכויות בצו - כדי שניתן יהיה לתת 'אור ירוק' לביצוע הרפורמה".

 

יש לציין כי על-פי תוכנית העבודה של משרד התחבורה לשנת 2010, עד תחילת אפריל אמור היה המשרד להביא לאישור ועדת הכלכלה את רפורמת "יבוא מקביל": יבוא של מותג אחד על-ידי מספר יבואנים מתחרים. יתרה מכך - במשרד התחבורה העריכו כי הרפורמה תביא לירידת מחירים ממוצעת של 2% עד 5%, כבר במהלך המחצית הראשונה של השנה, ובנוסף תביא להגדלת מספר היבואנים מ-20 כיום ל-50 עד סוף 2010.

 

אלא שכעת נראה כי משרד התחבורה יתקשה לעמוד בלוח הזמנים שקבע. בנוסף לבעיה שהתעוררה בעניין הסמכות לשינוי צו הייבוא, התגלו לאחרונה גם לא מעט חילוקי דעות בנושאים מהותיים אחרים. כך למשל, בכירים בשוק הרכב מתחו ביקורת חריפה נגד תנאי הסף שנקבעו לעוסקים בייבוא מקביל. אותם בכירים מעריכים כי במתכונתה הנוכחית, עלולה הרפורמה לפגוע בסופו של דבר בצרכנים, שכן היא תאפשר את כניסתם לשוק של גורמים בעלי מוסר עסקים מפוקפק.

 

יש לציין כי בשוק הרכב טוענים כי ההערכות של משרד התחבורה בעניין התועלת של הרפורמה, לוקות באופטימיות יתרה. את עיקר התועלת, כך מעריכים בכירים בשוק, יראו מי שרוכשים מכוניות יוקרה, כמו מרצדס, ב.מ.וו או פורשה. עבור מרבית הציבור, הרוכש מכוניות משפחתיות עממיות במחירים של כ-100-120 אלף שקל, הרפורמה לא תשנה רבות: המחירים לא יוזלו משמעותית - אם בכלל - והיבואנים הוותיקים ימשיכו להיות שחקני המפתח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ. הורה לקדם את הרפורמה
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים