רשמי: הוכרז סכסוך עבודה ברכבת
ועד העובדים של רכבת ישראל הכריז היום על סכסוך עבודה. הסיבה: סירוב משרד האוצר לאשר את הסכם העבודה הקיבוצי החדש. בעוד שבועיים, יוכלו העובדים להתחיל בנקיטת עיצומים, שעלולים להידרדר עד השבתה מלאה
זה רשמי: ועד עובדי רכבת ישראל הכריז היום (ה') בצהריים על סכסוך עבודה. כפי שפורסם ב-ynet בשבוע שעבר, ועד העובדים של רכבת ישראל מסלים את המאבק במשרד האוצר, בגין סירובו לאשר את הסכם העבודה הקיבוצי החדש. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בההסתדרות, אבי אדרי, הודיע היום להנהלת הרכבת באופן רשמי על הכרזת סכסוך עבודה. בעוד 14 יום, ב-29 בינואר, יוכלו העובדים להתחיל לנקוט עיצומים, ואף לשבש או להשבית את תנועת הרכבות.
הרקע לסכסוך העבודה הוא סירוב משרד האוצר לאשר את הסכם העבודה הקיבוצי, עליו חתמו ועד העובדים, הנהלת רכבת ישראל וההסתדרות. סירובו של משרד האוצר, כך מסבירים מקורות ברכבת, נוגע לעדכון שכר רטרואקטיבי, בגובה 4% - עדכון עליו הוסכם כבר בעבר. יש לציין כי כבר לפני עשרה ימים, התריעו מקורות ברכבת על כוונת ועד העובדים להכריז על סכסוך עבודה. על-פי אותם מקורות, חלק מהעובדים אף החלו בנקיטת עיצומים, ושיבשו את תנועת הרכבות בשבוע שעבר.
(צילום: משה מילנר, לע"מ)
יש לציין כי יו"ר ועד העובדים של הרכבת, משה סוליקרו, הבהיר לאחרונה כי "במידה ומשרד האוצר לא יקיים את מה שהובטח לעובדים, ועד עובדי הרכבת בשיתוף עם ההסתדרות, יכריז על סכסוך עבודה". מנגד, באוצר העריכו כי חילוקי הדעות עם הוועד הם "טכניים", ואין בכוונת העובדים להכריז על סכסוך עבודה.
בהודעה שהועברה היום להנהלת הרכבת, והגיעה לידי ynet, מציין יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, כי הסיבה לסכסוך היא "מבוי סתום במשא ומתן שמתנהל מזה כשנתיים לחתימתו של הסכם קיבוצי חדש". מקור בכיר ברכבת אמר לאחרונה ל-ynet כי "המרמור של העובדים מוצדק הפעם. מאז 2006 אין לעובדים הסכם שכר - וזה פשוט בלתי נתפס, ובוודאי שזה לא ראוי או מקובל".
בהודעה רשמית שפרסמה ההסתדרות, מסביר אדרי כי "תוספת השכר המיוחדת ניתנת בהסכם הזה לעובדים החלשים. משרד האוצר רוצה ביד אחד לתת ומיד לקחת ביד השנייה. צריך להבין שהמחלוקת בינינו והאוצר היא על 2.7 מיליון שקל לשנה, לטובת בעלי השכר הנמוך, כך שלא ברור על מה ההתעקשות".
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "החברה פועלת מול כל הגורמים הרלוונטיים, על-מנת להביא לפתרון מהיר של הסכסוך, וזאת על-מנת למנוע פגיעה בשירות לציבור הנוסעים".