סרקוזי נגד הקליאו הטורקית
הממשלה הצרפתית, המחזיקה ב-15% ממניות רנו, רוצה שהדור הבא של הקליאו ייוצר בצרפת - ולא במפעלי היצרנית בטורקיה. נשיא צרפת ייפגש ביום שבת עם נשיא רנו, במטרה למצוא פתרון
"אנחנו לא שמים כל כך הרבה כסף על השולחן ועוזרים ליצרניות הרכב שלנו, כדי לראות את המפעלים שלהן עוברים לחו"ל". כך אומר נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, לקראת פגישה עם נשיא רנו, קרלוס גוהן, שתתקיים ביום שבת. הדברים נאמרו על-רקע דאגת הממשל הצרפתי, מפני כוונת היצרנית להעביר את ייצור הדור הבא של הקליאו למפעל בטורקיה. ממשלת צרפת, המחזיקה ב-15% ממניות רנו, העניקה ליצרנית חבילת סיוע בסך 4.4 מיליארד דולר, בתמורה להתחייבותה שלא לסגור את מפעליה בצרפת.
עם זאת, סרקוזי גם אמר אתמול (ד') לחברי פרלמנט, כי המדינה אינה יכולה למנוע מיצרנית גלובאלית כמו רנו מלייצר מכוניות במקומות אחרים בעולם. "זה עניין של איזון", הסביר הנשיא. "זה יהיה אבסורד למנוע מחברה גלובאלית מלהקים מפעלים במדינות אחרות". יש לציין כי כבר כיום מייצרת רנו את הקליאו בעיקר במפעלים מחוץ לצרפת, ובהם המפעל בטורקיה, הנמצא בעיר בורסה. התערבותו של הממשל נוגעת לתוכניות הייצור של הדור הבא של הקליאו.
לאחר פגישה השבוע עם מנכ"ל רנו, פאטריק פלאטה, אמר שר התעשייה הצרפתי, כריסטיאן אסטרוסי, כי "אנחנו לא נקבל בהבנה כל החלטה, שתביא לכך שהדור הרביעי של הקליאו ייוצר בעיקר בטורקיה. ההחלטות שיתקבלו בפגישה ביום שבת, יהיו כאלה שעומדות בדרישות של נשיא צרפת". ראוי להזכיר כי המפעל בבורסה מייצר כבר כיום את הקליאו, וחשיבותו צפויה רק לגבור בשנים הקרובות. מפעל זה גם אמור לייצר את הגרסה החשמלית של הפלואנס, שתימכר על-ידי המיזם של שי אגסי והחברה לישראל, בטר-פלייס.
לדברי פלאטה, היצרנית טרם החליטה היכן תייצר את הדור הבא של הקליאו: במפעל בפלין שליד פריז, במפעל בטורקיה - או בשני המקומות במקביל. יש לציין כי בשנים האחרונות, מעדיפה רנו לייצר רבים מדגמיה הקטנים מחוץ לצרפת, היכן שעלויות העבודה והייצור נמוכות יותר. לדברי אנליסט בכיר, הוויכוח בין הממשלה והיצרנית יישאר מילולי: "איך יכולה המדינה למנוע מרנו לנצל בצורה אופטימלית את מערך הייצור שלה?".