הקפה החדש הזניק את רווחיה של סטארבקס
מנכ"ל רשת בתי הקפה ידווח השבוע בלונדון על רווח נקי של 217 מיליון דולר ברבעון הראשון לעומת 64 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בתוצאות הרבעוניות הטובות ביותר של הרשת בשנתיים האחרונות
רשת הקפה סטארבקס עתידה לרשום את תוצאותיה הרבעוניות הטובות ביותר בשנתיים האחרונות. על פי הערכות מורגן סטנלי, יו"ר ומנכ"ל סטארבקס הווארד שולץ ידווח על רווח נקי של 217 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2010 לעומת 64.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד ו־150 מיליון דולר ברבעון האחרון של 2009. ה"טלגרף" מדווח כי התוצאות ייחשפו מחרתיים בלונדון, לשם הגיע שולץ במסגרת מסעו לכיבוש השוק האירופי.
זו הפעם הראשונה שסטארבקס מציגה דו"חות כספיים מחוץ לארצות הברית. לפי העיתון הבריטי, העליות נרשמו בעקבות הצגת תערובות קפה חדשות בארצות הברית בתקופת החגים, שהיתה השנה ארוכה יותר מהרגיל, ובמקביל השקת מותג הקפה הנמס "ויה".
להערכת מורגן סטנלי, השיפור בביצועים שנרשם ברבעון האחרון של 2009 יחזור על עצמו בשלושת החודשים הראשונים של 2010: "אנחנו מצפים שהשיפור יימשך ברבעון הראשון לאחר שסטארבקס יצאה במבצעי חג עוד לפני החגים והשיקה מוצרים חדשים, בהם ויה, המהלך הראשון שלה בשוק הקפה הנמס".
גורמים המקורבים לשולץ אומרים כי הוא ינצל את הבמה בלונדון כדי להדגיש שסטארבקס היא מותג בינלאומי, אף ששני שלישים מ־16 אלף הסניפים שלה ממוקמים בארצות הברית. אולם אנליסטים גורסים כי הצמיחה הבינלאומית של סטארבקס חיונית לחברה בשל הפגיעה בשוק המקומי בעקבות המיתון. הרשת הציגה באחרונה תוכניות קיצוץ עלויות בהיקף של 500 מיליון דולר.
האנליסט ג'פרי יאנג מחברת אלגרה סבור כי הרשתות דאנקן דונטס ומקדונלד'ס הן האיומים הגדולים ביותר על סטארבקס, המחזיקה בפחות מ־10% משוק הקפה האמריקאי. זאת מכיוון שהאמריקאים מעדיפים קפה פילטר על פני המשקאות האקזוטיים יותר שמצליחים בעיקר באירופה. "השוק מונע על ידי שותי קפה פילטר ולכן קשה ללקוחות לקבל את ההחלטה להשקיע יותר כסף בקפה שלהם", אמר.
לדבריו, המחירים הנמוכים יותר של היריבים בצירוף הפרסום האגרסיבי ערערו את נתח השוק של סטארבקס בשנים האחרונות. "בארצות הברית הטייק־אוויי שולט וסביבת השתייה אינה מוערכת במיוחד, כך שרשתות המזון המהיר הן מקום מקובל לרכישת קפה", אמר. לפיכך, סטארבקס נסמכת על הצמיחה מחוץ לארצות הברית. בריטניה, הנחשבת לשוק השני בגודלו לאחר ארצות הברית, היא המפתח להצלחת הרשת.