"השקעה בערבה אינה מחויבת המציאות"
בעקבות הצפת כביש הערבה אתמול, אומרים בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ) כי פתרונות הנדסיים מונעים, יהיו יקרים לביצוע ולא מוצדקים - "הכביש מוצף לעיתים רחוקות בחורף, כשהתנועה לאילת דלילה". במשרד התחבורה רואים את השטפונות באור אחר - במקביל להוראה לחדש מיידית את גשר ניצנה שנשטף, מינו צוות בודק לקריסתו אתמול
אין דרך למנוע את הצפות כביש הערבה, למעט בעזרת השקעות עתק שאינן מוצדקות. כך מסבירים בחברה הלאומית לדרכים את העובדה כי גם השנה הופתעו נהגי כביש הערבה לגלות כי דרכם חסומה עקב שטפון פתאומי. במע"צ מפנים גם אצבע מאשימה לכיוון מפעלי ים המלח, האחראים לדבריהם לעליית מפלס פני הים. להערכת החברה, רק השקעה של למעלה מחצי מיליארד שקל בבניית 18 גשרים לאורך הכביש, תאפשר למנוע את הצפתו בעתיד. לעומת זאת, שר התחבורה אינו רואה בקריסת גשר ניצנה למשל, אירוע שחייב לחזור על עצמו. מנכ"ל המשרד מינה צוות מיוחד לבדיקת האירוע, והשר הורה למע"צ להקימו מחדש ולאלתר.
- חקלאי הדרום מתחילים לעכל: "נזקים במיליונים"
"בקטע הדרומי של כביש הערבה הוקמו מספר גשרים החוצים את הנחלים הגדולים, ולכן מתרחשת כעת הצפת הכביש לפרקי זמן קצרים בלבד. כך גם היה אתמול, כשכמות חריגה של גשם ירד באזור", כך אומרים היום (ג') בחברה הלאומית לדרכים, בתגובה לפניית ynet. בחברה, האחראית על תחזוקת הכבישים בישראל, מסבירים עוד כי פתרונות הנדסיים דוגמת הגבהת הכביש עוד יותר, או הקמת גשרים במקומות בהם צפוי השטפון לחצות את הכביש ממערב למזרח, דורשים השקעת תקציב עתק, שאינו נמצא כעת ברשות מע"צ. גם פתרונות אחרים, העשויים להעביר את מי השטפון מתחת לכביש, נתפסים במע"צ כיקרים במיוחד וחלקיים בלבד
במע"צ מסבירים כי השקעת כסף רב בניסיון לפתור את הבעיה, אינה מחויבת המציאות. "זרימת מי הגשמים מתעתעת ובלתי צפויה" אומרים שם ומוסיפים כי הכביש מוצף רק לעיתים רחוקות ובחודשי החורף. עוד מדגישים שם כי ההצפות חוסמות את הכביש רק בחודשים בהם התנועה לאילת וממנה דלילה, ולכן חסימת הכביש אינה מייצרת בעיה חמורה.
מעבר לכך, מפנים במע"צ גם אצבע מאשימה לכיוון מפעלי ים המלח. לטענת מומחי החברה, ההצפות בקטע כביש 90 לאורך רצועת חוף ים המלח, נובעות גם עקב פעילות המפעל, הגורמת - כך מע"צ - לעליית מפלס פני הים. "הפיתרון שהוצע בעבר לבעיה זו, הוא הקמת 18 גשרים לאורך הכביש". אלא שדובר החברה מוסיף מיד כי פתרון זה אינו מעשי כעת. לדבריו, מדובר בעלות של למעלה מחצי מיליארד שקלים, אותה לא ניתן כעת להשקיע בכביש.
בניגוד למע"צ, במשרד התחבורה לא התייחסו לקריסתו אתמול של גשר ניצנה, כאירוע מחוייב המציאות. שר התחבורה הורה כבר אמש למנכ"ל משרדו, יעקוב גנות, להקים צוות מקצועי מיוחד, שיבדוק מדוע קרס הגשר, וכיצד ניתן למנוע את קריסתו בשטפונות חזקים בעתיד. בראש הצוות המקצועי יעמוד המהנדס ישעיהו רונן, מנהל אגף תכנון במשרד התחבורה. המלצותיו של הצוות אמורות להגיע לשולחנו של שר התחבורה תוך כחודש ימים, כך מסר ל-ynet דובר המשרד, אבנר עובדיה.
במקביל לבדיקת הסיבות לקריסת גשר ניצנה, הורה היום שר התחבורה, ישראל כץ, לחדש מיידית את הגשר. מע"צ תתבקש לבדוק את העלות להקמתו המחודשת, והסכום הנדרש יועבר אליה באופן מיידי, כך הודיע השר.