מזוז: שר לא מצליח לקדם החלטות, ומאשים פקיד
היועץ המשפטי לממשלה עוזב בקרוב את תפקידו, ומנצל את ההזדמנות כדי להציב מראה מול שרי הממשלה. לדבריו, "קיימת רתיעה של נבחרי ציבור לקבל החלטות קשות". הוא התנצח עם שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, שאותו הגדיר "שר לעומתי". על כך הגיב פרידמן: "כשיועץ משפטי יוצא נגד השר שלו זה מערער שלטון תקין"
רגע לפני שהוא עוזב את תפקידו, חש היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, נוח די כדי לתקוף את השרים על כך שהם מתקשים להחליט על מדיניות, לעגן אותה בתוכנית פעולה ולבצע אותה. בכנס בנושא משפט ומשילות שנערך היום (ג') בכנסת, אמר מזוז כי "יש שרים ומנכ"לים שלא מסוגלים לקדם הליך מסוים של קידום החלטות, ואז נוח לתלות את זה בפקידים". לדבריו, "תמיד יש קורבן תורן".
הוא עקץ את שר המשפטים לשעבר, דניאל פרידמן, שאותו הגדיר "שר לעומתי לתפקיד שלו": "אני חושב שבאופן בסיסי משר לאיכות הסביבה אנו מצפים שיגן על הסביבה. אנחנו מצפים שהוא לא יגיד שאיכות הסביבה זה שטויות. זאת המשמעות של שר לעומתי שהתייחסה בעיקר לשר פרידמן. שר לעומתי הוא לעומתי לתפקיד שלו, ערכים שהוא אמור לייצגם ולא לאנשים. אני מעולם לא ביקשתי לא מהשר פרידמן ולא משר אחר גיבוי אישי".
מזוז ויו"ר הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ)
על כך הגיב פרידמן: "אני חושב שהנורמה שהונהגה בזמנו לא הונהגה אצל שום יועץ משפטי קודם. כשיועץ משפטי יוצא בביקורת ציבורית נגד השר שלו זה מערער את המשילות, זה מערער שלטון תקין".
מזוז התייחס לטענות על כך שהערותיו עיכבו יישום החלטות: "במקרים מסוימים, לא בכולם, הטענות האלה הן אליבי מפוקפק בעיני לחוסר מעש". לדבריו, הבעיה העיקרית היא "תקופות כהונה קצרות מדי של שרים ושל מנכ"לים". בעניין זה אמר כי "כהונה ממוצעת של שרים היא פחות משנה וחצי. בתקופה כזו קשה מאוד להחליט על מדיניות לעגן אותה בתכנית פעולה ולבצעה".
מזוז הוסיף: "אנחנו מדברים על אנשים פוליטיים שצריכים להראות פעילות. זה נכון וטבעי - ושר יודע שבקצב הזה הוא לא יכול ליצור פעולת ארוכת טווח ולכן הם מנסים לעשות קיצורי דרך. קיצורי דרך, אגב, הם לא רק בתחום המשפטי. הוא בתחום של העבודה המקצועית, של לבדוק מה אתם עושים ולאן זה יוביל".
היועץ המשפטי לממשלה אמר עוד, כי "קיימת רתיעה של נבחרי ציבור לקבל החלטות קשות". הוא הוסיף, כי "חוסר שליטה לא מוחלטת, בעיני זה כשיש הצעות חוק ממשלתיות שנמצאות על שולחן הכנסת שנה, שנתיים ויותר - ולא הולכות לשום מקום. אני מדבר על חוקים רגילים, שגרתיים, שעברו את כל ההליך במשרד".
הוא אמר כי החולשה של הממשלה, המתבטאת בין היתר ב"חוסר יכולת, חוסר מוטיבציה" מובילה לחוק ההסדרים. "כמעט כל הרפורמות החשובות בחקיקה הישראלית, בעיקר בתחום המשקי, עברו בחוק ההסדרים ובהליכי חקיקה רגילים כנראה הרפורמות האלה היו נתקעות".